Jump to content

Bra videomikrofon utan bakgrundsbrus

heroes

Recommended Posts

Hej!

Jag önskar rekommendationer på en hyfsat billig videomikrofon som passar till min Panasonic NV-GS230, med "vanligt" MIC-IN uttag. Max 2000 kronor. Jag har en Röde Videomikrofon men den tar upp så otroligt mycket bakgrundsbrus så det blir inte alls bra. Det vore bättre om den tog upp fem meter runt omkring eller något liknande. Annars är det svårt att göra bra filmer, om man gör motorvägen fastän den är långt bort.

Tacksam för svar!

Det är tyvärr inte en fråga om annan mick, utan mickteknik.

För att få det bra så måste du till att börja med komma MYCKET närmare ljudkällan, det går inte att hålla ljudupptagningen inom ett begränsat område utan att skärma av hela området noggrannt.

Motorvägen kommer du aldrig ifrån, du måste välja en annan location.

Christian van Caine har rätt, du måste komma så nära som möjligt med mikrofonen.

Sätt Röde-micken på en separat bom istället för att ha den på kameran, låt en person hålla bommen. Då har du bättre möjligheter att ta upp det ljud du vill ha så pass tydligt att motorvägen kanske inte stör för mycket.

Tack så mycket för svaren! Då vet jag. Tur att det finns ljudkunniga personer på nätet, annars hade jag varit 2000 kronor fattigare till ingen nytta. :)

Du kan ju "oxå" redigera bort ev. brus. Kika på frekvensen etc.. etc...

Men, men, det är alltid bra att köra lite frågor här inne, innan man tar hastiga beslut.

\\ Roppe

Hej!

Jag önskar rekommendationer på en hyfsat billig videomikrofon som passar till min Panasonic NV-GS230, med "vanligt" MIC-IN uttag. Max 2000 kronor. Jag har en Röde Videomikrofon men den tar upp så otroligt mycket bakgrundsbrus så det blir inte alls bra. Det vore bättre om den tog upp fem meter runt omkring eller något liknande. Annars är det svårt att göra bra filmer, om man gör motorvägen fastän den är långt bort.

Tacksam för svar!

Märkligt, Röde Videomic är en riktad mikrofon och har också en på och av funktion för brusreducering. Det är inte så att det är fel på micken?

Nej, spelar man in i dålig miljö så blir resultatet dåligt.

Motorvägar & fläktsystem är osedvanligt över-jävliga. Vill man slippa sånt måste man vara MINST två kilometer ifrån närmsta motorväg, fågelvägen räknad.

Jo du har rätt, jag fattade inte riktigt hur nära motorvägen han är.

När man läser följande......

Annars är det svårt att göra bra filmer, om man gör motorvägen fastän den är långt bort..

Men om man är tvungen att ta upp live ljud vid taskig miljö, går det att skärma med en skumgummiklädd tratt eller liknande för att rikta mikrofonen ytterliggare, ni som kan ljud?

Jag hade personligen använt ljudet på plats som mall och bytt ut det mot en konstgjord ljudmatta och efterinspelad dialog.

Det finns väl ingen brusreduceringsfunktion PÅ miken? Möjligtvis en pad/dämpning eller HP filter.

Ja ett high pass filter är det, jag kan inte så mycket om ljud, som du, men jag upplever att störande ljud, brus etc klipps bort.

Att jag kallar detta för brusreducering är säkert helt galet för det är säkert en helt annan funktion inom ljudvärlden.

Skumt, vitsen med ett highpass-filter är enbart att filtrera bort bas, vilket per defenition ger MER utrymme för brus, som är mest tydligt (& störande) i diskanten...

Brusreducering ska man undvika så långt det bara går eftersom det är mycket mer än bara brus som ryker. Måste man så måste man, men enda sättet att verkligen lösa problemet är att göra en bättre inspelning redan från början.

• 2 months later...

Ingen mikrofon är helt brusfri, & ingen mick innehåller brusreducering.

När en mick framstår som brusfri är det antingen enbart för att brusnivån ligger under vad som är hörbart (vilken raskt tenderar ändra sig när EQ & compressor slagits på...) eller så har man helt enkelt för dåliga högtalare för att kunna höra det.

Brusmaskerande högtalare är bra för hifi men katastrof för jobb.

Är det möjligt att ändra inspelningsnivån på din Panasonic? På min äldre kamera av märket Sony så går det inte att ändra inspelningsnivån vilket leder till aldeles för hög ljudnivå med Rödemicken med följd av att bakgrundsljudet blir otroligt påtagligt. Dessutom är kameran försedd med automatisk inspelningsnivå som hela tiden försöker dra upp ljudet med pumpning som följd.

På min nya kamera, Canon HV20, så går det att manuellt justera inspelningsnivån och då fungerar Rödemicken väldigt bra.

Kontrollera om det går att justera inspelningsnivån på din kamera. Går det inte så är det dömt att misslyckas trots dyra externa mikrofoner.

Mats Findell

Grängesberg

Kontrollera om det går att justera inspelningsnivån på din kamera. Går det inte så är det dömt att misslyckas trots dyra externa mikrofoner.

Det finns ett trick som jag hörde talas om för länge sen om man har en kamera med automatisk ljudnivå, nämligen att om du nöjer dig med att spela in i mono så kan du spela in en refererenston i lagom ljudnivå på den andra kanalen. Då lurar du automatiken så att den inte drar upp volymen under tysta partier. Någon som har testat det?