Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Det här kanske kan vara intressant för er som har gått i tankarna på att skaffa en Hague MMC. Vi testkörde den med min HV20 och det var kärlek vid första åkningen. Jag köpte den på stört. Den kostar ju nästan ingenting heller.

Youtube HQ:

Youtube HD:

Avnjut.

Postad

Ser ut som en liten Steadicam Merlin, kul att se att den fungerar. Vad är maxvikten?

Jag har just gjort en liten tråkig testfilm med min Steadicam Jr och HV20:

Postad
Vad är maxvikten?
På deras hemsida står det 0,8kg. Lite trist att jag inte kan köra den med 35mm-adaptern, men det är ändå så mycket enklare med djupfokus när man ska springa omkring.

Jag har just gjort en liten tråkig testfilm med min Steadicam Jr och HV20:

Schyst test. Den ser ut att gärna vilja luta åt vänster. Balansen i sidled är lite knepig att få till. Min är nog omkring 95% nu. Det är bara när jag springer fort i sidled och stannar abrupt som den gungar lite.
Postad

Har velat i 2 månaders tid nu om jag ska köpa den eller inte. Har sett så många dåliga klipp på tuben och inte vetat om dessa var upplagda av seriösa användare eller ej. Du har övertygat mig grabben, jag ska skaffa en (Y). Tack :)

Postad
vad gjorde du för att få till så mjuk å fin slowmotion?
- Filmade 50i med slutare 1/100 eller snabbare

- Drog in i After Effects

- Conformade till 25fps med Field separation; Upper field first och Preserve edges ikryssad

- Satte klippet i en comp

- Timestretchade klippet till 200% (utan frameblending eller liknande) och dubblade därefter compens längd

- Renderade till tiff-sekvens och tog in i Premiere som 25fps

Har sett så många dåliga klipp på tuben
Eller hur? Man ser inte mycket cinematiskt på tuben när det gäller Haguen, men har man en liten kamera som man kan filma seriöst med så kan Haguen definitivt göra ett seriöst jobb.
  • 3 veckor senare...
Postad

Gott! Jag har den där plattan, men jag har aldrig använt den. Jag vet inte om hålet på HV20 ligger i tyngdpunkten men jag hittade balansen ändå.

• 2 veckor senare...
Postad

Hej igen Norbert! Nu har jag skaffat mig en liten Hague som jag ska använda till min HV30. Men saken är den att jag inte riktigt hittar balansen, har suttit nu ett väldigt bra tag utan något vidare bra resultat. Skulle man kunna få några tips hade det varit guld värt.

/Anton

Postad

Kul! Jag har kameraskruven ungefär i linje med kulan i kulleden och batteriet ungefär i linje med Haguens bakände (se bild, kameran är blå). Jag använder fyra stora vikter och en liten. Vikterna är utsvängda åt samma håll som lcd-skärmen (vänster), inte helt vinkelrät men inte långt ifrån. Den konfigurationen är nog inte perfekt men ganska duglig.

Ett hett tips är att balansera med lcd:n utfälld. Det kanske låter självklart men jag missade det en gång. :P

http://img80.imageshack.us/img80/623/balans.jpg

Postad

Tack så mycket :) Hann testa lite själv ett tag och det var ungefär som det du har jag kom fram till (la dock på en extra liten vikt). Vet inte om HV30 är tyngre än HV20. Dock så vill den inte vara helt stilla, ska testa din. Cheers mate!

Edit. Testade ditt förslag precis, inte så givande tyvär. Lutar kraftigt åt höger (motsatt sida av displayen). Funderar på att tejpa fast någon tygnd på LCD-skärmen.

Postad

Konstigt. Ju mer utåt vänster du har vikterna (från kamerans baksida sett), desto mer åt vänster kommer kameran luta, så häng på så mycket vikt du har åt vänster om kameran vill luta åt höger. Till slut tycker jag att den borde ge med sig. HV30 kan inte vara så mycket tyngre än HV20. :S

Postad

Fick, tyvärr, se grejen alldeles för sent.

Är redan på väg. Ska göra det om tre veckor

efter hemkomst.

Tack i alla fal!

Är du nöjd förresten?

Postad

Är du nöjd förresten?

Jag har inte riktigt hunnit testa den fullt ut. Ska göra en kortfilm idag så då ska den troligtvis användas. Men det lilla jag har testat är jag väldigt nöjd över :).

Postad

Vi köpte en nu i sommar.

Dum som jag var, så testfilmade jag inte så mycket innan en inspelning. Resultatet blev...intressant!

Men det går att få till alldeles fantastiska bilder.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...