Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag har tänkt köpa en ny kamra. Den får kosta 3500-4000. Jag ska filma semester, barn och lite naturbilder. Vill kunna lägga in det smidigt i datorn för redigering typ lägga till musik text och lite andra efekter. Ska man ha dvd, band eller hådrdisk? Jag är i akut behov av hjälp barnen växer så det knakar.

Tack på förhand

Postad

I den prisklassen så är nog tipset att åka till närmaste Onoff eller Elgiganten och köpa den kameran som du tycker känns bäst och ser snyggast ut.

Dv-band är nog klart smidigast att få in i dator för redigering om man har en dator i samma prisklass som är aktuell för kameran.

DVD ska du inte satsa på om du vill redigera på det sättet du tänkt dig.

Postad
I den prisklassen så är nog tipset att åka till närmaste Onoff eller Elgiganten och köpa den kameran som du tycker känns bäst och ser snyggast ut.

Dv-band är nog klart smidigast att få in i dator för redigering om man har en dator i samma prisklass som är aktuell för kameran.

DVD ska du inte satsa på om du vill redigera på det sättet du tänkt dig.

OK, låter som jag har för dålig budget, vad ska man upp till för att man ska få en bättre kamera. Vad reomenderar ni för kamre i lite högre prisklass?

Postad

håller med plf66 om dvband om datorn inte är ny och snabb. välj något känt märke som sony, panasonic eller canon. sony är oftast bättre inomhus, canon har fler manuella kontroller. finns ju hd-kameror runt 4000 med men har ingen erfarenhet av dem, gå till en stor affär och prova dem.

Postad

Det beror ju på hur små barnen är?

Jag har filmat sonen en del, knappt ett band i månaden.

Började med Dvcam när han föddes, men sedan ett tag kör jag HDV.

I de flesta miljöer det är ljust, från utomhus in till öppna förskolans lysrörsbelysning fungerar Canon HV30 utmärkt. Ger toppenbilder både inom- och utomhus. Det är den kameran jag mest generellt kan rekommendera. HDV-band är ju bra som arkivering, och sannolikt kommer man att kunna spela upp banden många år framöver vilket ju kan vara viktigt för ens barn.

Troligen över din budget, men det har blivit en hel del barnfilmning med Sony HVR-Z1. Den kameran är ju överlägsen HV30 när det är mörkt. Tårtkalas i dunkel belysning, utomhus på kvällen på valborgsmässoafton etc.

Men Canon HV30 måste vara den kamera som i dagsläget ger mest för pengarna.

Band är enkelt att förstå sig på om man inte är datorfreak också, hustrun har inga problem med att snabbt byta band i kameran om det behövs. Men hon gillar inte minneskort... än... :)

När det gäller bandval har jag helt klart skillnad, på Sonys dyra Digital Master har jag noll bildstörningar på de jag använt för HDV. På Fujis billiga minidv-band (knappt 30 kr på Kjell Co) har jag 3-4 bildstörningar per band. Men jag kör ändå Fujiband på sonen eftersom det blir så mycket filmat ändå, och sannolikheten att en störning kommer på nått användbart avsnitt ofta är låg.

Postad
håller med plf66 om dvband om datorn inte är ny och snabb. välj något känt märke som sony, panasonic eller canon. sony är oftast bättre inomhus, canon har fler manuella kontroller. finns ju hd-kameror runt 4000 med men har ingen erfarenhet av dem, gå till en stor affär och prova dem.

ok, jag är ju inte så haj på det här, mem finns det hd på band? och om man har en nyare dator är det bättre med hårddiskkamera då?

Postad

Om man köper hdkamera band eller hårddisk, måste man inte ha hdbrännare då för att kunna ta tillvara på kvaliten när man bränner ut det på skiva?

Postad

"Den"? Så du såg bara en?

Bio, vad är det? Är det där alla sitter och pratar, äter hamburgare och pizza och inte bryr sig om filmer?

Postad
Den såg inte bra ut på bio.

Jag hade ju inte tänkt visa mina filmer på bio så det kanske inte gör något om det inte blir bra bild på bio.

Postad

Jag har svårt att hitta någon kamera med band i min prisklass. Om man ska välja mellan minneskort och hårddisk vad ska man ta då?

Jag har tidigare en Sony dvd kamera, när jag redigerar film ifrån den så kan det hända att tal och bild inte stämmer överens, typ ljudet kommer innan läpparen rör sig. Väldigt tråkigt när man filmat någon som sjunget i närbild. Har det med redigeringsprogrammet (pinnacle 11) eller kameran att göra?

• 2 veckor senare...
Postad

Jag har tittat på JVC GZ-HD10, tycker inte att det finns någon dv kamera i min prisklass fast jag gått upp till 5000kr. Vad är naktdelarna med hårdisk? 2.Är minneskort bättre än hårddisk?

Postad

Minneskort är mycket bekvämare och inga rörliga delar som kan skadas. Bara att sätta i kortet i datorn och kopiera över .MTS-filerna (om det är AVCHD). Sen behöver du kunna arkivera på två separata medier (datorns interna och en extern USB-disk t ex).

I framtiden kommer du behöva sköta om ditt filarkiv och allteftersom kopiera över till nya lagringsmedier när diskar etc åldras eller blir omoderna. Banden åldras dom också (och kräver en fungerande uppspelningsapparat!). När dina barn är 20 år så gäller det att ha tur om dina gamla band ska gå att spela upp... HDV har mycket små toleranser...

AVCHD kräver en del datorkraft att spela upp och särskilt om du vill göra lite mer avancerad redigering. Ska du bara korta av och klippa ihop scener så finns lösningar som inte kodar om och därför både är snabba och bibehåller exakt den kvalitet som kameran spelade in med.

Postad
Minneskort är mycket bekvämare och inga rörliga delar som kan skadas. Bara att sätta i kortet i datorn och kopiera över .MTS-filerna (om det är AVCHD). Sen behöver du kunna arkivera på två separata medier (datorns interna och en extern USB-disk t ex).

I framtiden kommer du behöva sköta om ditt filarkiv och allteftersom kopiera över till nya lagringsmedier när diskar etc åldras eller blir omoderna. Banden åldras dom också (och kräver en fungerande uppspelningsapparat!). När dina barn är 20 år så gäller det att ha tur om dina gamla band ska gå att spela upp... HDV har mycket små toleranser...

AVCHD kräver en del datorkraft att spela upp och särskilt om du vill göra lite mer avancerad redigering. Ska du bara korta av och klippa ihop scener så finns lösningar som inte kodar om och därför både är snabba och bibehåller exakt den kvalitet som kameran spelade in med.

Kameran jag har titta på har även möjlighet att spela in på minneskort.

Om man ska få in det man har filmat i AVCHD i pinacle som är det program jag använder är det bara att importera i det då och börja klippa. Jag gör inget avancerat bara lägger till lite bakgrundsmusik text och bildövergångar.

Postad

hej, jag är ny i gemet och sa köpa en kamera, har blivit erbjuden en canon mvx 150i

för 1000 pix, men känner att jag vill ha en bättre kamera att filma med.

har inte särskilt mycke pengar att röra mig med men undrar om någon kan tippsa om en kamera mellan billig och bra som e en bra nybörjar kamera?

skulle verkligen uppskatta hjälp, mvh johan

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...