Gå till innehåll

It's the end of the world as we know it!


jmalmsten

Recommended Posts

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1293738/forskare-i-morgon-gar-jorden-under

 

Forskare: I morgon går jorden under

I morgon smäller det - då ska forskare i Schweiz försöka återskapa Big bang i en jättemaskin.

Men en stor grupp andra forskare varnar för att projektet kommer att leda till jordens undergång.

Läs också

9 september 2008 Fysikprofessorn: Rena spekulationer 9 september 2008 Starka reaktioner på jordens undergång

 

Världens största maskin, The Large Hadron Collider, som den kallas - har tagit 14 år att bygga. I morgon slås den på för första gången. Tanken är att försöka skapa ett ”mini-Big Bang” genom att låta protoner kollidera med varandra. Forskarna hoppas kunna lösa gåtan bakom Big Bang och kanske få svar på hur universum uppstått.

Svart hål

 

Samtidigt varnar andra forskare för att projektet kommer att leda till jorden undergång när hela planeten sugs in i det svarta hål som maskinen tros kunna orsaka. En stor grupp forskare har anmält projektet till Europadomstolen och till en domstol i USA eftersom de fruktar att nya partiklar, strangelets, och svarta hål som tros kunna skapas i acceleratorn kommer att förinta jorden.

"Struntprat"

 

Flera forskare bakom projektet, bland andra nobelprisvinnaren i fysik, Frank Wilczek, har till och med fått ta emot dödshot. Enligt tidningen Telegraph har han och hans kollegor dagligen får ta emot telefonsamtal, fax och e-post från människor som varit ”både oroliga och aggressiva”.

- Det som gör mig arg är att människor tror på det där struntpratet. Vi gör det här för att gynna mänskligheten, inte för att förgöra den, säger James Gillies, PR-ansvarig för projektet.

En säkerhetsrapport har dock givit grönt ljus för projektet och hävdar att det jättemaskinen simulerar är något som hänt hundratusentals gånger tidigare i naturen.

 

kontringen:

Fysikprofessorn: Rena spekulationer

Leif Lönnblad, professor i teoretisk fysik vid Lunds universitet, kommer att sova gott i natt.

Trots hot om svarta hål som kan sluka jorden.

- Teorierna om de svarta hålen som eventuellt kommer att uppstå i samband med experimenten ska kunna sluka jorden är rena spekulationer.

Läs också

9 september 2008 Starka reaktioner på jordens undergång 9 september 2008 Forskare: I morgon går jorden under

 

Genom att skicka partiklar genom en gigantisk partikelaccelerator kallad LHC (Large Hadron Collider) vid CERN-laboratoriet i Genève hoppas forskarna skapa en mini-Big bang, och lära sig mer om hur universum fungerar.

Men kritiker menar att det i samband med experimenten kan skapas små svarta hål, som expanderar och slukar hela jorden.

– Jag har hört kritiken, men den bygger på spekulativa teorier som är helt osannolika, teorier som inte är belagda på något sätt, säger professor Leif Lönnblad vid Lunds universitet, och fortsätter:

– Det här är partikelkollisioner som uppstår naturligt hela tiden i vår atmosfär.

"Svårt att bevisa"

 

Leif Lönnblad har själva studerat teorierna om uppkomsten av svarta hål vid LHC-experimenten.

– Problemet är att det är svårt att bevisa att det bildas svarta hål för de är så små och lever så kort tid. De faller samman nästan omedelbart. Det är fullständigt osannolikt att de skulle finnas kvar så länge så att de kan växa och bli så stora så att de slukar hela jorden. Åtminstone enligt våra vanliga, beprövade, teorier.

Till skillnad mot kritikerna ser Leif Lönnblad fram emot experimenten med LHC.

– Det här är ju fenomen som är helt omöjligt att styra när det sker naturligt, och vi kommer sannolikt att lära oss mycket av de här experimenten. Exakt vad vi kommer att lära oss är svårt att förutspå, men förhoppningsvis kommer de att bidra till att vi lär oss mer om hur universum fungerar.

 

Sensatiolistiskt som vanligt när det gäller kvällspressen... Det är inte många minuter kvar nu... och sen på torsdag får vi veta vem som hade rätt...

 

Och till dess kan jag ju inte låta bli att köra den klassiska apokalyps-themet som populariserades av 90talets undergångsfilmer.

 

 

Känner ni er oroliga så kanske följande citat ur en viss guide till galaxen kan förklara vad ni kan göra:

 

Barman: Do you really think the world's about to end?

Ford: Yes, in just over 3 minutes and 5 seconds.

Barman: Well, isn't there anything we can do?

Ford: No. Nothing.

Barman: I thought we were supposed to lie down, put a paper bag over our head or something...?

Ford: Yes, if you like.

Barman: Will that help?

Ford: No. Excuse me, I've got to go.

Barman: Ah, well. Last orders please.

 

Jag vet inte vad ni kommer göra... men jag kommer ha min handduk nära till hands under hela dagen imorgon. Have a better one! :birp

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vet inte vad ni kommer göra... men jag kommer ha min handduk nära till hands under hela dagen imorgon. Have a better one!

En polare tog upp idén att ha fest på det temat ikväll med LHC som ursäkt - alla tar med var sin handduk och så dricker man öl och äter jordnötter kvällen lång i väntan på Undergången (papperspåsarna är frivilliga). :D

 

Det här är visserligen inte när de drar igång LHC på riktigt (de ska bara testa att cirkulera lite protoner - det ska inte kollideras något förrän om ett par månader), men alla ursäkter att partaja är bra ursäkter. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Det ska bli intressant att se vad de lyckas åstadkomma i den 27 kilometer långa och styva Big Hardon... eller jag menar Large Hadron Collider. :birp ;)

 

Det ska ju tilläggas att påståendet om att jorden ska gå under har uttalats av en biokemist. Fysik är knappast hans expertisområde med andra ord. Men det hindrar ju inte kvällstidningar att slå på den stora populismtrumman.

 

En polare tog upp idén att ha fest på det temat ikväll med LHC som ursäkt (...) alla ursäkter att partaja är bra ursäkter. :)

 

Glöm inte att fira efteråt också, när allt gick bra. ;)

 

Fysikerna har ju släppt en egen rapvideo också:

 

Large Hadron Rap

 

Och för alla som undrar: hasthelhcdestroyedtheearth.com/ ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Det ska bli intressant att se vad de lyckas åstadkomma i den 27 kilometer långa och styva Big Hardon... eller jag menar Large Hadron Collider. :birp ;)

 

Haha... ja... och då kommer ju den självklara frågan... "När kommer porrfilmen?"

Det ska ju tilläggas att påståendet om att jorden ska gå under har uttalats av en biokemist. Fysik är knappast hans expertisområde med andra ord. Men det hindrar ju inte kvällstidningar att slå på den stora populismtrumman. [...]

Det här med att partikel-kollisioner = great balls of fire är ju också något som är vida spritt i science fiction, och precis som med att amerikanska bilar tankas med nitroglycerin, att folk använder pistoler som katapulter mot folk etc etc så händer det att folk förväntar sig en effekt som helt enkelt inte är verklighetsbaserat. Det ser häftigt ut på film... men som fysikerna säger... det som görs i LHC är kontrollerade prov på saker som redan inträffat miljontals gånger under jordens livstid utan att jorden för den skull har slutat snurra, fått för sig att dansa macarena eller ens skicka folk till parallella djungeluniversa där man måste akta sig för livsfarliga blodiglar och svarta björnliknande monster.

 

Och för alla som undrar: hasthelhcdestroyedtheearth.com/ ;)

inte nu heller... nudå?... nä... men nu då?... hepp... men kanske... nä...

Länk till kommentar
Share on other sites

En polare tog upp idén att ha fest på det temat ikväll med LHC som ursäkt (...) alla ursäkter att partaja är bra ursäkter.

Glöm inte att fira efteråt också, när allt gick bra. ;)

Absolut inte! En äkta man erkänner aldrig när han har fel, så vi hade tänkt köra en post-apokalyps-fest istället. :D

 

jmalmsten: Another World. \o/

Det var inte igår. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Med tanke på att gravitationen i ett svart hål är så stark att varken ljus eller tid kan existera i det finns det väl en viss anledning till oro. MEN, för att ett svart hål ska kunna växa till sig behöver det näring i form av materia, ger man det ingen näring gör det som allt annat och går helt enkelt och dör så oron är klart överdriven men visst finns det en mikroskopisk risk att det går åt helvete om man råkar ge det några atomer att suga i sig.

Länk till kommentar
Share on other sites

nja... men när en stjärna dör så blir ju massan som hålet startar med en aning större än när två subatomära partiklar möts i vacuum. Och om jag inte missminner mig så är det den enorma koncentrationen av massa som skapar den gravitationskraft hos svarta hål som vi lärt oss att frukta så. och hur stor jorden än känns för oss så är det nog inte tillräckligt för att skapa en sådan kraftig dragningskraft.

 

Men jag är, liksom biologen som oroar sog över LHC, långt ifrån någon subatom-fysiker. Men av det lilla jag förstått så grundar sig farhågorna i högst spekulativa teorier. Det känns lite som att frukta att om jag slår två dyckert-spikar ihop så kanske det blir ett smidesstäd som jag tappar taget om och som landar på foten.

 

Som Tricia McMillan sade:

 

"Not impossible, just very very improbable"

Länk till kommentar
Share on other sites

nja... men när en stjärna dör så blir ju massan som hålet startar med en aning större än när två subatomära partiklar möts i vacuum. Och om jag inte missminner mig så är det den enorma koncentrationen av massa som skapar den gravitationskraft hos svarta hål som vi lärt oss att frukta så. och hur stor jorden än känns för oss så är det nog inte tillräckligt för att skapa en sådan kraftig dragningskraft.

Precis. Ett svart hål med massan av en proton har samma gravitationella dragningskraft som... en proton. Skillnaden är bara att den råkar ha en volym av 0 (beräkning av Schwarzschild-radien för den lilla lilla massan lämnas som en övning åt läsaren).

För övrigt antas elektroner vara rena punktmassor (en massa utan volym), men jag ser inte så många som oroas över att världen ska gå under bara för att folk använder elektronik. :)

 

Den pseudovetenskapliga hysterin kring LHC är utmärkt humor (och festursäkt :D), men inte så mycket annat. Högenergetiska partiklar från kosmisk strålning drämmer in i atmosfären med energier i storleksordningen 10^20 eV - en faktor 10^7 från LHC:s lilla 14 TeV (14*10^12 eV) - och världen har inte gått under än. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Vanligen blir stjärnor som dör supernovor, inte svarta hål. Vår sol är en stjärna men antagligen för liten och klen för att skapa ett svart hål när den dör om sådär 4 miljarder år.

 

När jag blandar 2 vätskor, vanligen Vodka och Trocadero brukar det endast resultera i att jag blir berusad.

Länk till kommentar
Share on other sites

[...]

Den pseudovetenskapliga hysterin kring LHC är utmärkt humor (och festursäkt :D), [...]

õ.0...

 

roflmao... ja... vad ska man säga om den killen? Trovärdigheten sjönk ju ganska drastiskt med kommentaren "Scientists, freemasons, whatever..." jag tror han är kompis med min gode vän Hans Über... fasst Hasse är ju inte direkt religös... bara inte riktigt som vi andra lättledda fårskallar...

 

Vilket får mig att undra vad gudasonen David Icke har att säga om detta...

 

snabb sökning på google gav mig något... LHC=Stargate=Atlantis... ok inte från David själv... men... från hans forum iallafall...

 

http://www.davidicke.com/forum/showthread.php?p=492635

 

http://www.bibliotecapleyades.net/stargate/stargate08.htm

Länk till kommentar
Share on other sites

Toppnyhet från The International Earth-Destruction Advisory Board!

It is our duty to inform you that as of 7:35:05am UTC on September 10, 2008, the Earth has been destroyed.

 

The destruction of Earth was first reported by Mr Jonathan Barber of Wisconsin, United States, who spotted that his home-made seismic Earth Detector had ceased to give readings at around 8:00am (2am local time). Several other amateur geocide spotters noticed this at the same time but Mr. Barber was the first to place a telephone call to the IEDAB's Geocide Hotline (+44 115 09Ω 4127, ask for Other Dave) at which point IEDAB officials performed an emergency check of their own instrumentation and verified Mr. Barber's report, as well as fixing the exact time of geocide.

 

Evidence is still being collated, but preliminary results suggest that the Earth was destroyed pre-emptively by scientists at the Large Hadron Collider at CERN, Geneva, Switzerland, before the commencement of their experiments to locate the Higgs Boson, as a precautionary measure to ensure that the experiment itself could not result in the destruction of the Earth.

 

 

Vill bara nämna att fakta är allt som kan bevisas till 100% så länken du hänvisar till är inte fakta.

Ehh... inte sant. Om ett sakförehållande är allmänt vedertaget och dokumenterat så är det att betrakta som ett faktum. Man har t ex en hel drös "vetenskapliga faktum", trots att inget inom vetenskapen - per definition - kan bevisas till 100% (däremot måste alla vetenskapliga teorier kunna falsifieras för att kunna betraktas som vetenskap). Men en diskussion om semantik och den vetenskapliga metoden är nog lite väl off topic t o m för den här tråden. :)

 

roflmao... ja... vad ska man säga om den killen? Trovärdigheten sjönk ju ganska drastiskt med kommentaren "Scientists, freemasons, whatever..."

Vadå? Vad är det som inte låter trovärdigt med att LHC skulle vara en frimurarkomplott för att slå hål i Van Allen-bältet (nödvändigt eftersom man inte kan ändra riktning i rymden!) så att Antikrist och Nefilim skall kunna stiga ner på Jorden från planeten Nibiru? ;)

 

 

För övrigt borde Mr Ickes teorier kunna bli en bra TV-serie. För att underlätta för tittaren kunde kanske ödlemänniskorna komma från rymden i grupp istället för att långsamt infiltrera oss... och sedan kanske man kunde förvandla det hela till en analogi över nazismen? Näh, förresten, det finns nog ingen som skulle gå med på att producera en sådan serie...

Länk till kommentar
Share on other sites

allt detta har fått mig att snegla på böcker jag påbörjat men ännu inte läst ut.... såsom Teknik i Forntiden av Henry Kellman och Karl Arne Mattson, Svenska Förintelsevapen av Willhelm Agrell samt Memoirs of my Nervous Illness av Daniel Paul Schraber... Jag har en känsla av att jag kommer få både en och annan sanning om dagens samhälle uppenbarat för mig.

 

Jag har förresten för mig att någon skulle faktiskt göra en film som baserade sig på David Icke's Ödlemänniskoteori... Edgar Wrights nya http://www.imdb.com/title/tt0481636/ ... den är inte den sista delen av Blood & Icecream-trilogin (de andra två är Shaun of the Dead och Hot Fuzz), men det ska bli roligt att se hur Wright tar sig an konspirationsteorier, speciellt när han inte har Simon Pegg och Nick Frost som skådisar.

 

Förresten... varför kan jag inte logga in på msn? har dom fått reda på nyheten? Har dom kommit fram till att det är lika bra att lägga ner om jorden nu ändå har gått under?

 

Här finns mer info om undergången enligt MBE:

 

http://misteryamamoto.blogspot.com/

 

Jag älskar pseudovetenskap och konspirations-nutcases... :e

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...