Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej på er. Jag är en musikproducent med gediget kunnande och formell utbildning. Jag har egentligen ingen erfarenhet av att jobba med just filmmusik, men har bl a gjort musik till åtskilliga datorspel vilket väl iofs är ganska annorlunda men ändå lite relaterat. Har också gjort ambient musik av olika slag för mitt eget höga nöjes skull, som exempel på något mer åt det klassiska filmmusikhållet.

 

Jag är lite nyfiken på filmmusikbranschen. Bör man ha nån sorts utbildning i filmvetenskap för att kunna göra ett bra jobb? Eller är det regissörens uppgift att ta hand om detta och förmedla sin vision till kompositören/musikproducenten?

 

Hur många finns det i landet som jobbar mycket med filmmusik? Tjänar man ett ruttet öre på det?

 

Kommer säkert på fler frågor senare. Om nån behöver musik till ett lagom stort (dvs litet) filmprojekt och inte vill ha en nybörjare så kan ni ju ev hojta till också. Har ni kakor att muta med så är jag lätt på.

Posted

Tjenis & välkommen hit! :-)

Att göra musik till film skiljer sig åt extremt mycket från att göra "standalone-musik", men är närmare spel-musik. Det är framför allt två "skolor" inom filmmusik, dels att hålla musiken väldigt balanserad utan att sticka ut, mycket för att spela mer på sublima känslor & filmens tema, dels att ha den mer i förgrunden som en tydlig del i filmens stil, mer fristående & oftast med tydliga teman.

Själv tycker jag man får bäst resultat genom att blanda de olika stilarna beroende på hur materialet utvecklar sig, men det är en smaksak & i slutändan upp till regissören vad han vill uppnå :-)

Det är mycket man måste hålla reda på oavsett vilken typ man är. Soundtracket, om vi börjar där, består av dialog, ljudeffekter, foley, ambiance & musik. Allt måste samsas, men den viktigaste regeln är att allt är understället dialogen, & inget får krocka med den. Det inkluderar musiken.

Som alla andra regler finns det schyssta undantag, men man ska ALDRIG bryta mot den om man inte VERKLIGEN vet vad man gör. Det är få saker som låter så amatörmässiga som när musiken dränker dialogen. Det är inte en mixfråga, utan rakt av en kompositionsfråga.

En annan väldigt viktig regel är att aldrig ha perkussiva ljud som krockar med exempelvis skott, impacts (exempelvis kulor som träffar olika material eller yxor som går i trä eller slag) & andra transienta ljud (hastiga, alltså). Det är ett helvete att försöka få exempelvis ett pistolskott att funka när det redan ligger en cymbal eller kanske en trumma där. Att lägga in ljudeffekter över huvud taget i musiken är väldigt väldigt dumt.

 

För att kunna få ett bra soundtrack är det viktigt att regissör, kompositör & ljudläggare/sounddesigner sammarbetar intimt. Det finns något som kallas Hundraprocentsyndromet. Det är ett fenomen som består av att alla som arbetar på filmen tror att den vilar till 100% på deras axlar, vilket får alla att försöka berätta hela historien själva med sina egna metoder, med chaos som resultat. För att slippa sånna problem så måste man hålla öppen dialog & sammarbeta, filmmusik måste hållas mycket glesare än vanlig musik för att kunna samsas med dialog & ljudeffekter, samt inte distrahera tittaren från vad berättelsen.

Filmmusik är en svår konstform & det är lätt att överdriva, men rätt använd kan den vara grymt givande:-)

 

Tror knappast det är till nackdel att gå olika musikutbildningar inom filmmusik, tvärt om tror jag det kan vara en grym fördel, men det är absolut inget krav! Dock, som jag skrev, är det mycket som kan förstöra ett helt ljudspår, speciellt om man är oerfaren av genren & inte har så mycket tid på sig att styra upp på i efterhand, så har du möjligheten så är det en god idé, om inte annat för att få en djupare förståelse för mediet. :-)

Posted
Tjenis & välkommen hit! :-)

Att göra musik till film skiljer sig åt extremt mycket från att göra "standalone-musik", men är närmare spel-musik. Det är framför allt två "skolor" inom filmmusik, dels att hålla musiken väldigt balanserad utan att sticka ut, mycket för att spela mer på sublima känslor & filmens tema, dels att ha den mer i förgrunden som en tydlig del i filmens stil, mer fristående & oftast med tydliga teman.

Själv tycker jag man får bäst resultat genom att blanda de olika stilarna beroende på hur materialet utvecklar sig, men det är en smaksak & i slutändan upp till regissören vad han vill uppnå :-)

Det är mycket man måste hålla reda på oavsett vilken typ man är. Soundtracket, om vi börjar där, består av dialog, ljudeffekter, foley, ambiance & musik. Allt måste samsas, men den viktigaste regeln är att allt är understället dialogen, & inget får krocka med den. Det inkluderar musiken.

Som alla andra regler finns det schyssta undantag, men man ska ALDRIG bryta mot den om man inte VERKLIGEN vet vad man gör. Det är få saker som låter så amatörmässiga som när musiken dränker dialogen. Det är inte en mixfråga, utan rakt av en kompositionsfråga.

En annan väldigt viktig regel är att aldrig ha perkussiva ljud som krockar med exempelvis skott, impacts (exempelvis kulor som träffar olika material eller yxor som går i trä eller slag) & andra transienta ljud (hastiga, alltså). Det är ett helvete att försöka få exempelvis ett pistolskott att funka när det redan ligger en cymbal eller kanske en trumma där. Att lägga in ljudeffekter över huvud taget i musiken är väldigt väldigt dumt.

 

För att kunna få ett bra soundtrack är det viktigt att regissör, kompositör & ljudläggare/sounddesigner sammarbetar intimt. Det finns något som kallas Hundraprocentsyndromet. Det är ett fenomen som består av att alla som arbetar på filmen tror att den vilar till 100% på deras axlar, vilket får alla att försöka berätta hela historien själva med sina egna metoder, med chaos som resultat. För att slippa sånna problem så måste man hålla öppen dialog & sammarbeta, filmmusik måste hållas mycket glesare än vanlig musik för att kunna samsas med dialog & ljudeffekter, samt inte distrahera tittaren från vad berättelsen.

Filmmusik är en svår konstform & det är lätt att överdriva, men rätt använd kan den vara grymt givande:-)

 

Tror knappast det är till nackdel att gå olika musikutbildningar inom filmmusik, tvärt om tror jag det kan vara en grym fördel, men det är absolut inget krav! Dock, som jag skrev, är det mycket som kan förstöra ett helt ljudspår, speciellt om man är oerfaren av genren & inte har så mycket tid på sig att styra upp på i efterhand, så har du möjligheten så är det en god idé, om inte annat för att få en djupare förståelse för mediet. :-)

 

Hej! Vilket bra och utförligt svar, tack så mycket! Det där med att dialogen måste höras är ju självklart viktigt - precis som att man arrangerar och mixar en låt för att sången ska höras (för det mesta). Jag har gjort musikbakgrunder till podcaster där ju samma "problem" finns, att musiken absolut inte får dränka talet. I det fallet använde jag en kombination av omarrangering och mix (typ softa till transienter, flytta bak trummor, dra ner diskanten på vissa instrument). Inom datorspelsmusik finns ju också ett liknande problem, att ljudeffekterna ska komma igenom musiken. Man får försöka lämna "hål" i frekvensregistret där effekterna får plats, utan att mixen låter konstig. Klurigt men kul! Det där med att undvika ljud med hård attack i vissa sammanhang låter ju också som en bra sak att tänka på.

 

Apropå samarbete mellan musiker och ljudläggare - hur brukar workflowet kring mix se ut i filmsammanhang? Levereras musiken färdigmixad eller mixar samma person allt (dvs musiken + alla andra ljud inkl dialog) för att det ska låta bra? Eller använder man stems?

 

Om någon har koll på frågorna som mer gäller branschen skulle jag bli jätteglad för svar där!

Posted

Indeed, låter som du har god förståelse för mediet redan! Trevligt! :-)

Tekniskt sett är filmmusik precis som spelmusik fast där dialogen är obligatoriskt. Vilket iof sällan varit något problem ändå i de flesta spel jag spelat! Största skillnaden, skulle jag säga, är faktiskt vare sig komposition eller mix, utan mer HUR musiken används!

I spel är musiken för det mesta mer ambiant & används mest som stämningshöjare, något som iof används till film ibland åsså, men det vanligaste är att filmmusiken används som en del av berättandet med allt syncat till events. :-)

Inte sällan till överdrift dock, tyvärr....

Glömde förresten nämna igår att det är fyra personer det hänger på för att få ett bra soundtrack. Förutom regissör, ljudläggare/sounddesigner & kompositör så måste även klipparen göra ett jobb som går att ljudlägga både rytmiskt & utan krockar.

För att samordna alla så bör man ha något som heter "spotting-möte". Då samlas regi, ljud & musik, gärna tillsammans med klipparen, för att gå igenom hur man ska ta itu med arbetet &, om det finns möjlighet, vad som kan förbättras i klippningen för att få det funka bättre.

Tyvärr är det ovanligt att kunna påverka klippningen där, men när det funkar kan det göra underverk.

 

Workflowet är olika för varje film, bla iom att alla har olika sätt att arbeta, men i alla stora filmer komponerar kompositören ihop arbetet, spelar in det med inspelningstekniker & gärna dirigent, mixar det grovt tillsammans med mixtekniker, för att sen lämna det till musikklipparen för redigering & optimering.

Sen levereras gärna allt som OMF eller AAF, alternativt stems.

I Sverige verkar det dock vara ganska vanligt att kompositören gör allt i datorn & levererar as-is.

Går snabbt, men kan ställa till feta problem i mix.

Posted
Indeed, låter som du har god förståelse för mediet redan! Trevligt! :-)

Tekniskt sett är filmmusik precis som spelmusik fast där dialogen är obligatoriskt. Vilket iof sällan varit något problem ändå i de flesta spel jag spelat! Största skillnaden, skulle jag säga, är faktiskt vare sig komposition eller mix, utan mer HUR musiken används!

I spel är musiken för det mesta mer ambiant & används mest som stämningshöjare, något som iof används till film ibland åsså, men det vanligaste är att filmmusiken används som en del av berättandet med allt syncat till events. :-)

Inte sällan till överdrift dock, tyvärr....

Glömde förresten nämna igår att det är fyra personer det hänger på för att få ett bra soundtrack. Förutom regissör, ljudläggare/sounddesigner & kompositör så måste även klipparen göra ett jobb som går att ljudlägga både rytmiskt & utan krockar.

Så klippningen sker först? Man gör inte en grov redigering först och tajmar detaljer efter att musiken är färdig eller så? Jag minns nån behind the scenes där de spelade in med full orkester medans filmen rullade på väggen - tror det var nån pirates-film - och där kändes det extremt osynkat på ett sätt som jag inte upplevde när jag såg själva filmen.

 

För att samordna alla så bör man ha något som heter "spotting-möte". Då samlas regi, ljud & musik, gärna tillsammans med klipparen, för att gå igenom hur man ska ta itu med arbetet &, om det finns möjlighet, vad som kan förbättras i klippningen för att få det funka bättre.

Tyvärr är det ovanligt att kunna påverka klippningen där, men när det funkar kan det göra underverk.

 

Workflowet är olika för varje film, bla iom att alla har olika sätt att arbeta, men i alla stora filmer komponerar kompositören ihop arbetet, spelar in det med inspelningstekniker & gärna dirigent, mixar det grovt tillsammans med mixtekniker, för att sen lämna det till musikklipparen för redigering & optimering.

Sen levereras gärna allt som OMF eller AAF, alternativt stems.

I Sverige verkar det dock vara ganska vanligt att kompositören gör allt i datorn & levererar as-is.

Går snabbt, men kan ställa till feta problem i mix.

 

Okej. Antar att det där med mixningen kan skilja sig beroende på om det är musik som ligger i bakgrunden eller förgrunden som du skrev om innan?

 

Tack för massa värdefulla insikter! :)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...