AbbeLabbe92 Posted February 10, 2009 Posted February 10, 2009 Tjo. Det var dags att testa den "nyinköpta" greenscreenen från IKEA och boompolen från BILTEMA igår. Resultatet måste jag säja blev över förväntningarna både för GS: en och Boompolen. Jag är mycket nöjd med bild och ljud. Fakta: GS: en består av 3st tygbitar från ikea. Bitarna har vi sytt ihop så vi fått en 5 meter lång och 4,2 meter bred GS. (gick under 400kr har jag för mig) Boompole till röde videomic: byggd av ett teleskopskaft och en dubbelgängad skruv från biltema. (gick under 50kr) Annat som sladdar och bygglampor (6st (i denna film användes bara 2)) kommer från lite olika ställen (typ Jula). allt som allt har detta gått under 1000kr. The Film för er som är intreserade Canon HV20+röde videomic 0 Quote
Martin Öberg Posted February 10, 2009 Posted February 10, 2009 Det ser bra ut, ännu ett bevis på att man inte behöver betala dyra pengar för en dyr green screen. Vad använder ni för videokamera? Sen också, ytterst lite "blur" hade gjort det lite snyggare tror jag. 0 Quote
Tuttigodis Posted February 10, 2009 Posted February 10, 2009 Såg riktigt bra, vilken videokamera använde ni? 0 Quote
AbbeLabbe92 Posted February 10, 2009 Author Posted February 10, 2009 Det ser bra ut, ännu ett bevis på att man inte behöver betala dyra pengar för en dyr green screen. Vad använder ni för videokamera? Sen också, ytterst lite "blur" hade gjort det lite snyggare tror jag. Vi använder Canon HV20 (såklart :p ) jo det är sant att lite blur hade gjort det ännu bättre. Men då har man ju nått att förbättra till nästa gång. Abbe 0 Quote
MovieMoe87 Posted February 10, 2009 Posted February 10, 2009 Såg snyggt ut, bra ljud, hur hade ni fått så bra ljud? 0 Quote
AbbeLabbe92 Posted February 10, 2009 Author Posted February 10, 2009 Såg snyggt ut, bra ljud, hur hade ni fått så bra ljud? vi har byggt en micboom till röde videomicen för att komma nära ljudkällan. Det visade sig vara ett bra drag att ägna lite tid åt att få ihop en micboom. Abbe 0 Quote
Timpan Posted February 12, 2009 Posted February 12, 2009 Har ochså köpt tyg från Ikea ;) det va jö ganska billigt där men har inte hunnit testa + vilket program använde du ??? 0 Quote
AbbeLabbe92 Posted February 12, 2009 Author Posted February 12, 2009 Har ochså köpt tyg från Ikea ;) det va jö ganska billigt där men har inte hunnit testa + vilket program använde du ??? After Effects för keyingen, (typ 5st colorkey+mathe chooker (elle va den heter) + 1st keylight) sedan för redigering var det så klart SONY VEGAS :p :) Abbe 0 Quote
addicted08 Posted February 13, 2009 Posted February 13, 2009 köpte en projektorduk på myrornas i jönköping för 75:- till min stora förvåning så var baksidan blå färgad, filman med hv20 ingen direkt extra belysning ska göra ett riktigt test snart http://www.vimeo.com/3177656 0 Quote
bassbucket Posted February 13, 2009 Posted February 13, 2009 Jag har också testat IKEAS gröna tyg, och det fungerar över all förväntan mycket bra. Samt att det är väldigt billigt. Tror det kostade 25:-/m. Det jag dock har för mig är att du inte kan beställa det online utan kan bara köpa det på IKEA. Jag kan rekommendera denna budgetvariant för ett bra resultat efter lite tweaking i AE. 0 Quote
Film smurfen Posted February 18, 2009 Posted February 18, 2009 Såg najs ut, kanske skulle maskat bort micen bara för skojs skull och visa att det går. Men annars såg du ju relativt hel ut. 0 Quote
AbbeLabbe92 Posted February 19, 2009 Author Posted February 19, 2009 Såg najs ut, kanske skulle maskat bort micen bara för skojs skull och visa att det går. Men annars såg du ju relativt hel ut. vi valde att inte maska bort mig eftersom vi ville att det skulle synas att det forfarande inte är något "fejk" test, bl.a. Abbe 0 Quote
Hjalmarzzon Posted August 21, 2009 Posted August 21, 2009 kolla under länken för er som är intreserade Canon HV20+röde videomic 0 Quote
AbbeLabbe92 Posted August 21, 2009 Author Posted August 21, 2009 såg ju riktigt bra ut det där ! :) :D / Albin 0 Quote
WonderWorks Posted August 24, 2009 Posted August 24, 2009 Blev nyfiken och sprang ner till IKEA i Jönköping och hittade också tyg. Fast blått. Blir nu en bluescreen på 4X5 meter. Priset var sänkt ytterligare till 19kr metern. Tack för tipset! Se om jag kanske laddar upp ett test sen. 0 Quote
AbbeLabbe92 Posted August 24, 2009 Author Posted August 24, 2009 Blev nyfiken och sprang ner till IKEA i Jönköping och hittade också tyg. Fast blått. Blir nu en bluescreen på 4X5 meter. Priset var sänkt ytterligare till 19kr metern. Tack för tipset! Se om jag kanske laddar upp ett test sen. Härligt! go for it :D / Albin 0 Quote
Gew Posted May 10, 2020 Posted May 10, 2020 Wow, det här fick du till riktigt bra Abbe! Låt mig fråga, tror du IKEA saluför nåt tyg som skulle kunna agera green screen, idag? Kollar deras sektion med tyg på löpmeter ( https://www.ikea.com/se/sv/cat/tyg-i-metervara-14349/ ) nu. Tycker mig emellertid mest hitta mönstrade tyger, och inget i "rätt" RGB-kulör av vare sig grönt eller blått. Kan dessa "rena" starka färger ha blivit så opopulära över de gångna tolv åren att de inte längre är IKEA-vänliga? 0 Quote
ghijohansson Posted May 10, 2020 Posted May 10, 2020 Med dagens redigeringsprogram så är det inte så noga vad du har som greenscreen. men obs att du behöver jämn belysning. Själv köpte jag dock greenscreen hos Kjell & Co. I vissa sammanhang kan det fungera att sätta upp ett antal pappersark i rätt färg. Har ditt redigeringsprogram möjlighet att göra "difference matte" så ska du i princip kunna chromakeya utan att någon chromakeybakgrund. 0 Quote
Recommended Posts