Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej,

Har gjort en animerad meny i Encore. I backgrunden ligger ett videoklipp som är gjort för att göra en sömlös slinga. Tyvärr hackar uppspelningen (både videon och backgrundsmusiken) när den kommer till slingans slut. Det är synd för att det förstör hela idén med en sömlös slinga.

Som jag förstår måste lasern hoppa till ett nytt ställe på skivan när den kommer till slingans slut, därav hacket. Jag har dock inte bränt skivan än och spelar den direkt från skivavbilden från min hårddisk. Ändå hackar uppspelningen. Varför?

Är det någon som känner igen problemet? Är det möjligt att på något sätt komma förbi det?

Postad

Musiken och klippet börjar ju om :p därav hacket. Lägg en crossfade i början och slutet på ljud och bild (hälfen så lång som du vill att faden ska bli totalt) eller så ser du till att musiken slutar på tonen före den första tonen i musiken så att det låtter som om den fortsätter. Att få videon att ser ut som den börjar (loopar) om är nog svårt såvida du t.ex inte har en kamera som roterar exakt ett helt varv. Har du en animation i bakgrunden får du se till att sisa framen är väldigt lik den första ( dvs en cykel)

Postad
Jag har dock inte bränt skivan än och spelar den direkt från skivavbilden från min hårddisk. Ändå hackar uppspelningen. Varför?

Du kan aldrig få en helt sömlös uppspelning. Det kommer alltid att finnas ett kort avbrott i både bild och ljud mellan slutet och början och går inte att komma runt annat än att göra menyn längre. Precis som Team_fagott så kan du göra en kort nedtoning av ljudet i slutet och upptoning i början samt se till att sista och första rutan i menyn är likadan.

Hur lång är din meny idag?

Postad

Tack för era svar! Jag sa inte det i mitt första inlägg men det är en animation jag pratar om. Animation som är gjort för att användas i loop, dvs sista och första rutorna är likadana.

Tack för tipset om ljudnedtoningen! Det ska jag göra! Jag ska också förlänga menytiden (göra flera loopar i rad) så att skarven kommer mer sällan.

Postad
Tack för era svar! Jag sa inte det i mitt första inlägg men det är en animation jag pratar om. Animation som är gjort för att användas i loop, dvs sista och första rutorna är likadana.

Tack för tipset om ljudnedtoningen! Det ska jag göra! Jag ska också förlänga menytiden (göra flera loopar i rad) så att skarven kommer mer sällan.

hon sita och första rutorna är exakt likadna kommer ju bilden frysa till. Sita rutan ska vara nästan likadan som den första. ananrs blir det ju en upprpning av samma bild (dvs den ser ut att stanna av)

Postad
hon sita och första rutorna är exakt likadna kommer ju bilden frysa till. Sita rutan ska vara nästan likadan som den första. ananrs blir det ju en upprpning av samma bild (dvs den ser ut att stanna av)

På rörliga DVD-menyer ser det faktiskt bättre ut om sista och första rutan är likadan. Om det skiljer en enda bildruta så blir hacket tydligare, annars stannar menyn på sista > fryser > hoppar till och börjar på nästa vilket gör hacket tydligare än stanna på sista > fryser > börjar på samma ruta som sista. Första alternativet ger två hack medans det andra ger ett hack.

Jag gjorde precis som du beskriver förut, men det där extrahacket såg aldrig bra ut och löstes med att sista och första ruta på menyn är identiska. Det låter konstigt men fungerar perfekt på rörliga DVD-menyer. :)

Postad
På rörliga DVD-menyer ser det faktiskt bättre ut om sista och första rutan är likadan. Om det skiljer en enda bildruta så blir hacket tydligare, annars stannar menyn på sista > fryser > hoppar till och börjar på nästa vilket gör hacket tydligare än stanna på sista > fryser > börjar på samma ruta som sista. Första alternativet ger två hack medans det andra ger ett hack.

Jag gjorde precis som du beskriver förut, men det där extrahacket såg aldrig bra ut och löstes med att sista och första ruta på menyn är identiska. Det låter konstigt men fungerar perfekt på rörliga DVD-menyer. :)

Tack för tipset Rogge! Den sista rutan i mitt klipp var bara nästan lika med den första, precis som Team_fagott skrev. Tyvärr blev det hackigt.

Jag har inte testat ditt tips. Jag förlängde helt enkelt menytiden till 1 minut och loopade flera gånger under tiden. Hopas att ingen stirrar i menyn längre än 1 minut. :-) Om någon gör det får han/hon stå ut med ett litet hack vid skarven då. :-)

Men nästa gång kommer jag definitivt att testa att lägga samma ruta i slutet och se om det blir bättre. :-)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...