Tomtebo Posted December 15, 2008 Posted December 15, 2008 Okej, ska i helgen filma en kortfilm som kommer va svart och vitt. Men har några frågor: Ska jag filma filmen i Färg för att sedan ändra den till svart och vitt i redigerings programet eller är ska man köra med "svart och vit inställningen" på kameran? (har en hv20) för det jag undrar är ifall det gör olika resultat? det va allt än så länge. 0 Quote
beta75 Posted December 15, 2008 Posted December 15, 2008 Jag hade filmat i färg och sen justerat efteråt. Då kan man tex simulera hur det blir med grön, röd osv filter. Dvs blanda kanalerna som du vill ha dem. /KN 0 Quote
Insaniac Posted December 15, 2008 Posted December 15, 2008 Gör som vi gjorde: Filma den i färg. Se till att få till ljuset först och främst. Jag har själv en liten fetisch för att göra de ljusa partierna i bilden väldigt ljusa och de mörka skuggorna väldigt mörka. Det ser väldigt snyggt ut när man sedan gör det i svart och vitt. Hursomhelst, när du filmar i färg kommer också att se själva bilden bättre. Alla detaljer och det ser du inte när har det i svart och vitt. 0 Quote
Bleckert Posted December 15, 2008 Posted December 15, 2008 lite sent att tänka på nu men... Normalt när man ska filma i svartvitt är det viktigt att ha koll på scenografin och hur färgerna blir i svartvitt. om tex röd och grön är på varandra kan de bli lika dana och då ser det jätte dumt ut. ska ni filma innomhus eller utomhus? testa att fota med en stillbildskamera i de miljöerna du ska filma och kolla hu färgerna ser ut när du gör dem till svartvitt. men jag håller med om att det bästa är att filma i färg och göra det till svartvitt i posten! 0 Quote
beta75 Posted December 15, 2008 Posted December 15, 2008 lite sent att tänka på nu men... Normalt när man ska filma i svartvitt är det viktigt att ha koll på scenografin och hur färgerna blir i svartvitt. om tex röd och grön är på varandra kan de bli lika dana och då ser det jätte dumt ut. ska ni filma innomhus eller utomhus? testa att fota med en stillbildskamera i de miljöerna du ska filma och kolla hu färgerna ser ut när du gör dem till svartvitt. men jag håller med om att det bästa är att filma i färg och göra det till svartvitt i posten! Det är där användandet av "färgfilter" i post kommer in. 0 Quote
Tomtebo Posted December 15, 2008 Author Posted December 15, 2008 Tack för svaren! Jag satt också fudnera på att det vore smartare att filma i färg. Då det är en kortfilm med min vänskapskrets så har tid. Vi kommer enbart 90% av det vi ska filma, filma inomhus så jag ska ta ditt tips bleckert och gå imorgon till lokalen för att ta stillbilder på "scenen". Så man tackar :) 0 Quote
Kranen Posted December 18, 2008 Posted December 18, 2008 Svart filmar du på natten, vitt filmar du en regnig dag. 0 Quote
Recommended Posts