Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Min syster jobbar på ett stall och jag blev sugen på att filma hästarna där.

Jag åkte dit en lördagseftermiddag och filmade detta.

Det är ingen officiell film för deras stall, jag kände mest för att klippa ihop nåt skoj att visa dom.

Postad

Alltså , de var helt grymt foto, de snyggaste jag sett på länge !

Riktigt snygga närbilder, helt min stil! och eftersom filmen inte hade nån handling så är de väl fotot man ska bedömma , vilket var som sagt grymt, och musiken gjorde så man fick in känslan i de hela!

edit: Vad för kamera använder du?

Postad

wow du e helt jävla grym :D fan jag tänkte på en ful liten hobby film när jag läste rubriken men fan va glad jag blev när jag fattade att det va den som hade gjort "tunna väggar" och "vitriol", jag har varit sugen på att det ska komma nått nytt från dig ^^

jobba på och glöm fan inte att lägga upp så fort du gjort färdigt något! : )

Postad

Man får tacka så hjärtligt! Jättekul att höra!

Angående panorering så antar jag att du menar sidoklippet när man ser sulkyn och hästen i samma bild eller? I det klippet satt jag i en bil och hade handhållen kamera.

Annars är det en blandning av stativ, handhållet och bil.

Tack!

/Sebastian

Postad
Man får tacka så hjärtligt! Jättekul att höra!

Angående panorering så antar jag att du menar sidoklippet när man ser sulkyn och hästen i samma bild eller? I det klippet satt jag i en bil och hade handhållen kamera.

Annars är det en blandning av stativ, handhållet och bil.

Tack!

/Sebastian

Ah jo tänkte på den , men allt såg så jämnt och rakt ut. Har du en stadig hand eller är det fixat lite digitalt också?

Postad
Ah jo tänkte på den , men allt såg så jämnt och rakt ut. Har du en stadig hand eller är det fixat lite digitalt också?

Ingen digital manipulation förutom färgerna, så det är bara handen :)

Postad

Denna "film" är bättre än vissa svenska storfilmer, på alla sätt. Har sett era tidigare kortfilmer (Tunna Väggar och Vitriol) och jag är mycket imponerad av ert arbete.

Jag har en fråga angående kameror till er... ni använde en RED kamera till den här filmen? Vet inte hur jag ska formulera detta, men kan man uppnå samma kvalitét/skärpdjup/foto med en Canon HV20 utrustad med en 35mm adapter? Och hur får ni till slow-motion sekvenserna i filmen, dom är verkligen "mjuka" och perfekta, om man kan formulera det så.

// En mycket nyfiken fan

:D

Postad
Denna "film" är bättre än vissa svenska storfilmer, på alla sätt. Har sett era tidigare kortfilmer (Tunna Väggar och Vitriol) och jag är mycket imponerad av ert arbete.

Jag har en fråga angående kameror till er... ni använde en RED kamera till den här filmen? Vet inte hur jag ska formulera detta, men kan man uppnå samma kvalitét/skärpdjup/foto med en Canon HV20 utrustad med en 35mm adapter? Och hur får ni till slow-motion sekvenserna i filmen, dom är verkligen "mjuka" och perfekta, om man kan formulera det så.

// En mycket nyfiken fan

Ska nog fungera med Avisynth med slowmotion (inte testat själv, eftersom det inte fungerar på denna dator, det är vad jag tror ett gratisprogram iaf). Twixtor plugin till AE fungerar väl sådär.

Du borde kolla lite på HV20/30 forumet. Där finns en del trådar om ämnet vet jag.

Du kan även få ut väldigt bra foto ur en HV20 men om du kan uppnå samma kvalitet som RED är jag skeptisk till. Men att döma av de videos jag sett när den kameran använts så kan man få snyggt foto. Mycket sitter dock i en del efterarbete.

När det gäller den här filmen har jag inget att invända mot, det ser riktigt bra ut. Men att de kanske borde sett över musiken. Videocopilot i all ära men...

Postad
Ska nog fungera med Avisynth med slowmotion (inte testat själv, eftersom det inte fungerar på denna dator, det är vad jag tror ett gratisprogram iaf). Twixtor plugin till AE fungerar väl sådär.

Du borde kolla lite på HV20/30 forumet. Där finns en del trådar om ämnet vet jag.

Du kan även få ut väldigt bra foto ur en HV20 men om du kan uppnå samma kvalitet som RED är jag skeptisk till. Men att döma av de videos jag sett när den kameran använts så kan man få snyggt foto. Mycket sitter dock i en del efterarbete.

När det gäller den här filmen har jag inget att invända mot, det ser riktigt bra ut. Men att de kanske borde sett över musiken. Videocopilot i all ära men...

Angående musiken, visst för inbitna hör man att det är videocopilot, men huvudgruppen som ska se denna (stallet) är inte lika inbitna. Jag hade Morricone på första testklippningen och jag tror inte filmen skulle blivit så långlivad online om den använts. ;)

Jag la upp en film på min dotter här om månaden på facebook och det tog inte mer än två timmar innan den blivit anmäld och borttagen för att jag oförsiktigt nog använt en kommersiell låt.

Det är svårt att hitta pampig musik som är fri att använda och eftersom jag ändå köpt Pro Scores kände jag att jag ändå kunde använda den. Visst, några kommer känna igen låten, men det är det värt för ett rent samvete!

Har ni tips på musik som är lika pampig och fri att använda så lyssnar jag med vässade öron!! :D

För övrigt; tack för all annan kritik, jag blir jätteglad!

Postad

// En mycket nyfiken fan

Tack!

Alla scener är filmade i 120 bilder i sekunden med slutare 250.

Det finns som sagt mjukvara som fixar slowmotion i efterhand, men det blir ofta rätt mycket digitala artefakter på det. Jag är överlycklig att äntligen ha äkta slowmotion att jobba med efter alla dessa år..!

/Sebbe

Postad

finns http://shockwave-sound.com/index.html

ex. http://shockwave-sound.com/Royalty_Free_Soundtrack_Music/

låtarna är royalty-free men de kostar några dollar.

Du kan "browse music genres" till höger. Finns en hel del episkt material.

Håller med dig, Morricone hade passat riktigt bra. Visst Videocopilots Proscores är inte helt fel det heller, men det är lite så med alla "överanvända" tutorials också. Finns liksom inte riktigt något originellt över det. Det finns dock de som använder teknikerna bakom och skapar eget. Med Proscores är det inte lika enkelt. Men visst låter det bra, och klart det ska användas eftersom det är själva poängen med produkten. Personligen hade jag nog dock skippat det. Men det är en smaksak, och som du säger, beroende på syfte så spelar det kanske inte så stor roll.

Ser fram emot din nästa film!

Postad

Riktigt najs foto, gillar stämmningen. :)

Min syrra vill ju att jag ska filma hennes hästar nångång, men har aldrig sett en hästrulle med det här stuket. Färgkorrigeringen och allt. Gav allt en gnutta inspiration. :p

Najs majs!

//Tobbe

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...