Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hejsan

Jag ska spela in en informationsfilm om en skola, jag ska göra den helt själv utan någon möjlighet till att intervjua elever eller lärare, eller ha någon annan deltagande person överhuvudtaget. Så min fråga är om någon har några tips på hur jag kan göra, förutom klippbilder och en speak?

Kom gärna med övriga synpunkter om informationsfilmer i allmänhet och tips och trix i synnerhet.

Ledsen om jag lagt tråden fel.

Mvh

Postad

jag hade en typ exakt likadan uppgift i min skola förra året och då va lösningen animation som gick jävligt bra, alla andra hade typ bara fina klipp från skolan och musik så jag överträffade alla när jag kunde få in små karaktärer i filmen när dom såklart inte kunde det :) nu tar jag för givet att du också har detta som en uppgift och inte något som du ska få betalt för, annars hade det väll inte funnits sona gränser? :/

Postad
Det blir ingen bra film utan att du kan intervjua någon eller ha någon som guide i skolan.

Jasså? Det finns massor med bra betraktande dokumentärfilm som vunnit många internationella priser.

Postad

Precis som cutevcats antog så är detta en skoluppgift, animation är ett bra tips men tyvärr är det inte min starka sida så jag filmar nog på gammalt hederligt vis. Någon annan som har lite fler tips.

det som jag har tänkt ta upp i filmen är i stora drag:

- skolans namn, vart den ligger etc

- skolans inriktningar

- antal studenter

- sökriterier

fyll gärna på listan

Mvh

Postad

Bestäm dig för hur lång filmen ska bli, då blir det lättare att jobba och man kan vara mer selektiv i sitt arbete.

Lägg upp en struktur för filmen där du i olika delar går in på olika områden.

ska filmen vara säljande eller granskande?

om den ska vara säljande ska du försöka hitta "kundnyttan" med skolan, vad är det eleven får ut av att gå där?

För att förmedla information har du ett antal verktyg, speaker, text, enklare animationer musik och ljudläggning. Tänkt på att vara selektiv i den informationen du ska ha ut, less is more och kill your darlings.

lycka till!

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...