Gremanz Postad 10 september 2008 Postad 10 september 2008 Ja, jag är mycket besviken på HV30. Artifakter, våldsamma framedrops och allmänt sunkig färgåtergivning. Jag har alltid gillat Panasonic. Har de några kameror som "mäter sig" med HV30? Jag diggar amatör-gränssnittet, med automatiska inställningar osv. Behöver en HD-kamera för en film nästa sommar, kommer bli en hel del snabba scener + post production så vill inte råka ut för tappade frames osv. Prisklass 10-15 k, men dyrare alternativ räknas såklart in beroende på vad man får. Förslag? (Och ja, ni får gilla HV30, det här ska inte bli någon flamewar-tråd. Men jag gör det inte :D) edit: LCD-skärmen får INTE visa en croppad version av bilden som hv30 gör ,detta är också en enormt störande sak med kameran. 0 Citera
pgw70 Postad 10 september 2008 Postad 10 september 2008 Ja, jag är mycket besviken på HV30. Artifakter, våldsamma framedrops och allmänt sunkig färgåtergivning. Jag har alltid gillat Panasonic. Har de några kameror som "mäter sig" med HV30? Jag diggar amatör-gränssnittet, med automatiska inställningar osv. Behöver en HD-kamera för en film nästa sommar, kommer bli en hel del snabba scener + post production så vill inte råka ut för tappade frames osv. Prisklass 10-15 k, men dyrare alternativ räknas såklart in beroende på vad man får. Förslag? (Och ja, ni får gilla HV30, det här ska inte bli någon flamewar-tråd. Men jag gör det inte :D) edit: LCD-skärmen får INTE visa en croppad version av bilden som hv30 gör ,detta är också en enormt störande sak med kameran. tydligen har du köpt en kamera som inte passar dina behov. Alla andra lovordar denna kamera med ypperlig kvalitet i en kamera av denna klass. Tappade frames beror nog snarare på gamla kassa band eller slöa diskar. Du vet väl om att du M Å S T E köpa diskar som klarar hög bitrate oavsett om disken är 0.1 % eller 99 % full, dvs köpa diskar som är anpassat för Video, kolla med protel.se, dom vet och kan video mer än du, jag lovar. Alltför många köper skitdiskar. Jag tror INTE det är kameran, snarare ett SBS-problem 0 Citera
Gremanz Postad 10 september 2008 Författare Postad 10 september 2008 Något band att rekommendera till HV30 då? Canon gör inte egna miniDV avsedda för HDV om jag fattat det rätt? Har provat med Sony Excellance men det är riktigt sörja. 0 Citera
pgw70 Postad 10 september 2008 Postad 10 september 2008 Något band att rekommendera till HV30 då? Canon gör inte egna miniDV avsedda för HDV om jag fattat det rätt? Har provat med Sony Excellance men det är riktigt sörja. Vi körde med sonyband (dessa med blåa case) minns inte vad dom hette. Senare med Maxell band av protyp. Protel.se har dessa band också. 0 Citera
beta75 Postad 10 september 2008 Postad 10 september 2008 Har använt de band som kommit i min väg, dvs allt möjligt, TDK, SONY, Panasonic tror jag. Har aldrig varit med om några framedrops på min HV20. Själv finner jag färgåtergivningen perfekt eftersom jag i stor sett alltid korrigerar i PS och gärna vill ha ett "mjukt" material att jobba med, men jag håller med om att det är störande att skärmen inte visar hela bilden. En lösning på det vore väl att använda en extern skärm via HDMI. Undra hur många kameror som klarar att stå i regnet i en timme utan att paja. Lite imma mellan konvertern och linsen när jag skruvade av och på den hela tiden bara. Löjligt bra kamera för pengarna. MÅSTE vara SBS... Det finns tre sorters fel, hårdvarufel, mjukvarafel och handhavandefel. I 99% av fallen är det det tredje men man skyller på det första (det andra om det är en windowsdator). /KN 0 Citera
Johankan Postad 11 september 2008 Postad 11 september 2008 Har HV20 själv och tycker den är helt suverän. MEN det är egentligen bara efter att jag har börjat kontrollera gain, slutare och bländare manuellt som jag tycker den verkligen blir någonting extra, och det tar tid att hålla på och ordna med de inställningarna innan tagning eftersom det är lite extra moment som måste fixas och trixas med. Alltså INGET autojoks som åker upp och ned. Det kan nog finnas modeller i konsumentledet som hanterar point and shoot bättre, men jag har inte någon aning om vilka. Kolla in närmaste konkurrenterna: Camcorder info http://www.camcorderinfo.com/ratings.php har en schysst täckning på modeller i prisklassen. Lycka till! Johan 0 Citera
klas persson Postad 14 september 2008 Postad 14 september 2008 edit: LCD-skärmen får INTE visa en croppad version av bilden som hv30 gör ,detta är också en enormt störande sak med kameran. Jag fattar inte varför Canon gör så. Helt obegripligt, det är samma sak de dyrare modellerna. XLH1 å så. Idiotiskt. Det andra... Du har antingen en trasig kamera, eller så är det som de säger här ovanför. 0 Citera
JRvideo Postad 25 september 2008 Postad 25 september 2008 Har använt de band som kommit i min väg, dvs allt möjligt, TDK, SONY, Panasonic tror jag. Har aldrig varit med om några framedrops på min HV20. Själv finner jag färgåtergivningen perfekt eftersom jag i stor sett alltid korrigerar i PS och gärna vill ha ett "mjukt" material att jobba med, men jag håller med om att det är störande att skärmen inte visar hela bilden. En lösning på det vore väl att använda en extern skärm via HDMI. Undra hur många kameror som klarar att stå i regnet i en timme utan att paja. Lite imma mellan konvertern och linsen när jag skruvade av och på den hela tiden bara. Löjligt bra kamera för pengarna. MÅSTE vara SBS... Det finns tre sorters fel, hårdvarufel, mjukvarafel och handhavandefel. I 99% av fallen är det det tredje men man skyller på det första (det andra om det är en windowsdator). /KN Instämmer till fullo, filmar med en hv20 och jag har aldrig haft framedrops eller annat. Har använt många olika typer av band och varken jag eller min publik märker någon skillnad........hoppas jag :-) 0 Citera
Team_fagott Postad 25 september 2008 Postad 25 september 2008 Kletar ner mig i tråden lite Är jävligt nära att beställa en hv30. Tvekar på två saker är det klurigt/meckigt att använda manuell exponerings-tricket? Kan man förhindra att gain används vid dåligt ljud? är en hv40 inom räckhåll i höst? 0 Citera
JRvideo Postad 25 september 2008 Postad 25 september 2008 Kletar ner mig i tråden lite Är jävligt nära att beställa en hv30. Tvekar på två saker är det klurigt/meckigt att använda manuell exponerings-tricket? Kan man förhindra att gain används vid dåligt ljud? är en hv40 inom räckhåll i höst? Har inga svar till dig tyvärr , men,,,,vad är exponeringstricket? :-) *nyfis* 0 Citera
StenR Postad 25 september 2008 Postad 25 september 2008 Har inga svar till dig tyvärr , men,,,,vad är exponeringstricket? :-) *nyfis* http://www.dvxuser.com/jason/hv20/ 0 Citera
Team_fagott Postad 26 september 2008 Postad 26 september 2008 Tack StenR, fick mina frågor bessvarade. Inte så mycket att orda om med andra ord. Känner mig lugn och rättt så säker på att jag vill gosa till mig en hv30... Frågan är nu bara om HV40 är runt knuten eller inte.. :) 0 Citera
Johankan Postad 2 oktober 2008 Postad 2 oktober 2008 Exponeringstricket är inte särskilt knöligt egentligen. Jag tror det är mest en vanefråga att gå från att bara knäppa på och filma till att verkligen vara noga med varje tagning vilket innebär så mycket mer egentligen än bara ställa in de små detaljerna i exponering. Det tar någon halvminut/minut extra när man fått upp farten och resultatet blir ju otroligt mycket bättre. Johan 0 Citera
JRvideo Postad 2 oktober 2008 Postad 2 oktober 2008 http://www.dvxuser.com/jason/hv20/ Okej, tack StenR 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.