Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Inspelad på 5 dagar i Australien. Baserad på en sann berättelse.

Plot: During Civil War in Ethiopia a father, marked by a family tragedy and torn between fear and love, is forced to take a stand.

Se filmen här:

Postad

wow väldigt fin film : ) gillade slutet skarpt och ja det känns hemskt att veta att det där bara är ett liv av alla som dog. välgjord som sagts men jag tänkte fråga om det va något mer ni animerade än pansarvagnarna? för i så fall så märkte jag det iaf inte.

Postad

Pansarvagnarna är inte animerade.. vi hade två som vi körde runt med.

Det enda som är animerat är dampuffarna när vakttornet skjuter ner i marken framför killen.

"min film" nja.. jag har skrivit, regisserat, redigerat osv.. men den är inte min.. :) vi var ett par till som jobbade med den..

Postad

Jag tyckte också att pansarvagnarna såg animerade ut. Konstigt.

Välgjord och gripande film annars. Skådespeleriet kändes dock stelt, men man får lätt den känslan när man inte hört språket förut.

Postad

Jorå de är riktiga:

http://www.joeljonsson.com/tanks.jpg

as real as it gets... annars vet jag fan inte vad det är jag står på på sista bilden :)

Jag kan iofs tänka mig att i.o.m. att den är komprimerad för webben så ser det lite sämre ut och det kan bidra till att pansarvagnarna kan uppfattas som animerade i filmen.

Postad

Tanken om att de skulle vara animerade slår mig inte alls när jag ser dem. Det är en av de saker som är så bra med filmen, allting känns lagom äkta :).

Min input på pansarvagnsscenerna är att det är ett klipp när en av dem kommer mot oss, och sedan ett från sidan (från sidan är ju lätt att animera osv) så eftersom de inte syns så mycket fastän de är en "otrolig" tillgång och bidrar med känsla av att de kanske var animerade. Så ni kanske borde tagit en scen som visar dem lite mer, men nja. mja. hehe.

Postad

Otrolig fin historia. Grymt att ni fick fram miljöerna i en helt annan kontinent. Fin foto dessutom, använder ni film eller är det digitalt?

Det enda jag skulle kunna ge kritik är att vissa av skådisarna var lite stela, framförallt morsan. Jag köpte inte hennes sorg. Sen det andra är att musiken, som är väldig fin, är på hela tiden. Det gör att musiken bara känns påklistrad på de ställen det verkligen behövs. Jag skulle ge tips på att välja ut vart exakt du vill få fram känslorna, och spara musiken bara till dessa, filmen kommer bli så mycket starkare. Tystnad är kraftfullt, specielt i såna här filmer.

Grymt film annars.

Postad

Jo, det va lite knepigt med skådespelarna. Jag filmade den som sagt i Australien och där var det inte så lätt att hitta Etiopiska skådespelare som talade Amharic (som ni kanske kan förstå). Jag fick helt enkelt jobba med de få Etiopier som jag kunde hitta och som va villiga att stå framför en kamera. Ingen i filmen är egentligen skådespelare. Alla är bara väldigt snälla och sammarbetsvilliga människor. Personregi är inte det lättaste när det kommer till att jobba med människor som aldrig tidigare agerat framför en kamera.. Men som sagt, de var ett väldigt trevligt och sammrbetsvilligt gäng så det gick bra till slut!

Musiken är komponerad av geniet Stefan Carlsson här på forumet. Jag förstår vad du menar med att tysnad kan vara mer effektivt vid vissa tillfällen, men jag kunde inte hjälpa att låta musiken svepa över mer eller mindre hela filmen. Jag tyckte det höll ihop filmen och gav den en passande ram... svårt att förklara men det var iallafall ett beslut jag tog.

Postad

Förutom ljudet och skådespelet så var det ju väldigt bra. Fotot var ursnyggt, dock slog aldrig omgivningen mig som Afrika. Det var bara nånting som såg Off ut bara.

Var det Super-16 eller vanlig 16mm film?

Postad

Riktigt Jävla awsome ^^

Riktigt häftigt att du ( Ni) fått till allting med pansarvagnar , vapen och byn och allting.

Skit tufft :D

Som sagt så vart skådespeleriet lite segt faktiskt men inte dåligt nej nej. Kunde bara spelats lite bättre ^^

En sak som jag dock störde mig på var att när dem sköt, Så uppfattade jag aldrig riktigt att dem sköt XD

Antingen vart ljudet för lågt elr så vare nåt annat.

Bra i vikefall.

btw

Hur satan fick ni tag på pansarvagnarna? XD

men men

Keep up the good work :D

Postad

Vädligt välgjord och riktigt snyggt foto. Har också invändningar mot musikläggningen och i överlag tycker jag tyvärr att filmen är för lågmäld utan några kurvor varken i ljud eller dramaturgi. Det blir aldrig riktigt dramatiskt, slutscenen som knyter an till början var egentligen det enda bortsett från fotot och scenografin som ger effekt.

Den känns lite som en Röda Korset-reklam fast längre, den är lite för allmän. Det saknas personlighet. Visst man känner för karaktärerna, men det är bara för att man vet hur världen ser ut, filmen bygger aldrig upp mitt intresse just för den här familjen. Jag vill se kontrast, hur såg det ut innan militären kom? Pappan är glad och kramar om sin son, de jobbar tillsammas på fältet osv. (Fotbollsscenen var bra) Nu är det bara apati genom hela filmen (något som musiken bidrar med från start) och pappan ser mest trött ut. Han blir varken arg eller ledsen någon gång under hela filmen.

Skulle gärna se filmen igen på storduk. Visas den i Stockholmsområdet någon gång framöver?

Postad

Vi hittade en snubbe som samlade på pansarvagnar (?) .. han älskade att köra runt med dem så han vart skitglad när han fick en anledning att ta ut dem :)

vad det gäller ljudet så tror jag att jag av misstag konverterade surroundversionen av filmen till webben.. då dämpas endel viktiga ljud, bla. dialog och pistolskotten.. .. och musiken blir då högre..

lillaf: jo, jag håller med om att det saknas karakstäruppbyggnad, jag hade gärna gjort filmen 10 minuter längre och haft möjlighet att presenterade karaktärerna i filmen djupare, vilket också hade hjälpt att bygga upp empatin för karaktärerna (och även avsky mot översten/militären). Problemet var att jag var att jag var tvungen att hålla filmen under 20 minuter (helst under 15 min). Jag hade också bara 5 inspelningsdagar vilket också ställde till problem. Iom att det är en sann historia och att berättelsen är ganska omfattande så var ett svårt prioriteringsjobb att välja vad som skulle va med och vad som inte skulle va med. Feedbacken jag fått är ändå ganska posetiv när det kommer till empati för karaktärerna så jag är glad att jag inte rensade bort mer än vad jag gjorde från själva plotten..

Jag kommer försöka få med den i nån festival i sve under 2009. Säger till här då!

Tack för alla kommentarer!

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...