Gå till innehåll

Vilken filmkamera för nybörjare?


gorse

Recommended Posts

Säkert är detta en ständigt upprepad fråga, men jag hittade inte några (bra) i forumet.

 

Rakt på sak; Om jag som är fullständigt nybörjare skall köpa en kamera, vad skall jag då köpa? Att köpa en CANON XL1S vore ju härligt men ganska svårt att motivera för familjen för att inte tala om min plånbok. En sväng till El-Giganten gjorde inte livet lättare heller. Där heter kamerorna Sony och Tandberg osv för 3999 till runt 10000. Jag kan inte se någon som helst skillnad på dem. Att köpa senaste nummret av Allt Om Hemelektronik (eller vad de heter) gör mig inte heller klokare, tyvärr.

Risken finns att jag kanske inte tycker filmning var så kul, och då kan säkert en sony för 4000 komma till nytta för familjen. Men kan jag filma nått med en sån?

 

När jag fastnat för andra hobbies har jag lärt mig att man kan börja med enklare grejor och köpa dyrare efter behov. Gäller denna regel även här?

 

Eller skall jag helt enkelt skippa DV-tekniken och köpa en Hi8 eller videokamera? Om jag lyckas få ihop något bra, kommer jag kunna visa filmen inspelad med enklare (läs:billigare) kamera?

 

Till sist, var kan jag läsa mer?

 

Ps: Vad har ni för kamera?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skulle vilja säga såhär:

Det är självklart inte kvaliteten på bilden som avgör en films kvalitet. Dock så måste den vara "tittbar" så den inte är superkorning eller jättedålig (därför är analoga inte att rekommendera!). Ta den kameran jag brukar använda när jag gör mindre saker, en ganska gammal JVC kamera som kostade ungefär 16 000 :- när min familj köpte den. Den ligger nog idag på ungefär hälften eller lite mer (inte så bra koll).

 

Den kameran använder jag mycket än idag. Den har en kvalitet som man definitivt kan kolla på utan problem. Jag gjorde några av mina filmer förut med den. Idag får man dessutom en bättre kamera för ca 8 000 - 10 000 :- .

 

Jag strävar nu efter att försöka köpe en bättre kamera, men jag vet ju nu att jag kommer på någotvis hålle på med film i framtiden, på fritiden eller mer vet jag inte dock. Så man kan absolut köpa en sådan kamera som hela familjen kan använda och spela in film med den.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har inte kameran själv, men jag har suktat efter den ett tag.. mina krav är att den ska kunna vila på axeln och manuel fokur ring, (ville ochså ha en zoom ring, men tyvärr hittade jag ingen sådan för ett bra pris..) kameran jag surrar om heter "Panasonic NV-MD9000EN" lite info på sidan.

http://www.mmc-video.com/document/d_pana_NV-MD9000EN.htm

 

lycka till..

Länk till kommentar
Share on other sites

Men får beställa den från utlandet, hittar tyvärr ingen svensk återförsäljare.. men runt 900-1200 dollar.. det är väl grovt räknat runt det tio dubbla + frakt så kommer man kanske upp i 12.000-15.000 kr. kanske går att få billigare om man letar lite…

Länk till kommentar
Share on other sites

Det känns ändå lite dumt att lägga ut så mycket pengar på en en-chippare. Bättre då att köpa en begagnad tre-chippare för pengarna. Det var ju nån lirare som annonserade ut xl1:or för femton loppor på annonseringsforumet, och det låter som en bra mycket bättre affär i mina öron.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...