Jump to content

24p Ntsc, skillnad mot Pal 24p?

Martin Öberg

Recommended Posts

Tja!

Det är så att Canon XH A1 är slutsåld här i sverige och jag vill inte betala 37.000 för den nya modellen.

Har hittat xh a1 i usa på bhfotovideo för 24.000. Men hur är det med Pal och Ntsc?

Är det så viktigt med Pal egentligen? Om jag ändo filmar i 24p så är det väl 24 bilder per sekund oavsett vilket format?

Vad kan gå fel?

Om man ser det såhär, 37.000 minus 24.000 = 13.000 . Är Pal värt 13.000 kr?

//Martin

PAL är ju liksom gjort för Europa och Asien... men för internetfilmer med mera så spelar PAL eller NTSC jota roll.

Dock så fort du ska visa den i andra sammanhang eller bränna en DVD blir det NTSC om du inte vill konvertera den till PAL.

Därmed kommer inte ifrån att du skapar mer problem med en NTSC kamera om du ska använda den inom flera fält (här i Sverige),

men å andra sidan om Viemo är det som gäller spelar det ingen roll.

Glöm dock inte bort momsen och tullavgiften från USA.

Lycka till!

Det är stor skillnad på PAL och NTSC - inte bara bildhastigheten. Bilden är uppbyggd annorlunda och färgsystemet skiljer en del. Om du filmar, redigerar och bränner till DVD i NTSC med en NTSC kamera så kommer det i allmänhet att fungera i Europa. Motsatsen är mer tveksam eftersom det fortfarande är ovanligt att standard TV mottagare i USA kan visa PAL till skillnad mot här där det i allmänhet går att visa båda systemen.

Jag har spelat in filmer i PAL och konverterat dem till NTSC för att få det att fungera i USA men på bekostnad på kvaliteten.

Bor du och arbetar i Sverige så skulle jag rekommendera att hålla dig till PAL. Annat gäller för HD och för Internet.

Batteriladdaren funkar nog här med men du behöver en adapter. Värre är det väl med kompositgången om du någon gång skulle behöva den... Och så det där med att kameran inte klarar 25 fps... Plusfoto har direktimportversionen i lager för 32.000...