Gå till innehåll

Vart kan man köpa Kodachrome 40 (till Canon 514 XL)


Marlon_Jonsson

Recommended Posts

Hej,

 

Jag har lagt ett bud på en Canon 514 XL, i beskrivningen står det att Kodachrome 40 brukar användas vid filmning med kameran.

 

Jag har nu gjort en 5min sökning på google efter återförsäljare av Kodachrome 40 men fick bara upp beganade filmer med passerat utgångsdatum....

 

Nu undrar jag om det går att få tag på film till dessa kameror, eller om kameran kommer få agera bokstöd, pga av åldern...

 

Om någon kan något om Canon 514 XL får ni gärna kommentera angående det också :)

Ex. om den är användbar eller om den är ett helvete osv.

 

Tack på förhand

Hälsningar

 

Marlon

 

 

Förlåt att jag gjorde en ny tråd, yttligare 5 min på google gav mig http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=6896

 

Men jag ar fortfarande intresserad av super8-film som går att köpas i Stockholm utan allt för mycket problematik.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svaret, det har tyvärr uppkommit nya frågor i mitt huvud.

 

Om du kollar på detta paketet jag lagt ihop, så kommer frågorna sedan:

 

Braun Nizo SB film Editor Viewer

http://super8exchange.com/braun-nizo-sb-film-editor-viewer-p-3.html

Elmo 260 S-XL Macro

http://super8exchange.com/elmo-260-sxl-macro-p-127.html

Kodak Ektacrome 64T

_______________________________________________________________

Fört och främst undrar jag angående redigering. Vad behövs göras innan jag har möjlighet att föra in Ektacromen i Braun Nizon för att redigera?

Är detta nödvändigt eller är det bättre att göra på något annat sätt vad gäller redigering av 8mm (som ex. framkalla filmen digitalt meddessama och arbeta med den i datorn efteråt)?

 

Hur blir det med ljud om jag filmar med mikrofon, kommer jag kunna höra något ljud innan jag spelar upp filmen i en projektor (då menar jag så klart om det går att spela upp filmen i kameran och använda hörlurar för att se och höra filmen i kameran :S, eller eventuellt om Braun Nizon kan vara till nytta här)?

 

Tacksam för svar

Marlon

 

P.S.

Jag har, som det säkert märks, aldrig jobbar med denna forma av film.

Länk till kommentar
Share on other sites

Oavsett om du ska redigera digitalt eller manuellt med skarvtejp/filmcement så måste filmen framkallas först.

 

När filmen är framkallad kan du klippa och redigera direkt på filmoriginalet, eller så kan du få filmen scannad och redigera det digitaliserade med en dator, många föredrar att göra det. Det beror på vad du har tänkt som slutmedium, vill du kunna visa upp det med en filmprojektor så ska du inte redigera filmen digitalt (du har ju ingen glädje av den digitala versionen). Vill du visa filmen via internet eller en DVD-spelare/Blu-ray spelare är det fördelaktigt att redigera filmen med en dator.

 

Det finns ingen ljudfilm kvar. Vill du spela in ljud måste du spela in ljudet separat, t.ex. med en minidisc-inspelare.

 

Surfa runt och läs en hel del här på forumet, jag gissar att du kommer att hitta svaren till dina kommande frågor.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...