Gå till innehåll

Ev. Jobbiga problem med Fokus? [Massa frågor]


Raw

Recommended Posts

Sen beror det på vilken tub du väljer. Den jag valde (2" Lens Tube från http://www.thorlabs.com) är gängad på insidan och har ett tillbehör som heter 2" Retaining Ring, vilket fungerar precis som distansringarna i din ritning. Till de traditionella Canon mellanringstuberna finns mig veteligen inga sånna ringar. Det var därför jag bytte. :)

 

Kolla inköpslistan på min guide om du vill bygga och slippa limma: http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=22545&highlight=lantis35

Om du vill kan du strunta i couplern. Den gjorde det bara enklare för mig att finjustera "focal flange" utan att skruva isär åbäket och flytta på mattskivan. Strunta i telestödet med. Försök hitta filter, stepringar och blåsbälg billigt på tradera eller ebay. Till slut kanske du kommer ner till 2500 kr.

Länk till kommentar
Share on other sites

men vilken tub ska jag då använda? Thorlabs eller Canon? Både han på jetsetmodels och ni säger att jag ska använda Canon:s tub men den verkar inte lika trevlig som Thorlabs. Kom ihåg att jag ska filma med M42 objektiv och ett canonobjektiv. För om man skulle filma med t.ex. canonobjektiv så skulle avståndet mellan objektivet och mattskivan vara 43.5mm. Och om man har Thorlabs tub så kan man ju justera det avståndet med distansringarna som man kunde köpa till tuben va?:)

 

Känns som det blir bättre kvalité med thorlabs om ni förstår vad jag menar:)

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Här hittade jag en Thorlabs Tube som ser fascinerande ut, Thorlabs SM1l30C. [kolla bilden]

Den kanske är lite lång eller? AJa, annars kör jag väl på en vanlig Thorlabs Tub.

/MVH Patrik

Thorlabs Tube.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har alltid sagt Thorlabs. :) Det kan bli lite dyrare än Canontub men det var det värt för mig. Bakfokusen kan finjusteras med den jag byggde, men det gör man när man sätter ihop adaptern. Vill du använda andra objektiv så köper du bara en adapterring som möjliggör det. Den fixar automatiskt avståndet. Tänk det som om du skulle sätta M42-objektiv på en Canon systemkamera, då köper man också en M42 -> Canon adapterring. Eller om du gör tvärtom, det spelar ingen roll. Kolla upp vilken sorts adapterring som är lättast att få tag på bara.

Länk till kommentar
Share on other sites

När du justerar fokus så använd det objektivet med kortaste brännvidden du har eftersom de är känsligast. Jag har Justerat in min för ett 17 mm och det var lite pill. Med ett 50 mm så kan man höfta lite som man vill.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

När du justerar fokus så använd det objektivet med kortaste brännvidden du har eftersom de är känsligast. Jag har Justerat in min för ett 17 mm och det var lite pill. Med ett 50 mm så kan man höfta lite som man vill.

 

/KN

 

OK, så om jag ska gå efter dom objektiven som du rekomenderade [dom här:] -

 

Chinon 28/2,8 © 395:-

Pentacon 50/1,8 MC (A-) 495:-/ (B+) 425:-/ (B) 390:-/ (B-) 350:-/ © 290:-

Chinon 135/2,8 (A) 590:-/ (A-) 550:-/ (B+) 495:-/ (B) 425:-

 

...så ska jag ställa fokusen på mattskivan med Chinon 28mm?:)

Men vad spelar det för roll hur kännsliga dom är?

 

/MVH Patrik

Länk till kommentar
Share on other sites

jasså, ok:)

 

Men här hittade jag en film en DIY (do it youself) DOF 35mm Adapter med väldigt väldigt bra kvalité. Den är hemmabyggd och sånhär kvalité skulle jag gärna vilja komma upp i.

 

 

Ham beskriver att han filmat med -

Canon HV30

(30p, 1/60 shutter, -3gain)

35mm DIY adapter

Brevis CF2 GG

Nikon MF 50mm 1.4

 

Jag sökte jättemycket på Brevis CF2 GG. Vad är det för nått? Är det någon mattskiva med hög kvalité eller?:)

 

/MVH Patrik

Länk till kommentar
Share on other sites

Kvalitet är ett svårdefinierat begrepp men eftersom deras skiva är utvecklad för en adapter som vibrerar mattskivan så antar jag att den fungerar mindre bra som statisk. Kornen är antagligen för stora och syns i bild. Du behöver dessutom hitta en hållare som tar den skivan eller tillverka en egen. CF2 kostar för övrigt $185.68, vilket i dagsläget är ca 1450 kr, och med din budget på 2000 kr blir det väldigt lite över till annat.

Länk till kommentar
Share on other sites

åh jäklar:D 1500 spänn för en mattskiva..va tänker dom med?

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Anyway, nu är jag klar med vad jag ska beställa till min 35mm adapter, äntligen:D (Tror jag)

 

DIY 35mm DOF Adapter:

 

1x VH-51 Ver. 1.0 vibrating GG-Holder for 2" Thorlabs tube

1x MR-50 (to adjust the voltage)

1x Switch

1x SU55-60 Canon (Step-Up ring)

 

1x Canon EOS / EF extension tubes

1x 49mm UV-Filter HMC multicoated (for dust sealing)

1x rotateable 52mm CPL filter (take out the glass)

1x 55mm Opteka HD2 10x macro lens (search in ebay)

1x 43-55mm Step-Up ring (should fit your camcorder)

1x Focusing screen (Canon Ee-A / Ee-S or Nikon D)

1x StepUp-ring 60mm undergänga - 55mm övergänga

1x StepUp-ring 55mm undergänga - 52mm övergänga

 

+

 

1x Thorlabs SM2L30 Lens tube 3" Long

3x Thorlabs Retaining rings

 

Det är säkert något jag missat, men anyway, Säg till då:)

/MVH Patrik

Länk till kommentar
Share on other sites

Några saker jag ser som kanske inte stämmer är:

 

- De mattskivor du har listat behöver modifieras för att passa i VH-51.

- Du behöver också en motor om du ska göra en vibrerande adapter.

- Antagligen ett tryckfel, men varför en 55mm Opteka när tuben har 52mm gänga? Där kan du spara in två steprings.

- StepUp-ring 60mm undergänga - 55mm övergänga är samma sak som SU55-60 Canon (Step-Up ring).

 

Tänker på din budget med. Jag byggde statisk med färre delar och hamnade på över 3000 kr. Bara delarna du har listat från jetsetmodels går på ca 1360 kr inkl. moms och frakt, och delarna du har listat från Thorlabs går på ca 1290 kr inkl. moms och frakt. Sen ska du ha mattskiva, filter, steprings, Opteka... osv. Ett tips är att försöka räkna ut vad allt kommer kosta i förväg, speciellt om du har en budget. Momsen på Thorlabs är 30% och frakten för mig blev 222 kr. Momsen på jetsetmodels har jag för mig gick på 19% och frakten på 10 EUR. Resten är nog lättare att hitta moms/fraktuppgifter på.

 

Kontentan är - vill du bygga billigt, bygg statisk. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

meeeeeeeeen va dryygt -.-

 

Vad menar du med "modifiera"? Måste man slipa ner den eller?

Asså jag vill ha vibrerande. Det borde lätt gå och fixa för 2500kr om man är smart.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja precis, du får hitta något sätt att slipa ner den till rätt dimensioner utan att göra någon åverkan på de plana sidorna som är väldigt känsliga för beröring. Ett annat alternativ är att göra egen mattskiva eller måttbeställa av någon som gör. Om du kör med hemmagjord skiva så behöver du även en eller fler planokonvexa linser för att slippa vinjettering. EE-S och EE-A har inbyggd fresnel som fördelar ljuset jämnt över skivan.

 

Hittade två människor som gör egna mattskivor och säljer på hv20.com:

http://www.hv20.com/showthread.php?t=26297&highlight=focusing+screen

http://www.hv20.com/showthread.php?t=9046&highlight=d1pro

Länk till kommentar
Share on other sites

Han säljer vibrerande EE-hållare till Canontuberna. Jag skulle gissa att han inte säljer det till Thorlabstuberna eftersom deras diameter är mindre. Man får helt enkelt inte plats med både motor och EE-skiva där.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
Beror på vilken GG-holder du väljer. På den jag köpte för statisk adapter så skruvar man två skruvar i kanten som gör att hållaren expanderar och kläms fast i tuben.

 

/KN

 

Tidigare nämde du beta75 att man skruvade på två skruvar på GG-holdern vilket gjorde att den expanderade och klämdes fast i tuben, men hur gör man för det övriga delarna?Ska man limma fast dom eller? För om man limmar fast det övriga delarna då kommer man ju inte åt mattskivan om det blir nått fel på den...om ni förstår vad jag menar. (Snackar då om tub som INTE har gäng på insidan)

 

/Patrik

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

har läst alla inlägg i tråden och ser att det är väldigt mycket att hålla reda på .... har också funderat på att bygga en egen, men blir lite avskräckt....

hade dock varit roligt för att få bättre förståelse hur allt hänger ihop...

 

Jag förstår ert snack med hur detaljerna fungerar... men hade velat se den stora bilden på några punkter...

 

Vad är den huvudsakliga skillnaden i resultatet om man filmar med statisk eller med vibrerande mattskiva?

 

Vilka segment i "byggsatsen" eller vad man ska kalla det för är det som är avgörande för kvalitén i bilden ? Alltså det som lixom skiljer svindyra 35adaptrar för 50tusen och billiga som vault35. Nu menar jag inte om det är flip-funktion eller hållare till kameran/adaptern... utan mer saker som mattskiva,filter osv..

 

Jag e lite inne på att köpa en billigare adapter som då vault35. Vad kan man få problem med? Jag har en sony fx7e med 62mm fäste. Kommer isåfall köpa en adapter med fäste 72mm och köra stepup-ring.

- Kan detta innebära problem med vinjettering?

- Något annat som kan bli knasigt/o-optimalt?

- Om mattskivan i en sådan här adapter inte skulle vara top notch... skulle man då själv kunna vid ett senare tillfälle då man vill öka prestandan på sin adapter, köpa en riktigt bra mattskiva och byta ut själv den som sitter i (och på så sätt få stor skillnad i resultatet)?

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad är den huvudsakliga skillnaden i resultatet om man filmar med statisk eller med vibrerande mattskiva?
Med statisk riskerar du att se mattskivans mönster/gryn/skräp, speciellt när du bländar ner objektivet. Med vibrerande så rör sig mattskivan så pass fort att kameran inte "hinner" se det. Den ser då bara det enda som fortfarande är statiskt, vilket är den projicerade bilden. Med tillräckligt snabb slutartid kan den dock "hinna" se grynet.

 

Vilka segment i "byggsatsen" eller vad man ska kalla det för är det som är avgörande för kvalitén i bilden ?
Det som har med bilden att göra är mattskiva, macro/achromat, avstånd mellan saker och ting, samt eventuell planokonvex lins. Allt annat som påverkar priser är byggkvalitet, användarvänlighet och finesser.

 

Jag har en sony fx7e med 62mm fäste. Kommer isåfall köpa en adapter med fäste 72mm och köra stepup-ring.

- Kan detta innebära problem med vinjettering?

- Något annat som kan bli knasigt/o-optimalt?

- Om mattskivan i en sådan här adapter inte skulle vara top notch... skulle man då själv kunna vid ett senare tillfälle då man vill öka prestandan på sin adapter, köpa en riktigt bra mattskiva och byta ut själv den som sitter i (och på så sätt få stor skillnad i resultatet)?

- Mycket möjligt, om du inte kör med en större achromat som bättre passar kamerans lins.

- Vet ej.

- Beror på hur du fäster mattskivan. Fäster du den smart och hittar en ny mattskiva i rätt storlek så kan du byta ut den senare.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Inte för att hijacka tråden men eftersom vi ändå pratar om fokus så tänkte jag höra hur det egentligen fungerar med 35mm (+ låt oss säga 50mm 1.8 objektiv) och fokus. Låt oss säga att vi har en fokus-scen där objektet är i fokus och resten inte är det, för att sedan köra en annan scen (utomhus t.ex) där "allting" ska vara i fokus. Behöver man byta objektiv helt eller finns det någon inställning man kan pilla med så den snappar upp allting automatiskt, även med de ovannämnda objektivet på?

 

Har ingen direkt kunskap om detta. Kanske är så obvious så att jag inte ser det. Tacksam för svar. :]

Länk till kommentar
Share on other sites

för att sedan köra en annan scen (utomhus t.ex) där "allting" ska vara i fokus. Behöver man byta objektiv helt eller finns det någon inställning man kan pilla med så den snappar upp allting automatiskt, även med de ovannämnda objektivet på?
På all optik gäller det att skärpedjupet blir kortare ju större bländaröppningen är, alltså får du djupare skärpedjup (motsatt effekt) om du bländar ner istället. F8.0 och uppåt är det som gäller. F11 kan exempelvis vara en godtycklig bländare för djupfokus. Du bländar med bländarringen på objektivet, förutsatt att du har objektiv med manuell bländarring.
Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...