Gå till innehåll

Nybörjare på 16 mm. Hur gör jag och vilken kamera ska jag köpa?


peterfilm.se

Recommended Posts

Vad du än gör köp inte en 16mm innan du har provat på arbetsprocessen!

 

Kolla med Filmcentrum, finns i Stockholm, norr, syd och väst mm. De hyr ut Arri 16mm (ej Super 16). Plus att då vet du att kameran fungerar prima! Sedan är det en konst att vänja sig med då du inte kan kontrollera din representation fören du framkallat.

 

Men lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Alternativ 1 (potentiellt billigast)

* Köp en billig fjäderdriven kamera tex Bolex, Beaulieu, Krasnogorsk, Siemens mfl

* Köp "utgången" reversal film på Ebay (enbart för kameratest/övning)

* Framkalla hemma (köp tex LOMO tank)

* Granska resultatet i projektor eller 16mm viewer

 

Alternativ 2 (troligen dyrare men bättre)

* Hyr kamera

* Köp ny film (eller tigg av Kodak/Fuji)

* Framkalla på labb

* Scanna till dator

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 10 månader senare...

Jag har en liten fråga angående lomo tanks, jag har sökt lite information om denne på internet men inte funnit speciellt mycke, inte om det jag söker iallafall. Om vi utgår från 8mm-film, hur fungerar lomo tanken tillsammans med filmen, vad behövs för att få den att fungera optimalt, behöver jag en mörkerrum eller klarar den av det själv?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, det borde den kunna göra om utrustningen får plats. Annars, om man vill ha lite svängrum, så kan man ju bara gå in i vilket rum som helst egentligen, utan fönster eller standbylampor eller liknande som ger ljus. Tex en garderob, källare, vind etc.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...