JRvideo Postad 5 maj 2009 Postad 5 maj 2009 Hej Jag jobbar i en mac och med ppro. Jag har fått en *.wmw fil jag ska fixa, men ppro ae o.s.v. hanterar väl inte wmw? Någon som vet hur man löser detta smidigt? Eller är det bara att köpa någon slags covert program. Om det är läget, vad rekommenderar ni? 0 Citera
Max_H Postad 6 maj 2009 Postad 6 maj 2009 Vet faktisk inte om det finns några gratisalternativ (vet någon annan?), men detta är det många som använder: http://www.telestream.net/flip4mac-wmv/overview.htm Är det bara en fil, kanske du kan hitta nån PC nånstans med Windows Moviemaker installerat. Där borde det gå att koda om den till en vanlig DV AVI som sen kan användas på en Mac. /Max 0 Citera
JRvideo Postad 6 maj 2009 Författare Postad 6 maj 2009 Vet faktisk inte om det finns några gratisalternativ (vet någon annan?), men detta är det många som använder: http://www.telestream.net/flip4mac-wmv/overview.htm Är det bara en fil, kanske du kan hitta nån PC nånstans med Windows Moviemaker installerat. Där borde det gå att koda om den till en vanlig DV AVI som sen kan användas på en Mac. /Max tack max jag ska damma av en liten pc :-) Tack 0 Citera
beta75 Postad 6 maj 2009 Postad 6 maj 2009 Om du installerar Perian så klarar quicktime och allt som använder quicktime (Mpeg streamclip) att konvertera/spela upp wmw åt dig. /KN 0 Citera
JRvideo Postad 6 maj 2009 Författare Postad 6 maj 2009 Vet faktisk inte om det finns några gratisalternativ (vet någon annan?), men detta är det många som använder: http://www.telestream.net/flip4mac-wmv/overview.htm Är det bara en fil, kanske du kan hitta nån PC nånstans med Windows Moviemaker installerat. Där borde det gå att koda om den till en vanlig DV AVI som sen kan användas på en Mac. /Max Gjorde en moviemaker kopia som DV-Avi men får inte ut bilden, bara ljudet, både på pc som mac. bekant misstag? 0 Citera
JRvideo Postad 6 maj 2009 Författare Postad 6 maj 2009 Om du installerar Perian så klarar quicktime och allt som använder quicktime (Mpeg streamclip) att konvertera/spela upp wmw åt dig. /KN Hej beta75 Finns det några risker med Perian, typ att nåt annat slutar att fungera med QT o.s.v. 0 Citera
Max_H Postad 6 maj 2009 Postad 6 maj 2009 Om du installerar Perian så klarar quicktime och allt som använder quicktime (Mpeg streamclip) att konvertera/spela upp wmw åt dig. /KN Kanontips! /Max 0 Citera
JRvideo Postad 6 maj 2009 Författare Postad 6 maj 2009 Det verkar sjukt bra, men jag får det såklart inte att funka, laddar ner installerar och quicktime säger - detta är inte en filmfil. har provat att starta om och så. Arrg :-) 0 Citera
JRvideo Postad 6 maj 2009 Författare Postad 6 maj 2009 Nu fick jag flv filer att funka i QT men inte den specifika wmv filen. Jag har provat att kolla på den i vlc och där funkar det. Quicktime kan nu ta in den men fel medd kommer ändå, detta är inte en filmfil. Flip4mac som man kan köpa stödjer inte typ imovie 8-9 så då blir det svårt att exportera ut filen till ett nytt format. 0 Citera
Nyaz Postad 6 maj 2009 Postad 6 maj 2009 För ren uppspelning fungerar väl .wmv i VLC också (vad fungerar inte i VLC? :P) 0 Citera
JRvideo Postad 6 maj 2009 Författare Postad 6 maj 2009 För ren uppspelning fungerar väl .wmv i VLC också (vad fungerar inte i VLC? :P) Jo men jag behöver göra om det så jag kan redigera i ppro. Riktigt surt att det inte lirar. Har inte kust att köpa en converterare och sen funkar inte den o.s.v. Men det slutar säkert med det :-) 0 Citera
auric Postad 6 maj 2009 Postad 6 maj 2009 Gjorde en moviemaker kopia som DV-Avi men får inte ut bilden, bara ljudet, både på pc som mac. bekant misstag? vissa program gillar inte att spela upp vissa avi filer och spelar bara upp ljudet. Windows media player och ppro är exempel. Det borde gå i vlc men det hjälper ju inte om du ska använda ppro. :/ 0 Citera
JRvideo Postad 6 maj 2009 Författare Postad 6 maj 2009 vissa program gillar inte att spela upp vissa avi filer och spelar bara upp ljudet. Windows media player och ppro är exempel. Det borde gå i vlc men det hjälper ju inte om du ska använda ppro. :/ Precis, skit synd. Har ett ur gammalt redigeringsprogramm på en gammal burk. Ska testa på den i morgon. Hoppas hoppas hoppas 0 Citera
Max_H Postad 6 maj 2009 Postad 6 maj 2009 Vissa wmv-filer kan också vara lite luriga beroende på vilka inställningar som gjordes när filmen kodades. En variant: Hitta en PC, ladda ner trailversionen av PPro (inte ens jag kan motivera ett extra inköp ;) ) eller Vegas, importera wmv-filen och koda om den... :) /Max 0 Citera
JRvideo Postad 6 maj 2009 Författare Postad 6 maj 2009 Vissa wmv-filer kan också vara lite luriga beroende på vilka inställningar som gjordes när filmen kodades. En variant: Hitta en PC, ladda ner trailversionen av PPro (inte ens jag kan motivera ett extra inköp ;) ) eller Vegas, importera wmv-filen och koda om den... :) /Max Yes max det får bli en liknande grej. Tack 0 Citera
Nyaz Postad 6 maj 2009 Postad 6 maj 2009 Prova också MPEG Streamclip och HandBrake om du inte redan gjort det. (Update: Ahapp, MPEG Streamclip var redan länkad tidigare... asch då :P) 0 Citera
JRvideo Postad 7 maj 2009 Författare Postad 7 maj 2009 Prova också MPEG Streamclip och HandBrake om du inte redan gjort det. (Update: Ahapp, MPEG Streamclip var redan länkad tidigare... asch då :P) Fasen va snyggt, handbrake funkar ju klockrent! Tack snälla du och alla andra som hjälpt mig. Problem solved. Jag tror det är quigon som säger till Obiwan på tatooine " I`m sure another solution will present it self " 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.