spikpistol Postad 20 januari 2009 Postad 20 januari 2009 Hej! Jag har nyligen fått en förfrågan av ett halvstort punkband som vill ha en spelning filmad. (Hela spelningen: 40-60 min). Jag är på plats med två Canon XH-A1or, En HV-30 och även en ljudtekniker (som tur är kompis) som fixar ljudmix till ena kameran. Nu är frågan, vad skall jag begära för detta? Vi har alltid jobbat gratis innan, men nu kommer det första lite större jobbet och här står vi och vet inte vad man skall ta. Tacksam för all hjälp! :) 0 Citera
Bleckert Postad 20 januari 2009 Postad 20 januari 2009 Hur mycket har dom att betala? om de inte vill säga så ge en offert på 5-10000 så får du se hur de reagerar! 0 Citera
spikpistol Postad 20 januari 2009 Författare Postad 20 januari 2009 Jag är lite rädd att skrämma iväg dom med alldeles för höga priser, men känns det lämpligt? Det bandet som ville att vi skulle filma har även tipsat festivalens ledning (för fler artister som kanske vill ha filmat, eller åt självaste festivalen). Artisterna vad jag vet är nästan alla osignade, fast ändå framgångsrika och på väg upp. Så det är nog rätt varierat med deras olika budgetar. 0 Citera
Bleckert Postad 20 januari 2009 Postad 20 januari 2009 Fråga då hur mycket de har! 5-10 000 är inte mycket för en inspelning med 3-4 personer plus teknik. Sen får man ju se på nyttan de kommer att ha av videon! 0 Citera
HamGamgi Postad 25 januari 2009 Postad 25 januari 2009 10 000 minst om du får tag i tekniken gratis, sen beror det ju på lite, ska dom sälja den själva? Annars kanske du kan förhandla fram en procent på typ 50% alt att dom betalar dig för varje DVD som görs. 0 Citera
3d-intresse Postad 25 januari 2009 Postad 25 januari 2009 När jag filmade åt skolan och brände ut skivor tog jag 100-lapp för varje exemplar. 0 Citera
beta75 Postad 25 januari 2009 Postad 25 januari 2009 Börja med att bestämma hur mycket du vill ha i handen efter allt är klart, dvs din lön för arbetet. Lägg till dina polares lön. Lägg till kostnaden för teknik, resor, förbrukningsmaterial, telefonräkningar osv. Lägg på 15%. Summan blir vad du ska fakturera. /KN 0 Citera
spikpistol Postad 27 januari 2009 Författare Postad 27 januari 2009 Jo, tekniken och allt i dess väg har jag fixad. Men 10 000 plus procent?, eller bara en av dom. Och isåfall vilken skall jag föredra?, Vårat huvuduppdrag är uppstigande. Ni kan själva lyssna lite http://attaband.com/ :) 0 Citera
HamGamgi Postad 27 januari 2009 Postad 27 januari 2009 Förhandla lite, kör en grundkostnad (vilket ni har helt rätt till med tanke på teknik och riskar och dylikt) sen så ta en procentsats på DVDen också. Ju högre procent, ju lägre grundkostnad eller tvärtom. Så tycker jag :) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.