Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Har samlat ihop ett gäng bilder, både målningar och stillbilder från filmer, som tillsammans förklarar perfekt vilka olika ljus-och färgstämningar som jag behöver få till i mitt kommande filmprojekt. Kan någon vänlig skäl som är duktig på foto och ljus (jag har noll koll, bara filmat med halogenstrålkastare förut...) berätta vad för utrustning jag behöver och hur jag ska belysa för att få den där typiska looken med starka färger och mycket mörka skuggor och konturer?

 

Är medveten om att jag postade en tråd om ljus tidigare men i denna söker jag specifikt efter utrustning och instruktioner för denna.

 

http://www.toffsworld.com/art_artists_painters/images/caravaggio.jpg

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3e/Tintosoup.jpg

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2a/JosefaObidos4.jpg

http://img11.imageshack.us/img11/2166/themachinist350235.jpg

http://goofybeast.files.wordpress.com/2007/11/fight_club1.jpg

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/c/c2/Theodore_Gericault_Raft_of_the_Medusa-1.jpg

http://en.wikipedia.org/wiki/File:GENTILESCHI_Judith.jpg

http://www.unique-screenwriting.com/images/www.unique-screenwriting.com-brad-pitt-fight-club-fighting.jpg.jpg

http://www.bestpriceart.com/vault/wgart_-art-t-tintoret-2religio-esther_a.jpg

http://thisdistractedglobe.com/wp-content/uploads/2008/02/the-game-1997-michael-douglas-pic-3.jpg

Postad

Kollade bara kort på hemsidorna, men man kan väl säga såhär... det ligger rätt mycket diffusion bakom dom bilderna...

 

På jesusbilden me bordet skulle ja använda en 2000W HMI upphöjd i taket med ett segel 1-2 meter ifrån som en kicker och sedan en CTO:ad 1200W HMI som lättning. Å sen lättat å punktbelyst lite här å var... Men det resultatet kan troligtvis fås genom flera olika ljussättningar.

Postad

hmm... tror jag blandade ihop jesusbilderna... men den översta kan nog göras med ett segel 1-2 meter ifrån HMI:n och sen en upplättning från andra sidan... rätt uppenbart, men...

Postad

På jesusbilden me bordet skulle ja använda en 2000W HMI upphöjd i taket med ett segel 1-2 meter ifrån som en kicker ljussättningar.

 

Med risk för att vara en stor besserwisser men jag antar att du menar en 2,5kW:are?

 

Vad gäller bilderna så är ju var och en av dom ljussatt på ett individuellt sätt. Det som är genomgående är väl att ljuset är mjukt till väldigt mjukt och ett sådant ljus finns det ju olika varianter på hur man får till beroende på budget och smak. På den understa bilden har man nog använt något typ av cyan-filter alternativt dragit den mot cyan i post-produktionen.

 

Du har ju fått en del bra svar här hur du kan gå till väga.

Skulle vara kul om du ville precisera lite mer i detalj vad du vill ha hjälp med.

Generellt sätt är väl annars det bästa tipset, som redan nämnts, mjukt ljus och dra i färger och kontraster i efterhand.

Postad

NJA, skulle tvivla på att konstnären använde en rökmaskin för att få den effekten, tror snarare att han (förmodligen en han) ville framställa en look av rök!

 

Skulle vilja tillägga att när det gäller den näst översta bilden så skulle nog en rökmaskin vara till stor hjälp för att få fram dom där solstrålarna i luften.
Postad

det handlar ju rätt mycket om hur ljuskänslig kameran är, men ja skulle tippa på att en 2k skulle räcka, men 2,5 kan man ju alltid dimmra ner om man vill...

 

Ang röken så tror jag att dom använder ett mönstrat raster för att få till lite struktur i röken också.

 

Jag tvivlar på att ett cyanfilter skulle använts på inspelning om man ville ha den looken..

Postad
det handlar ju rätt mycket om hur ljuskänslig kameran är, men ja skulle tippa på att en 2k skulle räcka, men 2,5 kan man ju alltid dimmra ner om man vill...

 

Ang röken så tror jag att dom använder ett mönstrat raster för att få till lite struktur i röken också.

 

Jag tvivlar på att ett cyanfilter skulle använts på inspelning om man ville ha den looken..

 

Det jag menar är att 2,5 kW:aren är en HMI och 2 kW:aren är en tungstenlampa.

En 2:a kan du dimma ja, men inte en 2,5:a (förutom maginellt på ballasten).

Dock ändras ju färgtempen om du dimrar 2:an.

 

Du får gärna utveckla varför man inte skulle kunna använda ett cyanfilter för den looken, eftersom jag själv varitpå flera inspelningar där vi har gjort just det, även om det så klart också går att fixa i posten.

Postad

jag tycker att bilden är ganska brusig, och det är i just dessa partier som cyanfärgen kommer in, vilket gör att jag inte kan tänka mig att de har haft på ett cyanfilter. Dessutom så kan man se på de flestas ansikten att de har en ganska röd färg, vilket gör att det är än mindre troligt att de använt cyanfilter.

 

När det gäller röken så kommer ett ljus som går igenom någon form av mönster (ex raster) skapa "shaft of light", vilket är synligt. Om man inte har det kommer det bara vara en massiv ljusstråle. I vissa bilder e detta bra, men ja tror inte det är meningen att det är så här. Kolla nära lampan så ser man vissa stråk som är mer upplysta än andra, vilket tyder på någon form av raster. Bilden är dock ganska omöjlig, då man behöver placera rastret ganska långt ifrån lampan för att det ska ge effekt, medan det ser ut att vara sjukt nära här.

 

Jag menade 2000W tungsten, ja... Inte HMI, fel av mig :S du kan dimmra HMI:n ganska mycket, ja tror att du kan få ner den till 2000Wsken.

 

shit vilket långt inlägg...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...