Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

hej,

Jag håller på att försöka spara en litet klipp i Final Cut Pro på macen i AVI format, eftersom klippet ska öppnas i Premiere Pro på en Pc. Detta funkar inte alls, då kvaliten blir för dålig när vi öppna det i en pc i Premiere Pro. Normalt sett bruka jag exportera i Quiktime format vilket alltid funkar......men inte på pc. Någon som har erfarenhet eller tips om hur man ska exportera film filen från en mac i Final Cut Pro som sedan ska öppnas i Premiere Pro på en pc?

tack för all hjälp, Niclas

Postad

jag fick avi filer som jag skulle redigera på FCP och sedan skicka till honom i avi filer eftersom han ej kan öppna dom i quicktime på hans dator (pc) ...men det roliga är att jag kunde öppna avi filerna i Premiere pro som jag även ha på macen, och skickade filerna i quicktime format igen till han med pc:n (gick inte att ändra till avi i Premier pro av ngn anledning) DÅ kunde Pc läsa av quicktime formatet. väldigt underligt....

Postad

Framgår fortfarande inte vilken codec filerna har (om du inte visste det innan så är AVI och Quicktime är bara "skalet" och innaför kan det finnas lite vad som helst i form av DV, MPEG2 osv ).

Vissa filformat är dessutom bundna till vissa redigeringsprogram, ex kan inte PPro öppna Final Cuts HDV-filer om inte FCP är installerat. På en PC öppnas dom inte alls. Likaså har Premiere lite codecs för okomprimerat som inte öppnas på datorer som inte har Premiere eller After Effects installerat.

Mao - vi behöver mer info.

/Max

• 4 månader senare...
Postad

Jag fortsätter på samma tema trotts att inlägget är ganska gammalt, detta med anledning att jag själv har samma problem.

Min vän som jag gjorde en musikvideo till har nu problem att öppna den med hjälp av Premiere Pro. Jag gjorde den i FCP och exporterade som avi. Det står här att man ska veta vilka codecs, men jag vet inte riktigt var jag ska kolla.

Jag har filmat i sd- Pal- widescreen - DVCAM, med en Sony 170.

Min vän har alltså fått med avi-filen med sig till hemlandet för att lansera den där, men eftersom de begärde att filen skulle vara i form av dv-band så var han tvungen att köra den via Premiere pro och sedan till dv-band. Men han kan nu inte få den att fungera och jag sitter lite dåligt här då jag känner mig ansvarig att rätta till det.

Skulle vara jättetacksam om någon kunde erbjuda sin hjälp här.

Neo

Postad

Exakt vad kan inte få att fungera? Bandet eller filerna? Kan han spela filerna? Kan han importera filerna i Premiere eller är det exporten till band som inte fungerar.

Så precis som Max avslutar sitt inlägg ovanför så är detaljer om omständigheterna viktiga för att förstå felet.

Postad

Problemet ligger i det att han kan inte importera filen i Premiere Pro för att sedan exportera den till Dv-band.

Kan man konvertera filen till en annan avi så att Premiere Pro kan läsa den, och i så fall är det något särskild program som gör detta.

neo

Postad

Ok. ja typ codec hade underlättat om du visste, och kanske version av Premiere.

Jag kan inte FCP och hur man kollar det där med codec. Annars kan man ju använda kanske videospelaren VLC för att kolla vilken codec körs i AVI-filen. Som vanligt verkar Mac-PC kompatibiliteten inte helt hundra vid filhantering.

Men troligen kan det var att ditt FCP har sparat i en codec som inte Premiere förstår eller har stöd för. Att det är en AVI-fil spelar egentligen ingen roll då den bara är ett behållarformat/container

Postad

Tyvärr vet jag inte vilken version av premiere Pro det handlar om just nu. Min vän har som sagt tagit med sig filen till hemlandet och där har han försökt få hjälp av någon som jobbar med Premiere Pro, men som inte har lyckats öppna filen. Så frågan är om man kan, med hjälp av något program, kringgå problemet och öppna filen i Premiere Pro.

Neo

Postad

Jepp. Det finns många codecs som endast fungerar på en Mac och en del av dom endast om FCP är installerat på Mac: en i fråga. Ex DVCPro och HDV-codec:arna fungerar inte på PC, även om du har senaste QT installerat.

/Max

Postad

Då undrar jag, vilken codec som jag ska exportera till från FCP så att den fungerar på en Windows (om man skulle ha lust att bara spela upp i en windows- dator) men också på en Premiere Pro som är installerad på en Windows. Som jag förstår så verkar det inte finnas några Macar i mitt hemland, så jag får väl bara fokusera mig på windows istället.

Jag får lägga till: hur kollar jag efter att ha exporterat en avi-fil från FCP vad det är för codec?

Neo

Postad

Om du verkligen vill vara helt säker att det kommer funka så kan du exportera till en tiff bildsekvens. Om det är en lång högupplöst film så kommer det ta enormt mycket utrymme.

Vad jag fattar så brukar mp4 med h264 / x264 codec funka i de flesta program. Det förstör dock ganska mycket.

Läs NOGA detta. MP4 , AVI , Quicktime , MOV är exempel på filformat men de säger inget om hur filen är kodad. Det styrs av codec.

H264 , DVCproHD , divx , HDV , DV är exempel på komprimeringsalternativ. De "läggs" i en "container"/filformat.

Båda måste stämma för att kunna fungera.

Ett exempel är en .avi fil med dv codec. Tillexempel om du på en PC gör Capture med tix Windows Movie Maker från en vanlig icke HD videkamera med DV-band.

På mac kan exakt samma ge en .mov med AIC-codec. För att nämna exempel.

I mitt alternativ överst så gör man om hela filmen till en serie stillbilder i standardformatet tiff (för att inte få komprimeringsskador). Varje bildruta en bild, dvs 25 bilder / sekund film. 1500 bilder på en minut. En tiff blir ca 1,2 mb. Dvs runt 1,75 Gb / minut.

Du kan också göra jpeg sekvens och tappar like kvalitet men spar upp till 80% i utrymme.

Bra att veta kan vara att DV inte spelas upp i full kvalitet i Quicktime på en Mac utan att göra extra inställningar. Kolla i VLC istället.

/KN

Postad

FCP exporterad Quicktime-fil med DV-kompression fungerar på PC. (Notera att du i Premiere Pro och QT-spelaren eventuellt måste ställa om Aspect Ratio, dvs om filen är 4:3 eller 16:9 eftersom Quicktime inte lägger in den informationen)

//Max

Postad

Jag testade genom att exportera i "DV-Pal" men detta gick inte heller. Jag antar att jag får prova mig fram genom att exportera i olika format.

Det jag helst vill är att exportera med samma kvalité som dv-bandet, alltså utan någon komprimering, men som givetvis också går att läsas av Premiere Pro.

Neo

Postad
Om du verkligen vill vara helt säker att det kommer funka så kan du exportera till en tiff bildsekvens. Om det är en lång högupplöst film så kommer det ta enormt mycket utrymme.

Vad jag fattar så brukar mp4 med h264 / x264 codec funka i de flesta program. Det förstör dock ganska mycket.

Läs NOGA detta. MP4 , AVI , Quicktime , MOV är exempel på filformat men de säger inget om hur filen är kodad. Det styrs av codec.

H264 , DVCproHD , divx , HDV , DV är exempel på komprimeringsalternativ. De "läggs" i en "container"/filformat.

Båda måste stämma för att kunna fungera.

Ett exempel är en .avi fil med dv codec. Tillexempel om du på en PC gör Capture med tix Windows Movie Maker från en vanlig icke HD videkamera med DV-band.

På mac kan exakt samma ge en .mov med AIC-codec. För att nämna exempel.

I mitt alternativ överst så gör man om hela filmen till en serie stillbilder i standardformatet tiff (för att inte få komprimeringsskador). Varje bildruta en bild, dvs 25 bilder / sekund film. 1500 bilder på en minut. En tiff blir ca 1,2 mb. Dvs runt 1,75 Gb / minut.

Du kan också göra jpeg sekvens och tappar like kvalitet men spar upp till 80% i utrymme.

Bra att veta kan vara att DV inte spelas upp i full kvalitet i Quicktime på en Mac utan att göra extra inställningar. Kolla i VLC istället.

/KN

Jag har en 4:34 sekunder musikvideo. Jag tror att jag förstår bättre detta codecjungel. Men det är fortfarande svårt med tanke på att jag bara för några dagar sedan trodde att .avi filen öppnades oavsett vilket program man har exporterat den ifrån.

Vad gäller kvalitén så har jag också märkt att det inte spelar upp i full kvalité när jag spelar upp det i Quick Time. Men bra att du tog upp det, tack

Postad

Nu tror jag äntligen att jag har löst problemet med avi- filen. Jag exporterade filen från FCP genom att välja "quick time conversion" och sedan välja AVI i listan. Den både läses upp av Windows Media Player men också av Premiere Pro :)

Neo

Postad
Nu tror jag äntligen att jag har löst problemet med avi- filen. Jag exporterade filen från FCP genom att välja "quick time conversion" och sedan välja AVI i listan. Den både läses upp av Windows Media Player men också av Premiere Pro :)

Neo

Ja det är det naturliga sättet att exportera ur FCP. Vad försökte du egentligen göra innan?

/KN

Postad

Jag försökte just uppnå samma resultat, alltså att filen .avi skulle kunna läsas av Windows samt av Premiere Pro. Jag exporterade filen genom vanlig quick time, utan att konvertera den först. Nu valde jag just Quick Time som konverterare från FCP när jag skulle exportera.

Neo

Postad
Jag försökte just uppnå samma resultat, alltså att filen .avi skulle kunna läsas av Windows samt av Premiere Pro. Jag exporterade filen genom vanlig quick time, utan att konvertera den först. Nu valde jag just Quick Time som konverterare från FCP när jag skulle exportera.

Neo

Det du gjorde var att göra en qt för Final Cut. En dump av timeline.

/KN

Postad

En dump av timeline?

Hmmm... innebär det att det upplösning som jag ställde min timeline på, är den som också har exporterats? Jag tyckte filen blev ganska stor 970 mb (4:35). Jag tyckte dock att kvalitén såg helt ok ut. Så du menar att det inte har exporterats i högsta möjliga kvalité?

Neo

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...