Gå till innehåll

godmorgon/godafton/godkväll/godnatt


Recommended Posts

Nej, det är inte sensmoralen, just nu har den ingen, så vitt jag vet iaf, det är de första sidorna på ett manus som ska bli en långfilm, så det slutar alltså inte så där, det är utkastet som jag lagt ut som tar slut, ifall det är någon som vill ha svar på något så är det bara fråga, typ, om karaktärerna, historien, osv.

Länk till kommentar
Share on other sites

Eftersom du läste mitt manus så läser jag ditt. Vi är inte lika gamla och har lite olika smak men jag gör mitt bästa i alla fall. Jag är antagligen mer nybörjare än du så du får ta det som det är.

 

1. jag tror jag förstod vad du menar när Kent fastnar i trängseln. Men jag tror det skulle bli tydligare om man styckade av beskrivningen i mer specifika beskrivningar. "bereder sig att klättra på ryggar" ger utrymme för ganska fria tolkningar. Jag såg för min inre syn en POV med massa människor med handhållen kamera och musiken på högsta volym lite ur synk med bilden, eventuellt lite förvrängd. Jag gillade det här stycket. Dock förstod jag inte riktigt varför. Är Kent också påtänd?

 

2. Hur ser man att man är påverkad av annat än sprit, undrar jag som aldrig har knarkat? Tobias och Oscar borde beskrivas enbart med attribut typ; stirriga ögon, ler som idioter etc så som du gjort. Men omskrivningen "som om de vore försökskaniner..." är inte så lätt att filma, tror jag.

Jag hade skrivit i stil med; Tobias & oskar tuggar tuggummi, ler brett och har stora ögon. De har ryckig motorik och är rastlösa.

 

3.Dialogen är lite lång, men det behövs nog för att illustrera fyllesnacket. Dock gillar jag personligen inte upprepningar, dvs kent borde inte fråga om fattat rätt. Men det är okay. Jag uppfattar innhållet i dialogen som rätt oviktigt snarare än att dialogen beskriver att man fyllepladdrar. Är tjejerna med senare i berättelsen? Är den bruna tjejen viktig för berättelsen? Att Kent inte vill vara med kommer bort lite i pladdrandet, men det kommer med i alla fall.

 

4. hemma hos kent: Hur vet man att han fruktar för sitt liv? Ångestfulla ögon borde räcka,men det kan ju vara bakfylla också. "Bilden vidgas" är regianvisningar. Spekulationerna om tobias är vaken är svårt att filma. Jag hade skrivit nått i stil med: "Kent vänder sig om, ser på Tobias. Tobias rör sig oroligt i sömnen."

Vem reser sig? Syftningsfel? Hur vet man att pannan är febervarm?

 

5. Vem är "Han" på balkongen?

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack Gorse,

 

1.

Vad är POV? Jo, jag har också tänkt på att stycka av beskrivningen, ska kopia ut ett utkast idag och börja stryka lite med blyerts. Det jag vill att denna scen ska tillföra är att visa att Kent har tröttnat på kroglivet, att han inte känner sig hemma där. Han är inte påtänd (han har även tröttnat på droger), utan det är mer som om han börjar få panikångest, torgskräck, gilllar inte känslan av att omringad av en massa främlingar.

 

2.

Nej, det där kan jag också hålla med om, det har med att göra med mitt förflutna som wannabe-författare, kan bli lite för beskrivande ibland, nåt jag försöker arbeta bort.

 

3.

Jo, jag vet att dialogen är lite lång, nåt som jag ska se över idag när jag skrivit ut det, det är lättare att se vad som funkar när man har det på papper. Jag gilllar ju så kallad dum dialog, upprepningar, missförstånd, tjafs om oväsentliga saker, jag vill inte att mina karaktärer ska vara några av de skarpaste knivarna i lådan, de ska vara blinda inför väldigt mycket och inte ha några svar. Innehållet i dialogen är väl rätt oviktig, men det är det som är själva grejen, Tobias & Oscar pratar strunt, Kent tröttnar på att lyssna på dem och bestämmer sig för att gå hem, jag vill visa att Kent inte bara är trött på kroglivet, han är även börjat tröttna på sina vänner. Tjejerna ifrån första scenen är inte med, tror jag iallafall, men vet aldrig, den brunahåriga tjejen återkommer senare.

 

4.

"Hur vet man att han fruktar för sitt liv?" Skådespelaren som spelar Kent får helt enkelt spela livrädd, jag vill att det ska framgå att det inte bara handlar om vanlig ångest, det handlar verkligen att han fruktar att han har gjort ett stort misstag som kanske kommer döda honom (inga skurkar inblandade), och det är det misstaget och de konsvekenser som det får som manuset bygger på. "Bilden vidgas är regianvisningar". Ja, jag vet. Men Tobias syns ju inte när scenen börjar, man hör bara honom snarka, hur ska jag skriva när Tobias plötsligt syns i bild? Kent är den som reser på sig. Tobias fortsätter sova, men sover oroligt. Och nej, man vet inte att hans panna är febervarm. Som sagt, jag kan bli lite för beskrivande.

 

5.

Kent står på balkongen. Framgår det inte att det är han?

 

 

Än en gång tack så mycket

 

Daniel

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Daniel Hållquist]

 

Vad är POV?[/citat]

 

Så dum jag är. Jag menade Point of View, dvs från Kents perspektiv, ur hans ögon.

 

 

[citat=Daniel Hållquist]... tillföra är att visa att Kent har tröttnat på kroglivet, att han inte känner sig hemma där. ... han börjar få panikångest, torgskräck, gilllar inte känslan av att omringad av en massa främlingar. [/citat]

 

Det var nog så jag trodde du ville ha det, men det är inte så bra beskrivet. Jag kan inte riktigt säga vad som är fel, men jag såg tydligt för min inre syn nått sånt. Lite strukturering så är nog saken biff.

 

2.

[citat=Daniel Hållquist]...förflutna som wannabe-författare, kan bli lite för beskrivande ibland, nåt jag försöker arbeta bort.[/citat]

Det lider jag med av. Det är skönlitterära beskrivningar och det var ungefär vad du kritiserade mitt manus med.

 

3.

[citat=Daniel Hållquist]Jag gilllar ju så kallad dum dialog, upprepningar, missförstånd, tjafs om oväsentliga saker, jag vill inte att mina karaktärer ska vara några av de skarpaste knivarna i lådan, de ska vara blinda inför väldigt mycket och inte ha några svar. [/citat]

 

Då är det huvut på spiken. Men det verkar finnas två viktiga trådar i tjafset. Den bruna tjejen och att Kent vill gå hem, förutom tjafset. Det går nog bra och kanske för tidigt att fördjupa sig i dialogen redan nu vi första utkastet.

 

4.

[citat=Daniel Hållquist]"Hur vet man att han fruktar för sitt liv?" Skådespelaren som spelar Kent får helt enkelt spela livrädd[/citat]

Oj, vad svårt. Detta får man nog utveckla lite. Kanske montage, kanske inklipp från gårdagens dansställe, med något som ser farligt ut. Jag vet inte, men man måste nog hitta något sätt att illustrera varför han ser rädd ut. Kanske kan kent tvärvakna direkt från föregående scen från dansstället, mao sätta sig upp plötsligt i sängen och dra in andan häftigt, svettig och skrämd blick. Det finns en bra scen ur filmen aliens man skulle kunna härma, när ripley "drömmer" att ett monster bryter sig ur hennes bröst, och nästa scen sätter hon sig upp ur sängen. Föregående scen i ditt scenario skulle kunna vara en "dröm" som kanske var verklighet. Då kan trängselscenen få flippa ur lite mer. Uppvaknandet blir direkt konsekvensen av trängselscenen. Berättelsen blir lite tätare och mer dramatiskt. Kanske får du mer sagt på två minuter istället för tio.

 

[citat=Daniel Hållquist] "Bilden vidgas är regianvisningar". Ja, jag vet. [/citat] "När Kent lugnat sig från det plötsliga uppvaknandet, hörs SNARKNING (vad heter det nu, utanför bild?). Kent ser sig omkring. Han ser TOBIAS..."

Då behövs egentligen ingen bakåtåkning. Skulle lika gärna kunna vara ett klipp och det blir lika bra.

 

[citat=Daniel Hållquist]

Kent är den som reser på sig. [/citat]

Skriv namnen på personerna. Jag tror man fattar att Tobias kanske är febervarm bara av att Kent kommer på iden att känna på pannan, särskillt om tobias är röd och svettig. Jag hängde inte riktigt med på hur Tobias kom med, men uppenbart följde han med och behöver nog inte förklaras ytterligare (för då tappar man tempo).

 

[citat=Daniel Hållquist]

Kent står på balkongen. Framgår det inte att det är han?

[/citat]

Det står "han". Att det är kents balkong står i manuset, men det syns inte i bild. Det var nog syftningsfel utan hänvisning, dvs språklig tabbe bara.

 

Tror faktiskt på plötsliga uppvaket. Kan ge en hel del dramatik. Hängde du med hur jag menar?

 

Miljöbeskrivning, dvs dansställe med hög musik.

Kent blir trängd och klaustrofobisk.

Kent träffar sina kompisar som pladdrar strunt. Ken vill gå hem.

Plötsligt scenbyte med uppvaknande.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kom att tänka på nått som kanske inte är nån manusgrej kanske, men kontrasten från scenariot med höga musiken till knäpptyst i scenen med det tvära uppvaknandet och sen ljudet av nån som snarkar utanför bild blir väl rätt spännande eller hur? Inverterad ljudeffekt?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Daniel Hållquist]Jag ser att det är 18 som har läst mitt utkast, men bara 3 som svarat ...[/citat]

 

Varav en svarade på en annan fråga... Komigen nu. Läs vad Daniell skrivit och kommentera det, arnars faller lite iden med att skicka in manus hit.

Länk till kommentar
Share on other sites

Sett mitt privata meddelande? Jag tycker du tappade lite dramatik i trängseln i början. Förut blev det rätt påfrestande för Kent, nu finns det en flyktväg. Han kan fastna lite mer innan finner väg ut. Trängeln är en bra plantering för uppvaknadet.

 

Jag tycker fortfarande inte det är uppenbart att de är påverkade. Dock finns starka skäl att tro det om de har stirriga ögon etc.

 

Hur vet man att klockan är nio på morgonen?

 

Snarkandet kan vänta till efter uppvaknandet, arnars kan det vara ju vara kent som snarkar.

 

Dialogen är bra. Du är bra på dialoger.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag läste så långt som det fanns text.

 

Till att börja med skulle jag föreslå att du åtminstone skriver i någon courier, 12 punkters storlek. Sen skulle det kanske vara möjligt att centrera dialogen så att den skiljer sig från actionbeskrivningen lite mer. Detta för att det gör det lättare och läsa helt enkelt.

 

Vad jag såg var en inledning som introducerade ett gäng karaktärer. Jag tycker det var rätt ok dialog som flöt rätt bra. Dock så vet jag inte om jag karaktärerna hade sin egen karaktärsröst utan de lät ganska likadant, hur de talade och hur formuleringarna föll sig.

 

Så nu har du introducerat några karaktärer, nu undrar jag bara.

 

Vad ska det handla om?

 

 

/jon

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=jonvision] Till att börja med skulle jag föreslå att du åtminstone skriver i någon courier, 12 punkters storlek. Sen skulle det kanske vara möjligt att centrera dialogen så att den skiljer sig från actionbeskrivningen lite mer. Detta för att det gör det lättare och läsa helt enkelt. [/citat]

 

Jo, jag brukar egentligen skriva ut det i 12 punkter, men när jag skriver så har jag det i 18 på grund av att texten kommer närmare. Courier? Varför just det? Skriver de flesta i det? Centrera dialogen. Ja, det kan jag prova.

 

Några minuter senare:

Är det bara jag som tycker Courier ser fördjävlig ut?

Jag är ingen hejare på datorer, centrera är det när texten ligger i mitten?

Länk till kommentar
Share on other sites

courier, 12 punkters storlek är väl ungefär vad som satt i skrivmaskiner. Det är ett vackert typsnitt som ger bra läsbarhet. Numera har väl kanske New Times Roman fått lite modernare uppgifter. Det som är vetenskapligt är att tecknen som har seriffer (stavn?), dvs de har tak och golv är mer lättlästa än utan.

 

manusformatering finns det sidor för här på voodoo, men jag formaterar i efterhand så sidnumrering och radbyten blir bra även om man skjuter in text i efterhand.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu är mitt manus i courier new, 12 punkters storlek, och dialogen är centrerad. Jag får lära mig att älska det, skrev ju tidigare att jag gillar alla regler som följer med det här att skriva manus och ifall alla andra har sina manus i courier, 12 punkters storlek, och centrerad dialog så tänker fan inte jag vara annorlunda.

 

"But it's just like he's in another world

Doesn't see the danger on show

He'll wind up like Joseph bloody in a hole

 

And it's just like she's in another world

How they suit each other

But they never get close

Its impossible"

- The Libertines

 

Det skulle kunna vara synopsis till mitt manus ...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...