Jump to content

Hur integrerar jag projekt mellan Premiere och AE?

frostic

Recommended Posts

Hur samkör jag dessa på ett enkelt sätt? (CS3). Gör en film på ca 30 min med mycket specialeffekter och greenscreen. Ska jag:

- Göra hela filmen i ett projekt, och sedan splittra/infoga hela filmen i After Effects?

- Kan man "markera" bitar ur projektet i Premire, och rendera med Media Encoder för att sedan köra det i AE?

- Finns det rentav en funktion för att använda AE och Premiere samtidigt?

"Läs manualen", mja jo... men är hyfsad på programmen redan, vet inte riktigt hur jag integrerar dem smidigast bara... lite tips?

Det finns en funktion som kallas "Adobe Dynamic Link" och har för mig att den har något med att enkelt integrera programmen med varandra. Dock så är den funktionen bara tillgänglig om du har Production Premium har jag för mig...

Jag har aldrig provat det men men...:)

//Stefan L

Lättast är nog att du lägger ner lite tid på att hitta alla klipp i premiere, renderar ut dom i nåt lämpligt format (jag brukar köra stillbilder, t.ex jpeg, tga, eller dyl.).

Katalogiserar dom och sen importerar en scen i taget i ae, lägger på effekterna för att sedan rendera ut igen (återigen i stillbildsformat) och importera och ersätta det gamla i premiere. För att sedan lägga på dom filmövergripande effekterna - t.ex färg och sådant.

Just det där med att klippa och använda nån sorts link mellan programmen har jag aldrig kört, men jag ska kolla upp det. Dock ganska onödigt sen om man jobbar mot externa projekt som nån annan klipp på en annan dator förmodar jag.

Jag har kört med en hel film inne i några fåtal projekt, men det är inget jag gör igen. Tar alldeles för tid att hitta var klippen ska ändras, samt vilka delar man ändrat var och så vidare.

/Lasse

Manualen som du kanske skulle titta iaf har svar på många och några frågor

Jag kan citera

# Choose File > Export > Frame.

# Click Settings.

# Choose a format for File Type. Click Compile Settings for the file type you chose (if available), specify options, and click OK.

For the Compile Settings available for Compuserve GIF, see Export a still-image GIF or animated GIF.

# Click Video, and specify options.

# Click OK to close the Export Still Frame Settings dialog box.

# Specify a location and filename, and then click OK.

Du kan få tre fördelar med att rendera i bildframes istället

Du kan rendera en del av filmen, skiter sig något kan du fortsätta rendera där den tappade sist.

Samt om du bara vill ändra några frames av filmen däe du vill göra om något med tunga effekter, så kan du välja ut exakt vilken hop med bilder (frames) som ska göras om i ett compositeprogram( t.ex. AE) gör om och sen kopiera tillbaka just de bilderna utan att du behöver rendera om hela filmen igen.

Samt är det stor fördel när man renderar med flera datorer (renderfarm) ibland tom. ett krav.

• 2 weeks later...

Oj, nu har ni allt missat en av de största fördelarna i CS3-paketet (och givetvis cs4 också).

Klipp klart din film i Premiere, markera din sequence i din projektbin, tryck ctrl+c, in i after effects och tryck ctrl+v.

Vips, färdigklippt och orörd har du hela sekvensen i ae, utan någon som helst renderingstid.

Oj, nu har ni allt missat en av de största fördelarna i CS3-paketet (och givetvis cs4 också).

Klipp klart din film i Premiere, markera din sequence i din projektbin, tryck ctrl+c, in i after effects och tryck ctrl+v.

Vips, färdigklippt och orörd har du hela sekvensen i ae, utan någon som helst renderingstid.

Suveränt men sen när man jobbat klart i AE å det skall tillbaka till Ppro Hur gör man då?

Tre varianter:

1. Rendera till nytt klipp. Importera klippet i PPro.

2. Importera till PPro via Dynamic Link (kräver Production Premium).

3. Copy / Paste. (Kräver att alla effekter som gjorts i AE är kompatibla med PPro, vilket begränsar den funktionen).

/Max

jag kör på följande sätt ( snacka om krånglig )

klippa allt i premiere

ctrl + a = markera alla klipp

ctrl + c = Kopiera allt

in på AE sen

gör ny composition som stämmer med den du har i premiere

ctrl + v = klistra in alla klipp ( tar lite tid men de kommer )

risk för att visa klipp hoppar dock i tidsframen...Det man gör egentligen är att man kopierar in sina filmfiler men de sparar även vilken tid du har valt att "ramma in" av den filen.