Gustaf Lindborg Postad 16 maj 2009 Dela Postad 16 maj 2009 Jag undrar om någon här har de rätta kunskaperna för att kunna reda ut skillnaderna mellan olika former av animation. Jag har mina egna aningar, men jag är mycket osäker. Vad är det för skillnad mellan en animatör, en tecknare (av film naturligtvis) och en illustratör? Stämmer det att CGI betyder Computer Generated Image, och innebär det något speciellt? Vad är det för skillnad mellan en ”vanligt” animerad film (som exempelvis ”Wall-E” och ”Kung fu panda”) och en 3D-animerad film (som ”Bolt” och ”Upp”)? 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
Team_fagott Postad 16 maj 2009 Dela Postad 16 maj 2009 Jag undrar om någon här har de rätta kunskaperna för att kunna reda ut skillnaderna mellan olika former av animation. Jag har mina egna aningar, men jag är mycket osäker. Vad är det för skillnad mellan en animatör, en tecknare (av film naturligtvis) och en illustratör? Stämmer det att CGI betyder Computer Generated Image, och innebär det något speciellt? Vad är det för skillnad mellan en ”vanligt” animerad film (som exempelvis ”Wall-E” och ”Kung fu panda”) och en 3D-animerad film (som ”Bolt” och ”Upp”)? Alla filmer du nämnder är 3D animerade. En tecknade film är tex spirited away. En tecknare ritar bilder. En animatör animerar bilder (och tecknar) En illustratör och tecknar är i princip samma sak 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
Quantum Postad 18 maj 2009 Dela Postad 18 maj 2009 Upp och Wall-e är båda gjorda av Pixar så det är rätt självklart att båda är samma sorts film:) 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
cutecats Postad 18 maj 2009 Dela Postad 18 maj 2009 ne men det hansnackar om är väll att man kan se dom i 3D på bio och frågan då är hur man gör 3d filmer som sticker ut ur bilden :) fast jag kanske också tänkte fel :/ 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
High1ander Postad 21 maj 2009 Dela Postad 21 maj 2009 Jag undrar om någon här har de rätta kunskaperna för att kunna reda ut skillnaderna mellan olika former av animation. Jag har mina egna aningar, men jag är mycket osäker. Vad är det för skillnad mellan en animatör, en tecknare (av film naturligtvis) och en illustratör? Stämmer det att CGI betyder Computer Generated Image, och innebär det något speciellt? Vad är det för skillnad mellan en ”vanligt” animerad film (som exempelvis ”Wall-E” och ”Kung fu panda”) och en 3D-animerad film (som ”Bolt” och ”Upp”)? En animatör "animerar" dvs. skapar rörelse. En tecknare tecknar, en illustratör tecknar också. Ofta så är man både en "animatör och illustratör/tecknare". För att få filmer i 3D då man använder brillor, som i vanlig film som Harry Potter och The Dark Knight så använder man oftast 2 kameror som spelar in parrallellt brevid varandra, eller så använder man en kamera som agerar som två genom att det är "paraflex" (nått sånt namn) och den ändrar djup/fokus vid varje bild fram o tillbaka... Filmer som är helt gjorde digitalt så brukar man alltid ändå nuförtiden ha "focus and out of focus", då kan man skicka "focus"-datan (z-depth) och i något annat program eller plugin konvertera det så projektorn sen delar bilden i två delar... men det finns olika projektionstekniker och därmed olika sätt att dela upp bilderna för att få "3D-känslan"... 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
megawatti Postad 30 maj 2009 Dela Postad 30 maj 2009 Filmer som är helt gjorde digitalt så brukar man alltid ändå nuförtiden ha "focus and out of focus", då kan man skicka "focus"-datan (z-depth) och i något annat program eller plugin konvertera det så projektorn sen delar bilden i två delar... men det finns olika projektionstekniker och därmed olika sätt att dela upp bilderna för att få "3D-känslan"... nja.. Z-deepth används för att få Dof effekt i tex post, är en svart-vit bild som man blurrar därefter. Gör man ska man göra "se bar" 3d i ett 3d program använder man precis samma teknik med 2 kameror, Fast 2 kameror inne i 3D programet Detta kallas Stereoscopy http://en.wikipedia.org/wiki/Stereoscopy De lätste du kan göra är att maska utt objekt och sätta olika blå /röder färger osv. Jag och min far lekte mycket med detta när han skaffade sin första dator, ca 12 år sedan i typ Photoshop 2 ;) Idag är de samma grund men lite mer avancerat en rött/blått filter. Finns tex glasögon som "blokerar" ena ögat sen de andra i 60 HZ tex. Då kan du få samma effekt, finns dessa skärmar som stödjer detta att köpa. typ här: http://www.iz3d.com/ står de en massa. 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
High1ander Postad 31 maj 2009 Dela Postad 31 maj 2009 nja.. Z-deepth används för att få Dof effekt i tex post, är en svart-vit bild som man blurrar därefter. Gör man ska man göra "se bar" 3d i ett 3d program använder man precis samma teknik med 2 kameror, Fast 2 kameror inne i 3D programet Detta kallas Stereoscopy http://en.wikipedia.org/wiki/Stereoscopy De lätste du kan göra är att maska utt objekt och sätta olika blå /röder färger osv. Jag och min far lekte mycket med detta när han skaffade sin första dator, ca 12 år sedan i typ Photoshop 2 ;) Idag är de samma grund men lite mer avancerat en rött/blått filter. Finns tex glasögon som "blokerar" ena ögat sen de andra i 60 HZ tex. Då kan du få samma effekt, finns dessa skärmar som stödjer detta att köpa. typ här: http://www.iz3d.com/ står de en massa. Ok, jag antar alla 3D filmer filmas med 2 kameror inne i digitala scenen (nu när du säger det). Men det skulle säkert funka med z-depth då det finns "verkliga" kameror vars 3D ligger i att förskjuta fokus mellan varje bild fram och tillbaka (vilket man då kan göra digitalt med z-depth), jag kommer inte ihåg vad tekniken heter dock. 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.