Jump to content

Avid import av filer

Gino

Recommended Posts

Hej!

Jag har tänkt göra en Showreel på ca 2 minuter i Avid Pro. Men först måste jag importera ca 30 videoclip (ca 800 mb st) från den externa håddisken (F) till Avidprojektet som ligger på en annan extern hårddisk (G). Nu när jag importerat ett par st så märker jag att filerna tar väldigt mycket plats på (G). Så jag testade att först flytta filerna från F till G och importera dem från G till Avid för jag tänkte att om filerna redan finns på samma hårddisk som Avidprojektet så importeras de utan att ta extra plats. Men jag hade fel. Om en fil är på 800 mb så skapades det en videofil och 2 st tillhörande audiofiler på totalt 800 mb efter importen.

Min fråga är då: Kan jag på något sätt importera filerna till Avid utan att det skapas extra filer som tar en massa plats på hårddisken trots att de redan finns där som Quick time filer.

Tacksam för snabbt svar!

Stämmer, Avid kommer oavsett konvertera om filerna till sitt egna format, normalt i MXF-containers. Om jag får gissa så har det med stabiliteten att göra. Mindre kan gå fel om filerna är i Avids egna format.

Nu är jag ingen benhård Avidexpert, inte i närheten heller, men mitt svar är att jag inte sett att det på något sätt går att INTE importera utan att Avid konverterar

ok, du kör förmodligen en äldre version än jag då. Har för mig man bytte från OMF till MXF vid nåt tillfälle.

Annars har jag för mig att man kan ställa in i Avid vilket den ska köra. (osäker)

Oavsett så förändrar det inte läget, Avid gör som den gör ändå.