Gå till innehåll

Filmer som inleds med tillbakablick samt voice-over?

Recommended Posts

Postad

Hej filmvänner.

Kan ni namedroppa några filmer som inleds med en tillbakablick där även en voice-over samtidigt berättar vad som hänt? Jag behöver få tag på några manus till sådana filmer så jag kan försöka lära mig hur detta skrivs på bästa sätt. Det är ju lite smått krångligt att växla mellan en montageliknande tillbakablicksekvens och samtidigt baka in en berättarröst i det hela.

Det pinsamma är att jag bara kan komma på Sagan om Ringen, trots att ja vet att jag sett säkerligen många fler. Wtf?

Tack på förhand.

Postad

Brukar inte många fantasi-filmer börja så? som typ Eragon?...

Jag vet inte säkert, brukar inte se sådana filmer, men du kan ju kolla runt lite.

Postad

Jo, det kan hända..Har kommit på att ja tror Baz Luhrmanns Romeo och Julia och även Moulin Rouge börjar så, men ska kolla upp. Är inte så sugen på att studera filmer som Eragon för att få tips... ;) men tack ändå!

Är det ingen annan som vet nån på rak arm?

Postad
Jag kanske minns fel, men jag har för mig att det var rätt mkt voice-over i "Parfymen"

Ja, detta är ju intressant då jag reflekterat tidigare över Parfymen, då mitt manus också utspelar sig under 1700-tal och med en mördare som huvudperson. Jag tänkte dock inte på att den började med voice over, men det gör den ju! Däremot verkar inte manuset gå att få tag på, vilket kanske är bra så att jag inte råkar haka på ännu fler likheter...

Tack också er andra för era tips. Hoppas bara manusen till dem går att få tag på...

Postad

Show don't tell.

Det är film. Att skriva V.O och flashback är bland de största misstagen man kan göra, ungefär som att dela ut en folder i samband med filmvisningen för att folk behöver veta saker innan de ser en berättelse.

Visst finns det exempel på när dessa berättartekniker används mästerligt, men sällan har detta skett med nybörjare. Och eftersom man undrar hur man gör så gissar jag att du är relativt grön.

Sagan om ringen går igenom en hel bok på sin V.O. och den är dessutom väldigt lång ändå, så där finns en motivation på ett helt annat sätt. Star Wars har sin text i inledningen, men den är inte särskilt lång. Vet att Blade Runner har en jädra massa V.O också. Memento jiddrar rätt rejält med berättandet, så det manuset borde vara intressant att läsa.

Men utan att veta vad du skriver, så undvik V.O. och Flashbacks för när det används så brukar det skrika nybörjare till läsaren. Om någon som är van att läsa läser...

/jon

• 2 månader senare...
Postad

American Beauty, Goodfellas och Fight Club har båda V.O. Den första scenen som är i alla filmerna ur från ungefär ur mitten av filmen, sen börjar tillbakablickarna så att man ska kunna förstå vad som har hänt. Vet inte om det var det som du menade men jag kom inte på några andra.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...