camarade Postad 29 maj 2009 Postad 29 maj 2009 Det är lustigt, jag har i princip bara upplevt problem med Premiere. Från version 1.5 och uppåt, på olika datorer och olika platser. Alltid är det något som krånglar? Nu bråkar renderingen helt plötsligt, gjorde det inte för någon vecka sedan och har inte gjort några förändringar i datorn. En FULLFÖLJD rendering utan felmeddelanden sker 6/10 ggr, och även om renderingen lyckas försvinner effekter och ljudet svajar. Detta är extremt märkligt, eftersom effekterna är gjorda och renderade i AE, hur i h*lvete kan effekter FÖRSVINNA när man renderar ett FÄRDIGT klipp genom Premiere? Någon som helst logik, nej...? Jag renderar på en kraftfull dator så det är knappast tal om dålig konfig, det är Premire CS3 som inte lever upp till sin prislapp. Ska man behöva byta till något mediokert såsom Vegas (men som i alla fall inte krånglar)? *mutters*. Ja, nu har jag klagat färdigt, men skiten ska ju fungera tycker man. Och nej - inga "bäbisfel" från min sida, all data ligger internt på snabba hårddiskar etc etc. 0 Citera
Rogge Postad 29 maj 2009 Postad 29 maj 2009 Sedan jag gick över till Vista 64-bit och satte in 8GB RAM-minne så försvann *alla* renderingsproblem, typ avbrutna renderingar. Likadant gäller chrasher, Vista 64-bit plus mycket RAM är ett säkert recept för att slippa chrasher. För en tid sedan köpte jag ny dator och har nu 16GB RAM och upplever samma sak. :) Vad det beror på i ditt fall vet jag inte efterssom du inte skriver något om din dator, operativsystem, installerade codec-packs, minne, installerade program som autostartar, vad för media du arbetar med dvs DV/HDV, mm eller om det är nedladdade filmer med olika codecs samt vilken version av Premiere, mm, mm. 0 Citera
Pehrbau Postad 29 maj 2009 Postad 29 maj 2009 Förutom Rogges inlägg finns det också krav på att hårdvaran passar till Premiere CS liksom till andra avancerade redigeringsprogram. Adobe har säkert, liksom andra leverantörer, listor på rekommenderade kombinationer av moderkort, grafikkort, chipset mm på sin hemsida. Till det kommer kravet att avbytshanteringen (IRQ) i datorn skall fungera störningsfritt. Vissa enheter kan kräva egen tillgång till avbrottledning till skillnad mot andra enheter som klarar att dela på en avbrottsledning tillsammans med andra enheter. 0 Citera
Nyaz Postad 29 maj 2009 Postad 29 maj 2009 Adobe har säkert, liksom andra leverantörer, listor på rekommenderade kombinationer av moderkort, grafikkort, chipset mm på sin hemsida. Fast Adobe är ändå extremt förlåtande med sina programkrav, jag har kört deras program i stort sett felfritt på en massa olika datorer med varierande specifikationer. För att vara såpass avancerade program så tycker jag de har väldigt bra systemkrav som inte är speciellt knepiga att uppfylla (Ja, jag tittar på er Avid... jaha, vad trevligt att det bara finns typ 8 datorer i hela vida världen som uppfyller era rekommenderade specs?! What the f...?) 0 Citera
Kimster Postad 30 maj 2009 Postad 30 maj 2009 Jag är nog beredd att hålla med tidigare skribenter. Bara för att man har en snabb dator så är det inte = redigerings-"säker". Typ/märke/blandning av hårdvara är A och O när man bygger ett system som ska redigera. Och även om Premiere är mer förlåtande än Avid (kräsna jevlar) så anser även jag att Premiere eller vilket annat program som helst egentligen ska köra på så mycket rekommenderade prylar som möjligt. OCH inte förglömma som också nämnts, drivrutiner, codecs, windowskonfigurering, etc spelar roll i hur bra ens dator hanterar redigering. 0 Citera
AbbeLabbe92 Postad 30 maj 2009 Postad 30 maj 2009 Det är lustigt, jag har i princip bara upplevt problem med Premiere. Från version 1.5 och uppåt, på olika datorer och olika platser. Alltid är det något som krånglar? Nu bråkar renderingen helt plötsligt, gjorde det inte för någon vecka sedan och har inte gjort några förändringar i datorn. En FULLFÖLJD rendering utan felmeddelanden sker 6/10 ggr, och även om renderingen lyckas försvinner effekter och ljudet svajar. Detta är extremt märkligt, eftersom effekterna är gjorda och renderade i AE, hur i h*lvete kan effekter FÖRSVINNA när man renderar ett FÄRDIGT klipp genom Premiere? Någon som helst logik, nej...? Jag renderar på en kraftfull dator så det är knappast tal om dålig konfig, det är Premire CS3 som inte lever upp till sin prislapp. Ska man behöva byta till något mediokert såsom Vegas (men som i alla fall inte krånglar)? *mutters*. Ja, nu har jag klagat färdigt, men skiten ska ju fungera tycker man. Och nej - inga "bäbisfel" från min sida, all data ligger internt på snabba hårddiskar etc etc. länge leve Vegas ;) 0 Citera
Nyaz Postad 30 maj 2009 Postad 30 maj 2009 länge leve Vegas ;) Nej, nej, nej, nej. Länge leve Final Cut, heter det. 0 Citera
AbbeLabbe92 Postad 31 maj 2009 Postad 31 maj 2009 Nej, nej, nej, nej. Länge leve Final Cut, heter det. även Äpplen vissnar med tiden ;) 0 Citera
Nyaz Postad 1 juni 2009 Postad 1 juni 2009 även Äpplen vissnar med tiden Fast i fallet Final Cut är det snarare så att dessa äpplen kommer från en lund med mycket fina äppleträd som vuxit där ett tiotal år och ger mycket goda äpplen som man kan göra mycket god äpplemos på. (...Håller inte det här på att balla ur?) 0 Citera
AbbeLabbe92 Postad 1 juni 2009 Postad 1 juni 2009 Fast i fallet Final Cut är det snarare så att dessa äpplen kommer från en lund med mycket fina äppleträd som vuxit där ett tiotal år och ger mycket goda äpplen som man kan göra mycket god äpplemos på. (...Håller inte det här på att balla ur?) inga kommentarer ( :p ) 0 Citera
Coma Postad 4 juni 2009 Postad 4 juni 2009 Nu när det redan finns en premiere-tråd här: För några veckor kraschade ett projekt i mitt premier, lyckades efter många om och men hitta och åtgärda felet, men nu tappar projektet rendering varje gång det stängs. Vad värre är att effekter såsom färgkorr, även om de inte tas bort, "inaktiveras" varje gång - dvs de ligger kvar i klippen, men har ingen effekt förren man stänger av och sätter igång dem igen. Är det någon som vet vadfan det är som pågår? Jag kör CS3 Master Edition på PC med windows. Jag har dessutom testa att både ominstallera både Adobe-paketet och sedan även dator och operativsystem from scratch. 0 Citera
Max_H Postad 4 juni 2009 Postad 4 juni 2009 Tror det är relaterat till: http://premierepro.wikia.com/wiki/Known_Issues#Rendered_clips_no_longer_rendered_when_opening_the_project Har du ngt klipp som spelas baklänges? /Max 0 Citera
Coma Postad 5 juni 2009 Postad 5 juni 2009 Tror det är relaterat till: http://premierepro.wikia.com/wiki/Known_Issues#Rendered_clips_no_longer_rendered_when_opening_the_project Har du ngt klipp som spelas baklänges? /Max Det tog hand om problemet med färgkorrningen som försvann, men renderingsproblemen kvarstår :( EDIT: Hittade ett till reveres klipp, tog bort det, nu funkar allt. GREAT SUCCESS! 0 Citera
Max_H Postad 5 juni 2009 Postad 5 juni 2009 Nice :) Evil bug :( Två workarounds: 1. Time remapping istället för "check-rutan" för uppspelning baklänges. 2. Kör "reverse" och rendera ut det som ett separat klipp. /Max 0 Citera
Coma Postad 5 juni 2009 Postad 5 juni 2009 Nice :) Evil bug :( Två workarounds: 1. Time remapping istället för "check-rutan" för uppspelning baklänges. 2. Kör "reverse" och rendera ut det som ett separat klipp. /Max Good to know. Ioch med att just dessa klipp ändå skulle ut i AE och sen tillbaka in i timelinen så är det lugnt i vilket fall som helst. Nu ska jag bara hinna göra klart filmjäveln också, skulle suttit i juni mpånad, men har fått jobb på en praktik i Malmö och dessutom upptäckte jag att Pro Tools förstört en av filerna som innehåller massor av eftersynk, så allt måste tas om till hösten :( 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.