Gå till innehåll

Kan någon föklara vad OpenGL är?


Zyx Graphics

Recommended Posts

OpenGL är ett API för (realtids)rendering av 3D-grafik. Som Direct3D-delen av DirectX, fast lite mer lågnivå och inte begränsat till MS Windows.

Och oavsett kort så kommer du ha åtminstone grundläggande stöd för det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej. Jag stöter på ordet OpenGL alldeless för ofta för att kunna fortsätta ignorera det.

Vad är det och hur vet jag om mitt grafikkort stödjer det?

Tack.

 

OpenGL är om jag fattat rätt "ett bibliotek med effekter", :) kolla nu vad Open GL står för: Open Graphic Library. Microsoft har sin egna som är större för spel Direct 3D, olika tekniker att stödja/skriva spel/3D, men OpenGL är störst för CAD.

 

Det jag antar OpenGL innebär för dig är att du i 3Ds Max eller AE kan aktivera OpenGL och se saker i real time istället för att rendera (inte perfekt men man kanske kan se färger och partiklar bättre istället för att köra Wireframe). Det finns även alternativ att rendera ut i OpenGL men det är nästan aldrig bra.

 

Alla grafikkort har stöd för OpenGL, men hur mycket och vilken version varierar.

Länk till kommentar
Share on other sites

OpenGL är om jag fattat rätt "ett bibliotek med effekter", :) kolla nu vad Open GL står för: Open Graphic Library.

Det är inte ett bibliotek med effekter. "Library":t står för att det är ett bibliotek i programmeringsbenämnelsen, dvs en samling funktioner som en programmerare kan kalla från sitt eget program. I det här fallet för att få komma åt 3D-hårdvara. Enligt principen "en bild säger mer än tusen ord" (och den ännu viktigare principen "jag orkar inte förklara så noga idag" :D) så kommer här en förklarande bild:

attachment.php?attachmentid=3857&stc=1&d=1243632250

 

(Men annars var det rätt!)

opengl.png

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är inte ett bibliotek med effekter. "Library":t står för att det är ett bibliotek i programmeringsbenämnelsen, dvs en samling funktioner som en programmerare kan kalla från sitt eget program. I det här fallet för att få komma åt 3D-hårdvara. Enligt principen "en bild säger mer än tusen ord" (och den ännu viktigare principen "jag orkar inte förklara så noga idag" :D) så kommer här en förklarande bild:

attachment.php?attachmentid=3857&stc=1&d=1243632250

 

(Men annars var det rätt!)

 

Men orka klyva ord. :P

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Vissa av oss jobbar med det, och det är alltid störande när folk blandar ihop begreppen på något man kan väl. Jag är säker på att det finns saker du skulle känna dig tvingad att rätta också. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...