Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag ska ge min film en "look", men jag är helt och hållet utan idéer. Jag behöver hjälp. Den enda idé jag själv hade var att öka kontrasten i skuggor, dra ner gamman en aning, lägga på ett lätt blått färgstick och dra ner färgmättnaden. Det blir okej men kanske lite trist.

Jag har bifogat några orörda png-bilder från filmen som ni duktiga gradare kan gå lös på om ni har tråkigt. Det enda kravet är att jag ska kunna få liknande resultat med hjälp av Premiere Pro, AE och/eller Photoshop CS3. Tala gärna om hur ni kommer fram till det ni kommer fram till.

Glad grejding!

http://www.student.hig.se/~ndi07nsl/cc/1635.png

http://www.student.hig.se/~ndi07nsl/cc/12911.png

http://www.student.hig.se/~ndi07nsl/cc/32991.png

Postad

Här är ett försök. Fuskat lite först genom att använda Magic Bullet Looks (Cool Blue Max) på alla tre ;) Bild 1: Lagt till shoulder för att få ner överexponeringen och spot fill så att ögonen skulle synas. Bild 2 blev bra direkt. Bild 3 var svårast att justera; lade till shoulder men ökade sedan kontrast och gamma så att det blev en snygg silhuett men så att hudtonen inte blev för röd och inte helt svart.

one.jpg

two.jpg

three.jpg

Postad

Hade en halvtimme över så why not. Färg som är så kul.

Lite Curves, lite Exposure/Gamma och lite Hue/Saturation och kanske någon Color Balance

..allt i Photoshop

Jag få också tycka 3e var svår i förhållande till de andras ljussättning.

Jag tog bara med 1 o 3 som jämförelse.

1.jpg

3.jpg

Postad

StenR: Ruggigt bra stämning. Jag gillar shoulderbiten för att få ner överexponeringen i ansiktet. Det ska jag försöka fixa med curves. Spot fill för ögonen är också en utmärkt idé. Jag ska nog ge mig på ett försök att tracka en sån historia till ögonen för att påverka bilden i övrigt så lite som möjligt.

Kimster: Jag gillar hudtonerna i första bilden. Mycket definierade. Påminner om den polerade looken man ser i biofilmer nu för tiden. I natt började jag jobba på en grade som ger ett färgstick till allt utom hudtonerna. Jag provade grada mot en snygg referens som har liknande ljus.

Här är vad jag kom fram till (med referensbilder från Knowing-trailern):

http://www.student.hig.se/~ndi07nsl/cc/cg.jpg

http://www.student.hig.se/~ndi07nsl/cc/referens.jpg

http://www.student.hig.se/~ndi07nsl/cc/cg2.jpg

http://www.student.hig.se/~ndi07nsl/cc/referens2.jpg

Postad

Norbert: snyggt och väldigt likt, tala gärna om hur du gjorde. Man kan lära sig mycket om både grading och ljussättning av att titta på andra filmer. Sen har ju video normalt mycket mindre exponeringslatitud så det är inte alltid så lätt att ta efter, fast dina klipp var ju välexponerade :)

Postad

Du har absolut rätt i att man kan lära sig mycket med den metoden. Jag har alltid velat pumpa upp gamman och kontrasten tidigare för att få en bild som "poppar", men tittar man verkligen efter noga så är dessa "riktiga" spelfilmer ganska mörka och matta, i alla fall när de visas på en datorskärm. På en tv "poppar" de automatiskt lite mer.

Den här speciella looken där allt är tintat förutom hudtonerna förklaras väldigt bra med exempel här: http://prolost.com/blog/2008/3/23/save-our-skins.html. Det är skrämmande hur många filmer som har den looken. Jag har varken Colorista eller FCP så jag använde en lite annan metod i After Effects:

1. För att få fram hudtonerna la jag på ett adjustmentlayer med hue/saturation. Saturation för röd färg sattes till +80 och fick en liten hue-knuff mot gul/orange.

2. För att göra nåt bra av den nu horribelt övermättade bilden lade jag på ett till adjustmentlayer med hue/saturation. Där kryssade jag för colorize med önskad hue (grön i första bilden, blå i andra) och med en låg färgmättnad på omkring -20. Jag sänkte sedan opaciteten på det här lagret till ungefär 50-60% för att få hudtonerna att skina igenom från det första lagret.

3. Sen lade jag på ett till lager där jag körde lite curves för att få ner gamman samt drog ner färgmättnaden. Lite lite skärpa slängde jag visst på också. Just de här stillbilderna gjorde jag i Photoshop, men det fungerar på precis samma sätt i AE.

Postad

Jag gjorde på ett litet annat sätt. För att skydda högdagrarna.

I PS, shadows and highlights ploca fram mer info.

Vinjettering.

Lite kurvor för att få till hudtonen. Och fixa fram ett litet färgstick.

Och sen selektiv färgändring för att få till svärtan ordentligt.

Lite mer kurvor för att ljusa upp mellantonerna.

Old school ;)

/KN

1635.jpg

Postad

1. För att få fram hudtonerna la jag på ett adjustmentlayer med hue/saturation. Saturation för röd färg sattes till +80 och fick en liten hue-knuff mot gul/orange.

2. För att göra nåt bra av den nu horribelt övermättade bilden lade jag på ett till adjustmentlayer med hue/saturation. Där kryssade jag för colorize med önskad hue (grön i första bilden, blå i andra) och med en låg färgmättnad på omkring -20. Jag sänkte sedan opaciteten på det här lagret till ungefär 50-60% för att få hudtonerna att skina igenom från det första lagret.

3. Sen lade jag på ett till lager där jag körde lite curves för att få ner gamman samt drog ner färgmättnaden. Lite lite skärpa slängde jag visst på också. Just de här stillbilderna gjorde jag i Photoshop, men det fungerar på precis samma sätt i AE.

Kan man ändra sånt här i Premier också?

Postad
Jag gjorde på ett litet annat sätt. För att skydda högdagrarna.

I PS, shadows and highlights ploca fram mer info.

Vinjettering.

Lite kurvor för att få till hudtonen. Och fixa fram ett litet färgstick.

Och sen selektiv färgändring för att få till svärtan ordentligt.

Lite mer kurvor för att ljusa upp mellantonerna.

Old school ;)

/KN

Och då försvann ögonen ;)

Postad
Old school ;)
Verkligen extremt. Ansiktet ser nästan målat ut. Serietidningslook. :)

Kan man ändra sånt här i Premier också?
Nej, tyvärr. Det som fattas är saturationkontroll för enskilda färger. Man kan bara ställa master saturation i Premiere. Jag försökte hitta på någon annan metod för att separera den röda kanalen och lägga saturation på den, men det verkade inte fungera så bra. På grund av att det inte går i Premiere måste jag nu köpa en ny hårddisk för att ha plats att grada med AE. Okomprimerat arbetsflöde har den fula ovanan att ta mycket plats.
Postad
Verkligen extremt. Ansiktet ser nästan målat ut. Serietidningslook. :)

Nej, tyvärr. Det som fattas är saturationkontroll för enskilda färger. Man kan bara ställa master saturation i Premiere. Jag försökte hitta på någon annan metod för att separera den röda kanalen och lägga saturation på den, men det verkade inte fungera så bra. På grund av att det inte går i Premiere måste jag nu köpa en ny hårddisk för att ha plats att grada med AE. Okomprimerat arbetsflöde har den fula ovanan att ta mycket plats.

Okej , vad synd, antar att man måst köpa AE då ... -.-

Postad

Gillar den. Skuggorna är mjukare och man ser mer av bakgrunden. Det är aldrig fel med lite grain heller. :) Ska prova nåt liknande på rörlig bild och se om det som syns är det statiska grynet på mattskivan. Vad gjorde du med bilden?

EDIT: Det ser mer enhetligt ut utan blänket, men jag gillar att ha åtminstone nån lite highlight ur fokus för att ge karaktär till bilden. Det avslöjar ju i och för sig en kraftigare ljuskälla än en skrivbordslampa.

Postad

I Photoshop.

Jag har maskerat ögon håret och bakgrunden och lyft mellantonerna men kurvor.

Färgkorrigering genom kurvor med mer grönt i mellantonerna och mer rött i högdagrarna.

Grain genom att dublicera lager och add noise, blur x2, och oskart mask. Opacitet på lagret ca 35% och multiply neråt.

Vinjettering och selektiv färgändring för att sota skuggorna.

Sen har jag klonat bort blänket.

/KN

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...