Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Filmade utomhusbröllop i juli som jag trodde jag var klar med och brände ut, allt ser jättefint i PP men på dvd'n är plötsligt en hel del bilder utfrätta/överexponerade!!! :l Varför blir det inte likadant på dvd'n som i preview'n på PP? Även i videokamerornas skärmar ser allt bra ut....

Postad

Hur renderar du ut?

Quicktimes pluggin har ett litet problem med att öka gamman, så jag vet inte, kanske kan vara något sådant, Testa att exportera som lossless avi, (googla bra sånna codec.)

Iaf ser de bra ut då.. så Dubbelkolla hur du bränner ut det, testa olika program!

Postad

Tror, utan att svära på det, att detta är en bugg i Main Concepts encoder (alt PPro, alt bägge). Det är något av programmen som anväder fel färgprofil så allt över 235,235,235 blir "klippt" och därmed vitt.

Du kan testa att lägga levels på de klipp som blir klippta alt se till att maximum bitdepth är ikryssad i project settings > rendering.

/Max

Postad

Jag haller med Jakob att teven visar ungäfär 10 % ljusare än datorskärmen. Men är överexponeringen langt över 10 % ljusare sa är det väl nagot annat problem.

För säkerhets skull, testa pa nagra tv:n, för att utesluta att inte tv:n har en för hög ljushet.

lycka till

Neo

Postad
Tror, utan att svära på det, att detta är en bugg i Main Concepts encoder (alt PPro, alt bägge). Det är något av programmen som anväder fel färgprofil så allt över 235,235,235 blir "klippt" och därmed vitt.

Du kan testa att lägga levels på de klipp som blir klippta alt se till att maximum bitdepth är ikryssad i project settings > rendering.

/Max

Hum, ok, skall se om det kan hjälpa, tack!

Postad
Själv skulle jag gissa att det är så enkelt att teven visar en ljusare bild än datorskärmen. Därav fördelen med att använda en teve som referensmonitor...

/Jakob

Det som stör mig är att det är inte TV utan samma monitor som jag klippt på, skillnaden är bara att jag spelar upp den från dvd-skivan istället.....:(

Postad

Ta in saken igen fran DVD och kolla genom vectorscope eller kor print screen o kolla RGB varden. :)

Om vardena ar krympta sa ar det din codec/rendering, ar det inte krympta sa ar det din TV (men den foljer ju broadcast safe antar jag...).

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...