auricauric Posted March 22, 2009 Posted March 22, 2009 Jag letar efter ett program där man kan göra 3d bilder INTE filmer utan vanliga jpeg bilder. det ska inte vara väldigt komplicerat bara något för glada amatörer 0 Quote
cutecats Posted March 22, 2009 Posted March 22, 2009 jag vet inte om jag fattade 100% vad du menade men asså om du tar tex blender som e ett gratis program så kan du ju bara skippa att göra en film av det? asså att bara glatt leka lite med 3dn och sen om du blir nöjd frysa bilden? elöler har jag fattat frågan helt fel? 0 Quote
cutecats Posted March 22, 2009 Posted March 22, 2009 blenders egna tuturial kostar typ 200 kr tror jag men det finns dom första 40 min som går igenom basics om du känner dig totalt borta :) 0 Quote
auricauric Posted March 22, 2009 Author Posted March 22, 2009 det programet fungerar inte på min dator. kanske ska säga att jag har en vista 0 Quote
Djungelsmurfen Posted March 22, 2009 Posted March 22, 2009 Blender ska fungera att köra på Vista. Gå in på http://www.blender.org/download/get-blender/ och ladda ner den version som är för det operativsystem du har bara. 0 Quote
auricauric Posted March 22, 2009 Author Posted March 22, 2009 det vill inte fungera. finns det något annat program? 0 Quote
megawatti Posted March 23, 2009 Posted March 23, 2009 Ifall du har photoshop är detta en ball teknik! :) http://en.wikipedia.org/wiki/Stereoscopy 0 Quote
Mega99 Posted March 23, 2009 Posted March 23, 2009 det vill inte fungera. finns det något annat program? Inte för folk som inte ens klarar att få igång Blender. Och sen känns det lite som dålig stil att komma och kräva program och sen bara avvisa med "Nej, nästa!". 0 Quote
auricauric Posted March 23, 2009 Author Posted March 23, 2009 Och sen känns det lite som dålig stil att komma och kräva program och sen bara avvisa med "Nej, nästa!". dålig stil att datorn inte klarar programmet? jag har bara frågat om det finns fler alternativ som kanske fungerar. Om inte kanske jag bara har en för dålig dator. 0 Quote
MovieMaker Posted March 23, 2009 Posted March 23, 2009 dålig stil att datorn inte klarar programmet? jag har bara frågat om det finns fler alternativ som kanske fungerar. Om inte kanske jag bara har en för dålig dator. Gratisalternativ förutom Blender tror jag de ligger ganska illa till om. Såvida du inte har en dator från -99 tycker jag du ska ta en extra titt på Blender - ladda ner till rätt operativsystem och se över din installation ordentligt. Om det nu skulle vara så att du har en så pass illa utrustad/gammal dator att Blender inte går att få igång skulle de nog inte hjälpa om de fanns andra program för 3D som inte kostar multum för de skulle sannolikt inte fungera då heller. Och ja, de funkar utmärkt till Vista, jag har själv använt de.. 0 Quote
auricauric Posted March 23, 2009 Author Posted March 23, 2009 ska kommando kontrollen komma upp när man startar blender? 0 Quote
auricauric Posted March 23, 2009 Author Posted March 23, 2009 jag får upp programmet men inga funktioner fungerar. programmet låser sig bara lät det stå över natten men det var fortfarande låst 0 Quote
cutecats Posted March 23, 2009 Posted March 23, 2009 ja kommando kontrollen kommer upp när man startar på en pc men att den låser sig verkar konstigt :/ tyvärr så tror jag däremot inte att det finns så många andra gratis 3d program även om man skippar hela film delen :( jag skulle föreslå att du letar röven av dig och googlar i en timme eller nått för vist fan ska den funka D: 0 Quote
Kimster Posted March 23, 2009 Posted March 23, 2009 jag får upp programmet men inga funktioner fungerar. programmet låser sig bara lät det stå över natten men det var fortfarande låst Vad har du för Hårdvara och vilket OS kör du? 0 Quote
auricauric Posted March 24, 2009 Author Posted March 24, 2009 Vad har du för Hårdvara och vilket OS kör du? vet inte :S 0 Quote
auricauric Posted March 24, 2009 Author Posted March 24, 2009 vista home premium ADM Turion x2 Dual-Core Mobile RM-70 4,00GB Ram-minne ATI Mobilety Radeom HD 3470 är det något av det du menade? 0 Quote
Kimster Posted March 24, 2009 Posted March 24, 2009 Japp Gissar att det är en bärbar dator du har. Jag har inte stenkoll på hårdvarukraven för Blender, men kanske det är något i grafikkortet eller drivrutinen som ställer till det. ..eller så har du bara otur. Det finns inte så många alternativ till Blender om man inte vill betala. Finns kanske lite trials att köra. 3Dstudio MAX kanske.. (länge sen jag körde något sånt) 0 Quote
auricauric Posted March 24, 2009 Author Posted March 24, 2009 jupp den e bärbar. då får jag nog lägga ner projektet 0 Quote
Stefan_holst Posted March 25, 2009 Posted March 25, 2009 Mycket märkligt. Klarar datorn av Vista ska den med råge klara Blender. Om du inte har gett upp kolla på http://www.sweblend.se. Skriv en god beskrivning på vad du har för maskin och os på deras forum. Det borde vara någon där som kan hjälpa dig. Sedan är det inget lätt att få fram snygga 3d bilder. Att göra en film i 3d program som Blender kan vara lika lätt som att ta fram en bild i vissa fall. Om du inte vill lägga ner någon månad med intensivt tränande i programmet ska du nog fundera på om du inte kan skapa din bild på annat sätt. 0 Quote
megawatti Posted March 29, 2009 Posted March 29, 2009 kör maya på en liknande dator fast med ett SIA kort eller vad de heter 2 gb ddr2 pc5400 ram. En bärbar alltså, så bör vara något med drivrutinerna bara! Ett tips som jag har hört är att Modo är en sjuk modellerare, billig, grymmt lätt att modellera och komma in i interfacet osv. Blender (från de jag hört) är väligt polottrikt, visst du kan göra allt, men är inte värst organiserat, behövs en del programeringskunskaper osv 0 Quote
auricauric Posted March 29, 2009 Author Posted March 29, 2009 ska kolla upp Modo. tack för tippset 0 Quote
Stefan_holst Posted March 29, 2009 Posted March 29, 2009 Blender (från de jag hört) är väligt polottrikt, visst du kan göra allt, men är inte värst organiserat, behövs en del programeringskunskaper osv Jag känner lite nja med ditt svar. Blender är inte o-organiserat, bara lite annorlunda än all annan standard windows soft ware. När man har kommit in i hur det funkar så anser ofta de som jobbat med de andra stora 3d paketen att allt är snabbjobbat och smidigt. 0 Quote
Recommended Posts