Gå till innehåll

Intressant ovetenskaplig test av lite olika kameror


Max_H

Recommended Posts

Trevlig video. Förutsatt att de har försökt få alla klipp att likna varandra så mycket som möjligt så bekräftar den vad jag har tyckt hela tiden-- att en 35mm filmkamera inte gör allt som är ur fokus så extremt suddigt som en 35mm-adapter på en videokamera gör. Videokamera + adapter liknade mer RED i det här testet. Utgår jag från den här videon så föredrar jag nästan hellre EX-3 utan adapter.

Länk till kommentar
Share on other sites

Som de själva skrev efteråt, hade varit kul att ha haft en HV20 med där också... hade velat höra dem prata om på vilket sätt de skiljer sig mer konkret och var svagheterna ligger hos dem, nu blev det bara: "får jag välja oavsett kostnaden så tar jag 35mm eller Red"...

 

JAg tyckte det var svårt att jämföra kvalitén eftersom fokus skiftade så mycket mellan kamerorna; den största skillnaden var hos SLR-kamerorna som de säkert inte kunde lika bra.

Länk till kommentar
Share on other sites

En av de större problemen är att man distraheras av färgskillnaderna kamerorna återger. Och för att komma steget närmre vad för kvalité det finns i bildåtergivningen bör de ha spelat in med svart vit färgskala. Därigenom skulle bara kvalitén jämföras och inte distraktionen med dessa jobbiga färgskillnader.

Länk till kommentar
Share on other sites

Precis som jag upplevde när jag testade 5Dmk2 så verkar den har svårt med det dynamiska omfånget. Det svarta sotar igen och högdagrarna fräts ut. Intressant film.

 

/KN

 

Det kanske är något som man kan kompensera i kameran? Från kommentarerna:

"In hindsight, now knowing a little bit more about the 5D, I would like to try to pull the contrast down a bit in camera while shooting, also reduce the chroma a bit."

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...