Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag har en film jag planerar att göra nu på sommaren och den mesta delen utspelar sig i skogen.

vad ska man tänka på där ute in terms of ljus och ljud?

Är det någon speciell inställning man alltid ska ha om man filmar i starkt solljus?

Finns det någon som kan dra en snabbkurs till mig gällande detta för jag vill att filmen ska vara "tekniskt rätt" så att säga

tacksam för svar!

Postad

Det är väldigt höga kontraster i skogen ljusmässigt vilket är snyggt men videokameror klarar det inte så bra. Jag skulle säga att se till så inte solljuset lyser direkt på skådisarna om de är bland träden, eller använd solsegel eller liknande, och reflektorskärmar för att få jämnare belysning. Använd helst en kamera där du kan styra exponeringen och bäst är en med zebraränder eller annat sätt att se överexponerade områden så att de inte fräter ut bilden.

Postad
Det är väldigt höga kontraster i skogen ljusmässigt vilket är snyggt men videokameror klarar det inte så bra. Jag skulle säga att se till så inte solljuset lyser direkt på skådisarna om de är bland träden, eller använd solsegel eller liknande, och reflektorskärmar för att få jämnare belysning. Använd helst en kamera där du kan styra exponeringen och bäst är en med zebraränder eller annat sätt att se överexponerade områden så att de inte fräter ut bilden.

Ett tips då Canon XH-A1

• 2 veckor senare...
Postad

Ett tips är att använda den vita delen, hellre än den silvriga delen... den silvriga delen kommer ge ett enormt skarpt ljus som kommer se artificiellt ut. använd den vita delen istället. De e mitt tips.

Postad
Ett tips är att använda den vita delen, hellre än den silvriga delen... den silvriga delen kommer ge ett enormt skarpt ljus som kommer se artificiellt ut. använd den vita delen istället. De e mitt tips.

Om man har alternativet, så ja. Det är emellertid en stor fördel att kunna stå femton meter bort och spegla in lite ljus när man befinner sig i en tät skog där solen endast fläckvis träffar marken. Om det är för en närbild kan man ju alltid rigga upp lite frost intill motivet för att softa ljuset. Dessutom kan man använda silverfriggan som huvudljus i ett skuggigt parti, där man låtsas vara solen, så att säga.

/Jakob

Postad

Kan hålla med dig om det till viss del, men jag har varit med på en inspelning där vi använde oss av ett silvrigt segel vars reflektion brände ut hela bilden typ. Men när det är sol lite här och var kan det iofs vara ett bra alt. Men vitt sken är ändå att föredra, då det ser mer naturligt ut. Ett alternativ är att skicka upp nån i ett träd och bounca ljuset på skådisen (med den vita sidan) så att friggan kommer ur bild.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...