Joey Postad 18 mars 2009 Postad 18 mars 2009 Jag undrar när ni filmar gör ni alla scener i ordning eller tar ni dom olika? 0 Citera
Bleckert Postad 18 mars 2009 Postad 18 mars 2009 Det beror ju helt på vart och hur man filmar. har man en inspelningsplats en dag men den dyker upp på flera olika ställen i filmen spelar man naturligtvis in de scenerna samma dag. 0 Citera
auricauric Postad 18 mars 2009 Postad 18 mars 2009 man tar den ordningen som lämpar sig bäst. sorteras efter plats eller skådespelare. minns när jag skulle göra en film på ett band utan att klippa. vi åkte imellan 2 plattser med en mils avstånd och filmade småsnuttar. då är det ju t.ex. bättre att ta allt på ena plattsen först och den andra sen. 0 Citera
Kim-O Postad 18 mars 2009 Postad 18 mars 2009 Så länge man har möjligheter till redigering är det bäst att spela in scener i den ordningen det passar sig, kanske främst med inspelningsplatser. Om man har en scen i ett stenbrott i filmens början och en annan i filmens slut, är det ju enklast att spela in båda samtidigt, speciellt om det är besvärligt att åka dit. Det gäller bara att skådespelarna (och regissören) är medvetna om vad som hänt innan scenerna, ifall de inte spelat in dessa ännu. 0 Citera
Raw Postad 22 mars 2009 Postad 22 mars 2009 Om dom i Hollywood skulle filma sina scener och tagnignar till filmermerna i kronologisk ordning skulle vi få en väntetid på filmerna som heter duga XD Men som sagt det beror alldeles på vad man filmar för typ av film. Om du t.ex. bara ska göra en snabb film hemma i huset eller på tomten eller liknande så är det såklart lättare att filma allt i kronologisk ordning. Annars krånglar man bara till det. >> Men om du t.ex. fått en dag på dig att filma på en speciell plats där den platsen ska vara med två gånger i filmen måste du filma allt på samma dag (om du hinner;)) så som sagt, det beror på. Men jag tror man känner bäst vad som passar just den filmen man håller på med. Se bara till att hålla koll vart alla tagningar och scener finns i datan. För om du inte vet det så blir det "pain in the ass" att sätta ihop filmen sen;) God Luck:D 0 Citera
FilipStankovic Postad 16 september 2009 Postad 16 september 2009 Det är antagligen lättare att undvika klaff-fel om man gör det i kronologisk ordning. 0 Citera
hampusforev Postad 16 september 2009 Postad 16 september 2009 klaff-fel? Nej det är inte en dryg låtsasfråga, vad är ett klaff-fel? Jag gissar på att du menar kontinuitetsfel... Hur som helst, om inspelning av scener i kronologisk ordning lämpar sig så finns det som sagt ingen anledning att inte göra på det viset. 0 Citera
daarco Postad 21 september 2009 Postad 21 september 2009 På min amatör nivå så försöker jag skriva så att vi kan filma ialla scener i ordning. Det blir helt enkelt lättast så. 0 Citera
jbergman Postad 21 september 2009 Postad 21 september 2009 klaff-fel? Nej det är inte en dryg låtsasfråga, vad är ett klaff-fel? Jag gissar på att du menar kontinuitetsfel... Ja, klaff-fel (eller klaffel) är när det inte klaffar mellan klippen. När det klaffar är det klaff. Ljusklaff är exempelvis när ljuset klaffar (ser likadant ut) mellan klippen/inställningarna. Ej att förväxla med det andra "klaffel", som betecknar en sjuklig förändring i hjärtats klaffar. Klaff är ett av många typiska filminspelningsord som man snabbt lär sig på en inspelning, liksom "klentafs" (alt. "klenis"), "groda", "ljusa" etc. Begrepp som "friplåt", "tjillevips" och "sprinten har gått" är däremot kanske överkurs. /Jakob 0 Citera
Flinkz Postad 26 september 2009 Postad 26 september 2009 jbergman, kan du inte göra en tråd med lite olika slang-uttryck som brukar användas i filmsammanhang. Hade varit intressant! 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.