Gå till innehåll

Ev. Jobbiga problem med Fokus? [Massa frågor]


Raw

Recommended Posts

ok, men jag skulle gärna beställa ifrån ebay. Men det jag undrade är hur det blir med frakten? Om man ska beställa massa sånna där smådelar måste man då beställa dom var för sig så det blir massa olika frakter eller kan man slå ihop allt till ett paket?

 

/Patrik

Länk till kommentar
Share on other sites

2x Canon EOS / EF extension tubes Ebay/ tradera

1x 49mm UV-Filter HMC multicoated (for dust sealing) Ebay/ tradera / fotobutik

1x rotateable 55mm CPL filter (take out the glass) Förstår inte riktigt...

1x 55mm Opteka HD2 10x macro lens (search in ebay) Han skriver ju tom ebay ;)

1x 43-55mm Step-Up ring (should fit your camcorder) Ja de du behöver som ovan Ebay/ tradera /fotobutik

1x Focusing screen (Canon Ee-A / Ee-S or Nikon D) Ebay/ tradera fotobutik

1x mount ring (in example FD to EOS with glass element) Ebay/ tradera /fotobutik

 

Är inga ovanliga delar precis, och du måste inte ha samma märken som honnom, går bra med pirat också ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

1x rotateable 55mm CPL filter är ett Cirkulärt polariseringsfilter. Så som jag förstår det så går det att skruva bort glaset ifrån ringen:)

 

Mailade honom som sa det angående det

 

/Patrik

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad menar han med "Fixed Focal Flange"?

 

Han beskriver på hemsidan vad som är skillnaden mellan Version 1.1 och 2.0, där står det såhär: The "VH-57X Ver. 2.0" has optional interchangeable gg-holder-plates for Nikon D, Canon Ee-A / Ee-S and for custom made focusing screens, its focal flange ready for Canon EOS tubes, space for a 49mm UV-Filter and has already its own vibrating motor included. Its easier for beginners to build their dof adapter because of the already fixed focal flange for Canon EOS tubes.

 

The "VH-57 Ver. 1.1" is very compact, only for Canon Ee-S / Ee-A, needs a pancake motor i.e. 12-BMM Black Mamba Motor. The focal flange is adjusted by the user i.e. 42.6mm from the Canon EOS bayonet ring. If you have Canon FD lenses you should use the VH-57 Ver. 1.1 and adjust the focal flange for your Canon FD lenses.

 

Vilken tycker ni jag ska bygga? Version 2.0 säger han ju är bättre för nybörjare men jag vill ha så bra skärpa och bildkvalité som möjligt:) Sen sä säger han ju "...already fixed focal flange for Canon EOS tubes..." Betyder det att jag bara kan använda canon Objektiv?

 

/Patrik:) (En förvirrad man)

Länk till kommentar
Share on other sites

Det betyder att avståndet från objektivet till mattskivan redan är anpassat till Eos objektiv. Men som jag skrev lite längre upp så betyder det att man kan köpa adapterringar så du kan använda i stort sett alla andra fattningar också.

 

Ett eos objektiv är konstruerat att sitta ca 43,5 mm från mattskivan/filmplanet.

 

Ett nikon är konstruerat att sitta 45 mm från mattskivan/filmplanet.

 

Då finns det ju plats på en adapter med Eos fattning att använda en 1,5 mm tjock adapterring, Nikon till Eos. Nikon objektivet kommer då 45 mm (43,5 + 1,5) från mattskivan och fungerar som det är tänkt. Om man gör det motsatta. Sätter ett eos på en adapter med nikonfatttning så blir det 46,5 mm. Det betyder att objektivet kommer 3 mm för långt från mattskivan/filmplanet och det blir omöjligt att fokusera.

OBS de avstånden som jag skriver här är inte exakt rätt utan ungefär för att visa principen.

 

Eftersom Eos är den fattningen på marknaden som har kortast avstånd så kan man med den använda adapterringar till m42(skruvgänga), nikon, leica, osv utan fokusproblem.

Länk till kommentar
Share on other sites

okej:)

 

Här finns en bra hemsida där dom visar ganska bra - http://www.jetsetmodels.info/dofomatic.htm

 

I början av programmet på http://www.jetsetmodels.info/dofomatic.htm ska man då välja Canon EOS/EF eller "I want to be able to use different lenses through mount adapters"*?

 

För om jag fattade rätt så ska jag välja Canon EOS/EF och bygga efter den och sen bara sätta på en adapterring mellan Eos och M42:)?

 

För jag har faktiskt ett canon-objektiv men bara ett, så när jag ska byta till M42 så sätter jag bara på adapterringen va? Och fokusen borde lösa sig i och med det va?:)

 

/Patrik

Länk till kommentar
Share on other sites

okej:)

 

Här finns en bra hemsida där dom visar ganska bra - http://www.jetsetmodels.info/dofomatic.htm

 

I början av programmet på http://www.jetsetmodels.info/dofomatic.htm ska man då välja Canon EOS/EF eller "I want to be able to use different lenses through mount adapters"*?

 

För om jag fattade rätt så ska jag välja Canon EOS/EF och bygga efter den och sen bara sätta på en adapterring mellan Eos och M42:)?

Ja det skulle jag rekommendera.

För jag har faktiskt ett canon-objektiv men bara ett, så när jag ska byta till M42 så sätter jag bara på adapterringen va? Och fokusen borde lösa sig i och med det va?:)

 

ja du sätter ringen på ditt m42 objektiv och sen funkar det som ett eos fast helt manuellt.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Ett eos objektiv är konstruerat att sitta ca 43,5 mm från mattskivan/filmplanet.

 

 

men så om jag skruvar på ett canon objektiv på canon Exstension tube så hamnar den "ungefär" 43,5mm från mattskivan. Men hur blir det med avståndet med en M42? I och med att man sätter dit en adapterring mellan canon exstension tube och M42 objektivet så borde avståndet bli större, snarare typ 45/46mm typ? Eller är avståndet redan mindre på ett M42 objektiv?:)

 

/Patrik

Länk till kommentar
Share on other sites

men så om jag skruvar på ett canon objektiv på canon Exstension tube så hamnar den "ungefär" 43,5mm från mattskivan. Men hur blir det med avståndet med en M42? I och med att man sätter dit en adapterring mellan canon exstension tube och M42 objektivet så borde avståndet bli större, snarare typ 45/46mm typ? Eller är avståndet redan mindre på ett M42 objektiv?:)

 

/Patrik

 

Som jag skrev. Eos är den kortaste fattningen och därför funkar den med adapterringar till nästan alla andra fattningar. Ringens tjocklek varierar med fattningen men tillsammans med Eos standardlängd blir det rätt för just den. Oavsett om det är till m42, nikon, leica osv.

Det är Eos stora fördel.

Det är inte raketforskning men om du har en adapter som är anpassad för Eos optik så blir det rätt även med m42/nikon + en adapterring. Det omvända går INTE.

 

/KN

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

ok, då har jag nog allt jag behöver veta, postar ytterligare om det dyker upp något hinder eller fråga;)

 

Tack så hemskt mycket KN och megawatti för hjälpen!

 

/Patrik:)

Länk till kommentar
Share on other sites

btw, är inte den 35mm adaptern swe35 som jag skulle köpa nästan lika dan som den jag ska bygga, bara att den är statisk?

 

Swe35: Hd achromatic lens (Opteka)

 

Ground glass Canon EE-S

 

Ground Glass Holder

 

2x UV Filter 55mm (protects the ground glass from dust and durt)

 

Nikon mount

 

Aluminum tube with 4 rings (able to screw apart)

 

Rotate able ring

 

58mm camcorder mount

--------------------------------------------------------------------------------------------

 

VH-57X Ver: 1.1 -

 

Ground glass Canon EE-S

 

Vibrating Ground Glass Holder

 

1x UV Filter 55mm

 

Canon mount

 

Aluminum tube with 4 rings (able to screw apart)

 

Rotate able ring

 

58mm to 43mm camcorder mount

 

(Missade säkert nått)

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Men dom är inte alls så olika faktiskt:)

 

/Patrik:)

Länk till kommentar
Share on other sites

Dom är väldigt lika eftersom principen är väldigt basic. Jag har provat swe35 och den är ett bra alternativ. Du slipper det största problemet med damm och skräp på mattskivan när du monterar ihop den.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Dom är väldigt lika eftersom principen är väldigt basic. Jag har provat swe35 och den är ett bra alternativ. Du slipper det största problemet med damm och skräp på mattskivan när du monterar ihop den.

 

/KN

 

sen kan du ju modifiera allt så de vibrerar.

Länk till kommentar
Share on other sites

sen kan du ju modifiera allt så de vibrerar.

 

ok, men jag tror nog jag bygger en egen från grunden:) Känns bäst så+att man får se lite bättre då hur allt fungerar osv:) Med en budget på 2000kr tror jag nog att jag kan få till den ganska bra;)

 

I många samband då man googlar efter 35mm adapters så stöter man på ordet "Focal "flange", så jag försökte översätta det men då vart det "sambandspunkt fläns"?? Vad är focal flange igentligen? Ganska bra och veta:)

 

/Patrik

Länk till kommentar
Share on other sites

ok, men jag tror nog jag bygger en egen från grunden:) Känns bäst så+att man får se lite bättre då hur allt fungerar osv:) Med en budget på 2000kr tror jag nog att jag kan få till den ganska bra;)

 

I många samband då man googlar efter 35mm adapters så stöter man på ordet "Focal "flange", så jag försökte översätta det men då vart det "sambandspunkt fläns"?? Vad är focal flange igentligen? Ganska bra och veta:)

 

/Patrik

 

Det är det som jag har försökt beskriva för dig. Avståndet från objektivet till Filmplanet, dvs där mattskivan sitter och bilden skapas eller där filmen i en analog systemkamera eller cellen i en digital sitter. Anståndet måste vara exakt rätt annars kommer inte objektivet att kunna fokusera ordentligt. Och avståndet varierar med olika fattningar. Känsligast är det ju med vidvinkel du använder.

 

När det gäller att bygga en så kan du inte räkna med att allt blir perfekt i första försöket. Jag använde tex en mattskiva som jag inte behövde vara rädd om när jag byggde och trimmade in allt. När adaptern var klar satte jag i den slutgiltiga.

 

Vad ska du använda den på för kamera?

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Det går inta att svara på. De har olika karaktär och funkar olika bra i olika modeller. Jag fastnade tillslut på Canon EE-s. Men det finns de som föredrar andra. Om du ska bygga en adapter till din HV30 så skulle jag ta en ordentlig titt på hv20.com Det finns tester av alla tänkbara mattskivor och konstruktioner. Du får hitta en som passar dig.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

men asså en grej förtår jag inte riktigt. Om man ska slippa limma fast grejerna i Extension Tube:n hur får man då fast dom där inne? Insidan är ju gängad på tube:n men det betyder ju inte att alla saker man ska skruva in har gängor på utsidan?

 

Gjorde en liten bild på hur jag "trodde" man skulle få fast grejorna i tube:n på:)

 

Har jag rätt eller är jag åter ute och cyklar igen? XD

 

/MVH Patrik:)

35mm Adapter i Paint.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...