Gå till innehåll

Garanti


peterB

Recommended Posts

Tjenare. Jag köpte en Panasonic AG-DVX100 från Honkong för ett knappt år sedan. Nu föll det sig så att alla analoga in och utgångar pajjade, inklusive hörlursutgången, vilket jag tyckte var skittråkigt. Jag har kvitto och en slags World wide garanti, men när jag lämnade in den så ville inte Panasinic Svergie ta emot den för att de inte har något avtal med Honkong.

 

Har någon något slags tips och ideer på hur man skall handskas med denna mycket tråkiga sitution??

 

Kan en world wide garanti "inte gälla"??

 

Vad tror ni kamrater?? Skall jag ringa Sverker Olofsson eller vad är det frågan om?

Länk till kommentar
Share on other sites

World Wide borde ju vara world wide.

 

Men det kanske finns någon klausul i garantin, men då borde det ju inte heta World Wide.

 

Men vad de inte vill ha är dålig pr, som kan resultera i att deras varumärke sjunker i värde, så Sverker borde fixa biffen.

 

Men maila huvudkontoret och fråga exakt vad det är frågan om och om panasonic sverige är något annat än panasonic i övrigt. Maila samma fråga till huvudkontor eller till hong kong där du köpte kameran.

 

Annars vet jag inte för min juridikkunskap är inte så bred. Hör med konsumentvägledaren....

 

jon

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Tror du kan vara ganska tuff mot Panasonic i Sverige. En world wide-garanti (WWG) har inte samma styrka som en svensk garanti, men den gäller i alla fall et år. Som jag förstått det hela innebär WWG att man ska kunna lämna in sin pryl till sin lokala service-verkstad även om den köptes i Honkong eller annan plats.

 

Har färsk erfarenhet från detta. Beställde en Panasonic videokamera från Technik Direkt (TD) i Tyskland via Pricerunner. Allting fungerade toppen, men kameran kunde inte spela upp inspelad film. Ringde till Panasonic i Stockholm. Dom förstod inte felet och sa att jag måste returnera kameran till inköpsstället.

 

WWG var nämligen inte ifylld av TD. Nu har TD utan knussel skickat en ny kamera ("replacement") som är på ingående. När den kommer fram, måste jag ta hand om WWG-blanketten i lådan, fylla i serienummer m m, returnera den till TD och vänta på att de stämplar och kvitterar garantin och skickar den till mig.

 

Du har ju redan en ifylld och signerad WWG. Följer med stort intresse hur det går för dig och vad Panasonic svarar.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Tja, nu har kameran varit inne på verkstan och vänt.

 

Panasonic menar att garantin inte gäller i och med att det är en proffskamera

DVX-100. Då gäller ingen garanti utan bar serviceavtal. Detta är fullständigt sjukt.

 

Som plåster på såren så pajjade mina xlr ingångar under reparationen, har ej hunnit åtgärda detta, men de funkade fint när den lämnades in och funkade inte när den hämtades ut. Allt detta till får man om man pröjsar 600 spänn för att få veta vad felet är. Skiten måste åka på resa till tyskland förr att bli hel och det går på ytterligare 6000 spänn..

 

Fråga 1 kvarstår. Skall man ringa Sverker Olofsson??

 

Fråga 2. Vad gör man om kameran går sönder ytterliggare under reparation??

 

 

Ge mig gärna lite stötta och hjälp med ovanstående.

 

PS fråga 3. Har någon några härliga välbetalda reklamfilmsjobb jag kan göra och på så sätt käna ihop pengar att skicka min dyrgrip till den tyska storverkstan?? Om så är fallet så hör gärna av er.DS

 

Er föralltid

Peter

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu är det nog lite lurigt med att din kamera är köpt i utlandet, men svensk konsumetköplag säger att man har två års reklamationsrätt oberoende av garantisedeln säger. El-giganten säger att de har ett års garanti, men konsumentköplagen säger två års reklamationsrätt. Den som kan svara på detta helt säkert är arn. http://www.arn.se

 

Men de säger att de inte tar upp tvister med utländska näringsidkare och hänvisar till http://www.konsumenteuropa.se/

 

konsumentverket http://www.konsumentverket.se säger:

"Din rätt att reklamera går enligt konsumentköplagen ut två år efter det att du har tagit emot varan. Varan kan ha en garanti som är kortare än två år, men det förkortar inte reklamationstiden enligt lagen. "

 

"Konsumentköplagen är en i huvudsak tvingande lag. Det innebär en stor fördel för dig som konsument eftersom det betyder att näringsidkaren inte får ger dig sämre villkor än vad som står i lagen.

"

 

Konsumentverket ger inte råd i enskilda tvister och ärenden. Sådan hjälp får du hos konsumentvägledaren i din kommun.

 

konsumentköplagen i sin helhet:

http://rixlex.riksdagen.se/htbin/thw?%24%7BHTML%7D=SFST_LST&%24%7BOOHTML%7D=SFST_DOK&%24%7BSNHTML%7D=SFST_ERR&%24%7BMAXPAGE%7D=26&%24%7BTRIPSHOW%7D=format%3DTHW&%24%7BBASE%7D=SFST&%24%7BFREETEXT%7D=&BET=1990%3A932&RUB=&ORG=

 

Egentligen är en butik som börjar tjafsa om garantier rätt chanslösa, dvs den gamla devisen; "Kunden har alltid rätt" har numera även stöd i lagen.

 

PS: Jag frågade mina kollegor som studerat konsumnet och avtalsrätt på universitet. De säger;

 

Har du kvitto? Utan kvitto är du rökt.

Vad står det i garantisedeln (ordagrant)? Det som står i garantin gäller (ordagrant). Det skall stå tex om det är undantag för europa, eller europeiska medborgare.

För vem gäller garantin? Gäller garantin endast för medborgare i hongkong, tex?

Har prylen pajat inom garantitidens slut? Det som står i garantin gäller. Deras råd är att kontakta en sales representant på lokala (svenska) huvudkontoret och fråga dem vad du skall göra, och de är mera angelägna att ha en nöjd kund än verkstan.

Länk till kommentar
Share on other sites

Wow, nu blev jag på lite gott hummör igen. Tack.. Jag skall ringa och snack alite med panasonic sverige igen och se vad de säger. Dethär är helflummigt.

 

Kanske snacka lite med konusmentvägledaren också..

 

Tack så länge, jag återkommer

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...