Gå till innehåll

PD 170 och HDV-Z1p


TopGee

Recommended Posts

Sony Z1 är en ganska bra DV/HDV kamera (växlingsbar mellan DV och HDV). Klart bättre än en PD170.

 

Sen finns det självklart ännu bättre kameror, men det beror på din budget och vad du ska köra för redigering. Dessutom beror valet av kamera självklart på vad du ska filma.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

HD har högre upplösning (tror jag man kallar det) än DV (med mera med mera med mera).

 

Jag skulle ha tagit Z1:an om det inte skiljer något i pris men det antar jag att det gör.

 

MEN!! Det ligger en del i föregående talares uttalande även om det är lite drastiskt. Hur driven är du inom foto? Risken är att du skaffar en kamera som du ändå inte kommer att kunna utnyttja fullt ut. Jag skulle testa först med en vanlig konsumentkamera för att få en känsla för det som ska göras. Det tar ett tag att lära sig att utnyttja utrustningen fullt ut och ännu längre om man är nybörjare. Risken är att du bränner massa stålar på en dyr kamerahyra men att bilderna inte blir nämnvärt bättre än om du filmar med vilken skräpkamera som helst.

 

(Done that been there!! :-)

 

Men lycka till ändå!

 

Johan

Länk till kommentar
Share on other sites

Bara för att det är HD, blir det inte automatiskt snyggare... Däremot är den klart bättre i Wide-mode i jämförelse med en 170 (även om du filmar vanlig DV). Däremot är den ngt sämre i vanlig SD 4:3.

 

Men jag skulle tveklöst ta Z1:an.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Några tankar...

Z1P ger klart bättre bild, men bara om du kan hantera kameran och formatet. En fotograf bör veta vad för bild ens verktyg klarar att leverera innan han jobbar skarpt med den (tycker jag). Samma princip som att du hade hyrt en HD Sonykamera som kostar 500.000 (som ger fantastisk bild och färg); kan man inte hantera kameran eller formatet den skapar så blir sannolikt slutresultatet inte automatiskt bättre som nämns ovan. Det finns många likheter dem emellan, men jag undrar om det är värt att hoppas man kan båda.

 

Kanske det är bättre ibland att köra på något man bemästrar, och känna sig säker på slutresultatet än att chansa. Det jag och många här reagerar på är när du vill använda HDV i en produktion utan att veta vad HDV faktiskt levererar. Du kommer ju förmodligen lära dig under produktionen, men det är ju fel håll att lära sig kan man tycka.

 

Mitt tips - Välj HDV, hyr en/två dag extra och se till att svara på dina egna frågor. De pengarna betalar sig tillbaka sen när man väl kan det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Egentligen, det enda du behöver veta (förutom hur man hanterar en vanlig kamera, dvs. bländare, ISO, slutartid, zebramönster, osv osv.) är att HD = High Definition. Dvs. högre upplösning, jag orkar inte gå in på någon mer detaljerad beskrivning för tillfället, men den grundläggande skillnaden är att du spelar in högre upplösta bilder med samma teknik som vanliga DV-band erbjuder. T.ex. 720p låter dig spela in i 1280x720 eller 1080i som låter dig spela in i 1440x1080 till skillnad från SD som spelar in i 720x480 (eller vad det nu är).

 

Progressiv scan finns i SD också egentligen, men visst, många HD-kameror leverar ett progressivt läge.

Anledningen att alla blir lite skeptiska när du inte verkar ha koll på HDV är nog då HD är den mest sönderanvända termen någonsin. Det känns lite konstigt att du filmat med PD170 tidigare och verkar hyfsat insatt utan att ha lärt dig vad HDV levererar. Jag, personligen, är verkligen noll insatt i den digitala världen och inte särskilt intresserad heller, men jag har full koll på vad HDV ger i alla fall.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok, men syns det att det är en fejk 16:9?

 

Verkar som att Z1:an bildkvalitetsmässigt är överlägsen PD-170:n. Och det är ju det man vill. Och eftersom nästan alla nya tv-apparater är HD så är det väl bäst att man filmar i HD också?

Länk till kommentar
Share on other sites

Om det ska sändas på TV spelar det egentligen föga roll om du filmar HD eller inte då det är TV-kanalen själva som bestämmer om de ska köra ut i HD eller SD. Oavsett vad materialet är filmat i och vad folk har för TV-apparat där hemma. SD är fortfarande det vanligaste sändningsformatet.

T.ex så började inte MTV sända sin HD-kanal förrän 15 septermber i år.

 

Men givetvis är bra att filma i HD ändå då framtiden inte kommer stå kvar i SD-lådan jättemånga år till. Men bara för att du gör en film i HD så betyder det inte den kommer sändas i HD.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...