Gå till innehåll

obue

Medlemmar
  • Inlägg

    4
  • Blev medlem

Utmärkelser för obue

Nybörjare

Nybörjare (1/14)

  • Första inlägget
  • Konversationsstartare
  • Överlevde första veckan
  • En månad senare
  • Ett år

Senaste emblem

10

Anseende

  1. Så klippningen sker först? Man gör inte en grov redigering först och tajmar detaljer efter att musiken är färdig eller så? Jag minns nån behind the scenes där de spelade in med full orkester medans filmen rullade på väggen - tror det var nån pirates-film - och där kändes det extremt osynkat på ett sätt som jag inte upplevde när jag såg själva filmen. Okej. Antar att det där med mixningen kan skilja sig beroende på om det är musik som ligger i bakgrunden eller förgrunden som du skrev om innan? Tack för massa värdefulla insikter! :)
  2. För en grym speakerröst krävs som sagt en riktigt bra inspelning (röst, mick, dämpning). Gör många, många tagningar och klipp ihop så att vartenda ord låter perfekt (utan att glömma sammanhanget). Har du rätt grund kan det räcka med lite kompressor och ett snyggt, kort reverb för att få till ett lyxigt sound. Testa med kort, svagt reverb i mono, eftersom det smälter ihop bättre med själva rösten då. Gärna ett reverb som svarar mycket kring grundtonen i rösten du arbetar med. Vill du få fram riktigt mycket botten i rösten, á la testosteronstinn hollywoodtrailer, så går det faktiskt att göra ganska övertygande på konstgjord väg. I vissa fall har jag fått mycket bra resultat genom att ringmodulera med en ganska låg sinuston. För mycket av detta kan ge en raspig robotkänsla i rösten, men i liten dos kan det ge rätt botten att stå på. Har du ett program där du kan redigera formanter och tonhöjd separat kan du testa att sänka tonhöjden en halv oktav och formanterna kanske 2-3 halvtoner. Kan låta forcerat men funkar i lagom mängd. Viktigast av allt för ett lyxigt röstsound är att inte göra mer än det som behövs - varje extra processering, särskilt när det gäller EQ, sänker kvaliteten en aning och påverkar helheten till det sämre.
  3. Hej! Vilket bra och utförligt svar, tack så mycket! Det där med att dialogen måste höras är ju självklart viktigt - precis som att man arrangerar och mixar en låt för att sången ska höras (för det mesta). Jag har gjort musikbakgrunder till podcaster där ju samma "problem" finns, att musiken absolut inte får dränka talet. I det fallet använde jag en kombination av omarrangering och mix (typ softa till transienter, flytta bak trummor, dra ner diskanten på vissa instrument). Inom datorspelsmusik finns ju också ett liknande problem, att ljudeffekterna ska komma igenom musiken. Man får försöka lämna "hål" i frekvensregistret där effekterna får plats, utan att mixen låter konstig. Klurigt men kul! Det där med att undvika ljud med hård attack i vissa sammanhang låter ju också som en bra sak att tänka på. Apropå samarbete mellan musiker och ljudläggare - hur brukar workflowet kring mix se ut i filmsammanhang? Levereras musiken färdigmixad eller mixar samma person allt (dvs musiken + alla andra ljud inkl dialog) för att det ska låta bra? Eller använder man stems? Om någon har koll på frågorna som mer gäller branschen skulle jag bli jätteglad för svar där!
  4. Hej på er. Jag är en musikproducent med gediget kunnande och formell utbildning. Jag har egentligen ingen erfarenhet av att jobba med just filmmusik, men har bl a gjort musik till åtskilliga datorspel vilket väl iofs är ganska annorlunda men ändå lite relaterat. Har också gjort ambient musik av olika slag för mitt eget höga nöjes skull, som exempel på något mer åt det klassiska filmmusikhållet. Jag är lite nyfiken på filmmusikbranschen. Bör man ha nån sorts utbildning i filmvetenskap för att kunna göra ett bra jobb? Eller är det regissörens uppgift att ta hand om detta och förmedla sin vision till kompositören/musikproducenten? Hur många finns det i landet som jobbar mycket med filmmusik? Tjänar man ett ruttet öre på det? Kommer säkert på fler frågor senare. Om nån behöver musik till ett lagom stort (dvs litet) filmprojekt och inte vill ha en nybörjare så kan ni ju ev hojta till också. Har ni kakor att muta med så är jag lätt på.
×
×
  • Skapa nytt...