Gå till innehåll

mov-filer som inte går att använda eller konvertera...


Recommended Posts

Hej, jag har av min vän fått två mov-filer som han tankade över från kameran (Sony DCR-52, två år gammal) till sin stationära dator.

 

Kan inte öppna filerna varken med Quicktime, VLC eller Windows mediaplayer och det riktigt jobbiga är att det inte går att ta in dem i mitt redigeringsprogram heller, Premiere Pro CS3.

 

Har försökt konvertera till AVI och mpg med Xilisoft Video Converter och MPEG_Streamclip men det är bara ljudet som kommer med, skärmen blir svart...

 

Vad är det med de här mov-filerna ? De är uppenbarligen inte normala mov-filer..

Hur kan detta vara möjligt ? Någon som har en ledtråd till mig ?

 

Filmerna finns inte kvar i kameran så det går inte göra om tankningen...

 

Det här är info om filen:

VIDEO

Bitrate: 289.28 Kbps

Format: h264

Res: 720*480 pixels

Framerate: 25.00 fps

AUDIO

Format:mp3

Bitrate: 256.00 Kbps

Samplerate: 48000 Hz

Channels: 2

Länk till kommentar
Share on other sites

Är det verkligen så att det inte finns en chans att använda filerna ? Ska jag acceptera ödet och glömma och gå vidare.....

 

Nä, jag tror jag väntar några dagar till och ser om det dyker upp någon som har en ledtråd till den eftertraktade lösningen, imens så får jag väl goggla lite mer. Återkommer om det löser sig.

Trevlig helg till alla.

Länk till kommentar
Share on other sites

"kör du senaste Quicktime / VLC ? "

Ska kolla det ikväll, men mina versioner är inte äldre än fyra månader i alla fall...

 

Det löser ändå inte dilemmat med att inte kunna importera filerna in i Premiere cs3 för redigering...

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu har jag installerat senaste versionerna. VLC säger följande när jag ska öppna den aktuella mov-filen:

 

Ingen lämplig avkodningsmodul:

VLC saknar stöd för ljud- eller videoformatet "m2v1". Tyvärr finns det inget sätt för dig att rätta till detta.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har du kollat filerna med en hex-editor som det står om på den sidan?

 

Nu verkar ju dina filer gå att identifiera som h.264 och inte något av det som står omnämnt i texten, så det är ju en chansning men...

 

Antar att det är stora filer och därmed svårskickade? Inte för att jag är kung på sånt här, men jag testar gärna :)

 

/Rico

Länk till kommentar
Share on other sites

En hex-editor hmm, har inte hört talas om det.. men nu får jag väl dyka in i det ämnet också...

 

Om YAMB är en hex-editor vet jag inte men jag prövade den och det funkade inte för mig, det kanske finns andra hex-editorer... får väl googla lite.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 6 månader senare...

Nu har det gått ett tag sen den här tråden var aktiv men filmerna som strulade struntade jag i och vännen som de kom ifrån gjorde om överföringen från kameran(Sony DCR-52) till en PC istället för mac så gick det fint.

 

Det var sex månader sen. Nu har jag fått nya filmer från samma kamera med samma problem dvs:

 

"Ingen lämplig avkodningsmodul:

VLC saknar stöd för ljud- eller videoformatet "m2v1". Tyvärr finns det inget sätt för dig att rätta till detta." Endast ljudet hörs.

 

Och det går inte med quicktime heller och Premiere Pro CS3 tar inte heller emot...

 

Laddate hem HexEdit v1.03 och bytte m2v1 på två ställen till mp2v.

Då kunde jag se filmen i AVI men inte Quicktime och det går fortfarande inte ta in den i Premiere, "codec missing or unavailable".

 

Finns det något mer man kan göra med HexEdit för att det ska funka ? och finns det codecs till PP ?

 

Läste just att "It is strongly recommended that you do not install any codec packs because, for the most part, they cause more problems than they solve."

 

Så nu är jag inte så sugen på att installera codecs.. Någon som har erfarenheter av detta ?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vet inte exakt var och hur jag ska lägga ut filen.. Men jag fick Hummels Email så jag mailar i kväll. Filen är bara en av flera, de andra är för stora att sända men den här är ca 9 mb och kan bli mindre med zippning.

 

Återkommer med ett eventuellt positivt resultat, säkert är det flera som råkar ut för detta då och då..

Länk till kommentar
Share on other sites

Nåja, har inte kommit så långt framåt med att få filerna att importeras korrekt i Premiere CS3. Dock så har Hummel analyserat en fil med följande svar:

 

"Den fil jag fick av dig är ingen .mov utan en .dv enligt namnet. Innehållet är i en QuickTime container och det verkar vara MPEG2-codec som används eller MPEG-4 beroende på vilket program jag kollar med.

Jag kan spela upp den i QuickTime X och QuickTime 7, även i Final Cut Pro 7. iMovie 09 kan importera filmen (någon konvertering sker).

Codecen verkar heta "m2v1", se denna artikel http://discussions.apple.com/thread.jspa?messageID=9395795

Har du Quicktime MPEG-2 Playback component?

Det hela verkar väldigt mysko, min gissning att den som skapat filerna inte riktigt "följer reglerna".

 

Mats

 

 

*** MediaInfo Mac // Plain text file report

2009-12-04 21:39:07 +0100

Information for File: clip1.dv

 

General / Container Stream # 1

Total Video Streams for this File -> 1

Total Audio Streams for this File -> 2

Video Codecs Used -> m2v1

Audio Codecs Used -> PCM / PCM

File Format -> MPEG-4

Play Time -> 11s 520ms

Total File Size -> 9.72 MiB

Total Stream BitRate -> 7 081 Kbps

Encoding Library -> Apple QuickTime

Video Stream # 1

Codec (Human Name) -> m2v1

Codec (FourCC) -> m2v1

Frame Width -> 720 pixels

Frame Height -> 576 pixels

Frame Rate -> 25.000 fps

Total Frames -> 288

Display Aspect Ratio -> 4/3

Video Standard -> PAL

QF (like Gordian Knot) -> 0.532

Video Stream Length -> 11s 520ms

Video Stream BitRate -> 5 516 Kbps

Video Stream BitRate Mode -> VBR

Video Stream Size -> 7.58 MiB (78%)

Video Stream Title -> Apple aliasdatahanterare

Date of Original Encoding -> UTC 2009-11-23 20:25:49

Audio Stream # 1

Codec -> PCM

Codec (FourCC) -> sowt

Audio Stream Length -> 11s 520ms

Audio Stream BitRate -> 768 Kbps

Audio Stream BitRate Mode -> CBR

Number of Audio Channels -> 1

Sampling Rate -> 48.0 KHz

Bit Depth -> 16 bits

Audio Stream Size -> 1.05 MiB (11%)

Audio Stream Title -> Apple aliasdatahanterare

Date of Original Encoding -> UTC 2009-11-23 20:25:49

Audio Stream # 2

Codec -> PCM

Codec (FourCC) -> sowt

Audio Stream Length -> 11s 520ms

Audio Stream BitRate -> 768 Kbps

Audio Stream BitRate Mode -> CBR

Number of Audio Channels -> 1

Sampling Rate -> 48.0 KHz

Bit Depth -> 16 bits

Audio Stream Size -> 1.05 MiB (11%)

Audio Stream Title -> Apple aliasdatahanterare

Date of Original Encoding -> UTC 2009-11-23 20:25:49"

 

 

Jag köpte också " Quicktime MPEG-2 Playback component" som Hummel rekomenderar för 180 kr utan resultat.. Kanske har jag missat något ? Det var en exe-fil som installerades automatiskt vid dubbelklick. Men nu tänker jag att det kanske är något i Premiere som ska göras också... Ska man importera eller något till Premiere frör att det ska funka eller är det något tricks med Quicktime ? På Quicktimes hemsida finns inget info och det medföljde heller ingen info med själva filen.

 

Någon som har erfarenheter hur man använder den komponenten (Quicktime MPEG-2 Playback component) ?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Jag har också sådana filer.

 

Jag kan inte öppna dem alls med vilka än medel jag använder.

 

Jag har fått för mig att det är någon mac format som inte fungerar alls på pc.

(urspunget på mina filer är okänt)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 månader senare...

Hallå!

Jag har just stött på samma problem som ni, och våndats en del, även överföring från kamera till Mac o så inte funka o öppna i PCn. Men så hittade jag hittade freeware-programmet Prism Video Converter Plus.

Det verkar göra jobbet.

url till nerladdningssida:

http://www.nchsoftware.com/prism/index.html?gclid=CNeY04Phh6ICFdMq3godXzljWA

hoppas d funkar för er!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 5 veckor senare...

annars skulle jag tro att man kan ladda ner senaste zoombrowser ex (till canon kameror). I det programmet finns möjligheten att exportera filmklippen med mjpeg som kommer att funka överallt. Blev nästan galen själv av att mina mov-filer var svarta i redigeringsprogrammet..

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...