Marcellinus Postad 24 oktober 2008 Postad 24 oktober 2008 Tjenare, jag har inte helt fattat vad man behöver föratt kunna redigera filmklippen som man får från sin kamera.. jag kan välja vad jag vill ha för format mellan avi, mpeg2 och m2t.. vilket är att föredra? varför? Jag väljer m2t nu och tänker redigera i Premiere cs3, och after effects cs3, någon får gärna förklara vad de olika programmen är bra för, vad gör cineform typ? och avid är bara ett redigerings program det med väll? Här är en dator jag tänkte köpa, säg vad som är bra/dåligt med den, fundera inte på priset. # AMD Phenom X4 9550 4 kärnor 2.3GHz # 4x512KB + 2MB L3 cache minne # 4GB DDR2 PC6400 minne (2x1GB) # AMD 770 chipset Moderkort # ATI Radeon HD4670 512MB Grafik # SB700 sydbrygga # PCI Express 2.0 x16 platser # 500GB Sata-2 3 GB/S hårddisk # 20X Sata DVD-Brännare, multiformat # HDMi, DVI och VGA kontakter # 8st USB anslutningar # 7.1 Ljudkort med HD audio # 500W Nätagg Tack så mkt 0 Citera
Max_H Postad 24 oktober 2008 Postad 24 oktober 2008 Premiere och Avid: Redigeringsmjukvara (Avid finns i flera varianter) After Effects: Grafik, animation och VFX Cineform: Plugin/codec för, i första hand, Premiere och After Effects för att göra det enklare att klippa lång-gop material som HDV och AVCHD. Som vanligtvis är "trögt" att spela upp. Burken fungerar säkert utmärkt, PPro har vissa effekter i CS3 som är optimerade för Intels SSE4.1 instruktioner i vissa CPU: er (men då blir det rejält dyrare). Plus att nVidias grafikkort är ngt bättre på Open GL acceleration (som är ytterligare förbättrat i CS4). /Max 0 Citera
Kimster Postad 25 oktober 2008 Postad 25 oktober 2008 Ja fast akta så vi inte drar för mycket stora linjer nu. Avid har hundratals produkter. Avid Xpress, Avid Liquid och Avid Media Composer är t.ex. varianter på redigeringsmjukvara Avid DS är Compositing och Grafik Avid Thunder är grafik och videoproduktionsserver Avid Interplay är material/Käll-management Avid Unity är hårdvara för lagring osv. osv. Tror du håller med Max om att vi inte kan säga att "Adobe" är redigeringsprogram :) 0 Citera
Marcellinus Postad 25 oktober 2008 Författare Postad 25 oktober 2008 Premiere och Avid: Redigeringsmjukvara (Avid finns i flera varianter) After Effects: Grafik, animation och VFX Cineform: Plugin/codec för, i första hand, Premiere och After Effects för att göra det enklare att klippa lång-gop material som HDV och AVCHD. Som vanligtvis är "trögt" att spela upp. Burken fungerar säkert utmärkt, PPro har vissa effekter i CS3 som är optimerade för Intels SSE4.1 instruktioner i vissa CPU: er (men då blir det rejält dyrare). Plus att nVidias grafikkort är ngt bättre på Open GL acceleration (som är ytterligare förbättrat i CS4). /Max Årets medlem 2008? ;) 0 Citera
Synvillan Postad 3 november 2008 Postad 3 november 2008 Tjenare, jag har inte helt fattat vad man behöver föratt kunna redigera filmklippen som man får från sin kamera.. jag kan välja vad jag vill ha för format mellan avi, mpeg2 och m2t.. vilket är att föredra? varför? Jag väljer m2t nu och tänker redigera i Premiere cs3, och after effects cs3, någon får gärna förklara vad de olika programmen är bra för, vad gör cineform typ? och avid är bara ett redigerings program det med väll? Här är en dator jag tänkte köpa, säg vad som är bra/dåligt med den, fundera inte på priset. # AMD Phenom X4 9550 4 kärnor 2.3GHz # 4x512KB + 2MB L3 cache minne # 4GB DDR2 PC6400 minne (2x1GB) # AMD 770 chipset Moderkort # ATI Radeon HD4670 512MB Grafik # SB700 sydbrygga # PCI Express 2.0 x16 platser # 500GB Sata-2 3 GB/S hårddisk # 20X Sata DVD-Brännare, multiformat # HDMi, DVI och VGA kontakter # 8st USB anslutningar # 7.1 Ljudkort med HD audio # 500W Nätagg Tack så mkt Hur mycket kostar kalaset? 0 Citera
Tomtebo Postad 4 november 2008 Postad 4 november 2008 kommer nog funka galant för dig om det är redigering du kör. Lycka till med ditt projekt! 0 Citera
Niclas35 Postad 29 december 2008 Postad 29 december 2008 Såg att ni hade skrivit om något liknande men blev så förvirrad av alla siffror och bokstäver. Jag ska köpa en ny Full HD kamera inom "kort" och då behöver jag en ny dator som klarar detta. Funderar på att beställa en dator i delar från komplett.se eller dustin.se. Så om någon vänlig människa skulle kunna tipsa mig om vad jag ska ha i burken skulle jag vara evigt tacksam! Kameran är:Canon XH A1, HDV Redigerings programmet är: Adobe Premiere Cs3 (kanske Cs4 snart) Budget: Vettig! 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.