Gå till innehåll

Musikvideo - Blood dead beautiful (3.38)


Henks

Recommended Posts

Blood dead beautiful (3.38)

 

Musikvideo för låten Blood dead beautiful av och med gruppen Soul Seduction.

Inspelad under en dag i november 2008, med en total budget på 8000 kr.

Vore kul att få lite feedback!

 

 

http://img147.imageshack.us/img147/7159/soul2k.th.jpghttp://img264.imageshack.us/img264/479/soul3.th.jpghttp://img25.imageshack.us/img25/8100/soul4.th.jpghttp://img213.imageshack.us/img213/7506/soul6.th.jpg

 

Credits:

 

Regi: Hans Stjernswärd & Henrik Bergman Rydgren

Foto: Johannes Persson

Elektriker: Elias Branner

Produktions assistent/Runner: Karl Detter

Inspelnings assistent: Elin Bonnier

 

Format: H.264

Längd: 3 min, 38 sek

Storlek: 950 MB

Utrustning: Canon XLS1, Final Cut Pro, Adobe After effects

 

Copyright © 2009 Sn@belfilm. All rights reserved.

Länk till kommentar
Share on other sites

sjukt bra :D jag diggade den hårt : ) musiken va go också fast jag tror ändå att om nått så skulle det va dom snabba fina klippen eller den ganska tuffa miljön som skulle fryst fast mig vid teven om den skulle kommit upp på ztv :P jag har bara tänkt lite på en grej i såna här musikvideos med en massa klipp... hur e lättast att göra? asså ska man få bandet att spela låten så många gånger som man har vinklar och sen bara klippa ihop dom lite då och då eller är det lättast att planera exakt hur man vill ha det och sen filma små snuttar av låten och på det sättet spara massa tid på just inspelningen?

Länk till kommentar
Share on other sites

Grymt bra.

Synd att det va så låg budget. annars hade det varit snyggt att filma lite nån annanstans oxå o klippa in. kanske en ministory men ganska okomplicerad.

 

Gillar inte första och sista bilden (utanför lokalen). dom drar ner på videons kvalitet. Jag skulle nog byta kanal om jag såg dom på TV. Det skulle vara jävligt synd för att jag skulle missa en mycket bra video. Jag skulle nog börjat med klippet på killen med hatten eller nått annat liknande klipp där man filmar dom från nått avlägset ställe så att det ser ut som kameran gömmer sig och tittar i smyg.

 

Hursomhelst. Grymt bra jobbat. Du borde tagit 80 000:- :)

 

Skulle vara kul o veta lite mer detaljerad vad du använt för utrusning. Inte för det spelar nån större roll men man är alltid lite nyfiken hehe :)

 

 

ska man få bandet att spela låten så många gånger som man har vinklar och sen bara klippa ihop dom lite då och då eller är det lättast att planera exakt hur man vill ha det och sen filma små snuttar av låten och på det sättet spara massa tid på just inspelningen?

 

Jag tycker det är lättast att filma på många gånger och sen klippa ihop det. Fast självklart måste man planera utsnitt, vinklar och coola åkningar. Men improvisera oxå och lyssna på bandets idéer många gånger kommer dom med skitbra idéer.

Länk till kommentar
Share on other sites

sjukt bra :D jag diggade den hårt : ) musiken va go också fast jag tror ändå att om nått så skulle det va dom snabba fina klippen eller den ganska tuffa miljön som skulle fryst fast mig vid teven om den skulle kommit upp på ztv :P jag har bara tänkt lite på en grej i såna här musikvideos med en massa klipp... hur e lättast att göra? asså ska man få bandet att spela låten så många gånger som man har vinklar och sen bara klippa ihop dom lite då och då eller är det lättast att planera exakt hur man vill ha det och sen filma små snuttar av låten och på det sättet spara massa tid på just inspelningen?

 

För att svara på din fråga om många klipp, kontra många tagningar så jobbade vi med dit senare alternativ. Vi lät kort och gott bandet köra låten ungefär 30 gånger och filmade de olika vinklarna som vi behövde under dessa.

Tror inte på den idéen om att filma korta segment ur en låt, då det tar lite tid för bandet att komma in i låten var gång de spelar den, samt att man inte på förhand exakt kan veta vilken vinkel man vill ha i en exakt tidpunkt i videon när man redigerar. Du sparar helt enkelt ingen tid på att göra på det sättet!

Det tipset jag på rak arm kan ge dig, låt bandet köra låten 4-5 gånger innan du ens sätter på kameran så det är lite varma i kläderna!

 

Grymt bra.

Synd att det va så låg budget. annars hade det varit snyggt att filma lite nån annanstans oxå o klippa in. kanske en ministory men ganska okomplicerad.

 

Gillar inte första och sista bilden (utanför lokalen). dom drar ner på videons kvalitet. Jag skulle nog byta kanal om jag såg dom på TV. Det skulle vara jävligt synd för att jag skulle missa en mycket bra video. Jag skulle nog börjat med klippet på killen med hatten eller nått annat liknande klipp där man filmar dom från nått avlägset ställe så att det ser ut som kameran gömmer sig och tittar i smyg.

 

Hursomhelst. Grymt bra jobbat. Du borde tagit 80 000:- :)

 

Jo man får väll tacka för de fina orden, detta är trotts allt min allra första musikvideo, men om sanningen ska fram så hade vi tänkt filma vardera medlem ur bandet på olika platser i lokalen, som klipp bilder. Det som tyvärr inträffade och som så ofta gör när man sysslar med film, var det att aggregatet som vi hade för att få ström till belysningen la av mitt under inspelningen. Så jag och vår runner fick i rask takt bege och till Ljud och bild media och hämta ett ersättnings aggregat vilket gjorde att vi förlorade 3 timmars inspelning och att vi fick filma resten när mörkret lagt sig. Det går att urskilja i videon då det är dagsljus ”utanför” genom första och andra versen, men i bryggan och resten av låten så är det helt plötsligt mörkt utanför. Inget man tänker på hoppas jag ;-)

 

De första och sista bilderna i videon tog vi med pga av det lilla missödet med aggregatet, fanns en fin idé om hur allt skulle börja och sluta, men ibland får man kompromissa med sin vision, tyvärr! Men jag förstår precis vad du menar!

 

Detta var som sagt min/vår första erfarenhet av musikvideo formatet och vi tog inte betalt då vi tyckte att det var en win/win situation för både bandets och vår del. Hoppas kunna göra fler musikvideos i framtiden då det var en väldigt rolig och givande erfarenhet!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...