Gå till innehåll

Allmänna frågor om animation


Gustaf Lindborg

Recommended Posts

Jag undrar om någon här har de rätta kunskaperna för att kunna reda ut skillnaderna mellan olika former av animation. Jag har mina egna aningar, men jag är mycket osäker.

 

Vad är det för skillnad mellan en animatör, en tecknare (av film naturligtvis) och en illustratör?

 

Stämmer det att CGI betyder Computer Generated Image, och innebär det något speciellt?

 

Vad är det för skillnad mellan en ”vanligt” animerad film (som exempelvis ”Wall-E” och ”Kung fu panda”) och en 3D-animerad film (som ”Bolt” och ”Upp”)?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag undrar om någon här har de rätta kunskaperna för att kunna reda ut skillnaderna mellan olika former av animation. Jag har mina egna aningar, men jag är mycket osäker.

 

Vad är det för skillnad mellan en animatör, en tecknare (av film naturligtvis) och en illustratör?

 

Stämmer det att CGI betyder Computer Generated Image, och innebär det något speciellt?

 

Vad är det för skillnad mellan en ”vanligt” animerad film (som exempelvis ”Wall-E” och ”Kung fu panda”) och en 3D-animerad film (som ”Bolt” och ”Upp”)?

 

Alla filmer du nämnder är 3D animerade. En tecknade film är tex spirited away.

 

En tecknare ritar bilder. En animatör animerar bilder (och tecknar) En illustratör och tecknar är i princip samma sak

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag undrar om någon här har de rätta kunskaperna för att kunna reda ut skillnaderna mellan olika former av animation. Jag har mina egna aningar, men jag är mycket osäker.

 

Vad är det för skillnad mellan en animatör, en tecknare (av film naturligtvis) och en illustratör?

 

Stämmer det att CGI betyder Computer Generated Image, och innebär det något speciellt?

 

Vad är det för skillnad mellan en ”vanligt” animerad film (som exempelvis ”Wall-E” och ”Kung fu panda”) och en 3D-animerad film (som ”Bolt” och ”Upp”)?

 

En animatör "animerar" dvs. skapar rörelse. En tecknare tecknar, en illustratör tecknar också. Ofta så är man både en "animatör och illustratör/tecknare".

 

För att få filmer i 3D då man använder brillor, som i vanlig film som Harry Potter och The Dark Knight så använder man oftast 2 kameror som spelar in parrallellt brevid varandra, eller så använder man en kamera som agerar som två genom att det är "paraflex" (nått sånt namn) och den ändrar djup/fokus vid varje bild fram o tillbaka...

 

Filmer som är helt gjorde digitalt så brukar man alltid ändå nuförtiden ha "focus and out of focus", då kan man skicka "focus"-datan (z-depth) och i något annat program eller plugin konvertera det så projektorn sen delar bilden i två delar... men det finns olika projektionstekniker och därmed olika sätt att dela upp bilderna för att få "3D-känslan"...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Filmer som är helt gjorde digitalt så brukar man alltid ändå nuförtiden ha "focus and out of focus", då kan man skicka "focus"-datan (z-depth) och i något annat program eller plugin konvertera det så projektorn sen delar bilden i två delar... men det finns olika projektionstekniker och därmed olika sätt att dela upp bilderna för att få "3D-känslan"...

 

 

nja.. Z-deepth används för att få Dof effekt i tex post, är en svart-vit bild som man blurrar därefter. Gör man ska man göra "se bar" 3d i ett 3d program använder man precis samma teknik med 2 kameror, Fast 2 kameror inne i 3D programet

 

Detta kallas Stereoscopy

http://en.wikipedia.org/wiki/Stereoscopy

 

De lätste du kan göra är att maska utt objekt och sätta olika blå /röder färger osv. Jag och min far lekte mycket med detta när han skaffade sin första dator, ca 12 år sedan i typ Photoshop 2 ;) Idag är de samma grund men lite mer avancerat en rött/blått filter.

 

Finns tex glasögon som "blokerar" ena ögat sen de andra i 60 HZ tex. Då kan du få samma effekt, finns dessa skärmar som stödjer detta att köpa.

typ här: http://www.iz3d.com/ står de en massa.

Länk till kommentar
Share on other sites

nja.. Z-deepth används för att få Dof effekt i tex post, är en svart-vit bild som man blurrar därefter. Gör man ska man göra "se bar" 3d i ett 3d program använder man precis samma teknik med 2 kameror, Fast 2 kameror inne i 3D programet

 

Detta kallas Stereoscopy

http://en.wikipedia.org/wiki/Stereoscopy

 

De lätste du kan göra är att maska utt objekt och sätta olika blå /röder färger osv. Jag och min far lekte mycket med detta när han skaffade sin första dator, ca 12 år sedan i typ Photoshop 2 ;) Idag är de samma grund men lite mer avancerat en rött/blått filter.

 

Finns tex glasögon som "blokerar" ena ögat sen de andra i 60 HZ tex. Då kan du få samma effekt, finns dessa skärmar som stödjer detta att köpa.

typ här: http://www.iz3d.com/ står de en massa.

 

Ok, jag antar alla 3D filmer filmas med 2 kameror inne i digitala scenen (nu när du säger det). Men det skulle säkert funka med z-depth då det finns "verkliga" kameror vars 3D ligger i att förskjuta fokus mellan varje bild fram och tillbaka (vilket man då kan göra digitalt med z-depth), jag kommer inte ihåg vad tekniken heter dock.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...