Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej,

Har bläddrat lite i forumet men alla inlägg berörande ämnet är typ 2 år gamla. Det har ju hänt en del sedan dess.:-)

Jag har använt MediaStudio Pro (MSP) i 8 år. Men i samband med byte till Mac ska jag också ändra mitt redigeringsprogram. Valet står mellan Premiere Pro CS3 (PP) och Final Cut Pro (FCP).

Av den information som jag fiskat ut på nätet förstår jag att både program är mycket kompetenta och är bra på var sin sak. Fast är jag inte säker på vilken. Det lutar för min del åt Premiere för att jag är van vid Photoshop och tror att jag kommer att känna bättre igen menyerna och dialogrutorna i PP.

Jag är lite avskräckt av komplexiteten av de båda programmen. Jag tyckte MSP hade lagom nivå. Det var tillräckligt avancerat för att kunna skapa både rastrerad och vektorgrafik, komplicerande rörelsebanor, hade mängder av "overlay" val etc. Samtidigt var programmet såpass begripligt att jag sällan behövde ta hjälp av manualen.

Jag är beredd att ta hjälp av manualen och lära mig dock. Jag ska gå till och med en PP-kurs.

FCP kom i frågan i och med att det är ett dedikerat Mac program. Och Mac program brukar vara kända för att vara mer användarvänliga. Stämmer det för FCP?

Nu till min fråga (om ni orkat läsa så här långt). Är PP någonting för mig eller är det en overkill? Kan FCP passa bättre för mina behov?

Jag vill tillägga att jag laddat ner demo av PP och blev förvånad över hur lite övergångar programmet har! Endast 20 stycken! MSP hade nog närmare 100. Jag förväntade mig att såpass avancerat (och dyrt) program skulle erbjuda en uppsjö av övergångar, videofiltrar, effekter, templates etc. Eller är det meningen att profolket ska allt skapa själva? Lite synd i så fall för att man vill ju inte slösa tid på att sitta och meka ihop standardgrejer. Hur är det med FCP på detta avseende?

Huh, det blev en lång post. Hoppas att ni orkat läsa den och kan svara på mina frågor.

Postad

Har faktiskt lite dålig koll på exakta antalet övergångar, men i den fulla versionen är det ca 70st (sen tycker jag personligen att man använder ca 5-6st av dom).

FCP och PPro är "overall" ganska lika varandra i arbetssättet och jag föreslår att du försöker hitta nån som har FCP så du kan testa det. Bägge har säkerligen mer funktioner än du någonsin behöver...

/Max

Postad
Har faktiskt lite dålig koll på exakta antalet övergångar, men i den fulla versionen är det ca 70st (sen tycker jag personligen att man använder ca 5-6st av dom).

Tack för ditt svar Max! Efter lite undersökning på nätet tror jag att just Mac versionen har väldigt lite övergångar. Använder du Windows?

Jag håller med att man brukar använda bara några få övergångar. Men ibland vill man ha något extra och då är det bra om det finns många alternativ att välja bland.

FCP och PPro är "overall" ganska lika varandra i arbetssättet och jag föreslår att du försöker hitta nån som har FCP så du kan testa det. Bägge har säkerligen mer funktioner än du någonsin behöver...

Jag tvekar inte att båda programmen täcker mina behov och lite (eller mycket :D) till. Jag undrade bara om något av dem var mer användarvänligt än annat.

P.S. Hur citerar man i detta forum? Fick klippa och klistra för hand.

Postad
Tack för ditt svar Max! Efter lite undersökning på nätet tror jag att just Mac versionen har väldigt lite övergångar. Använder du Windows?

Jag håller med att man brukar använda bara några få övergångar. Men ibland vill man ha något extra och då är det bra om det finns många alternativ att välja bland.

Jag tvekar inte att båda programmen täcker mina behov och lite (eller mycket :D) till. Jag undrade bara om något av dem var mer användarvänligt än annat.

P.S. Hur citerar man i detta forum? Fick klippa och klistra för hand.

Fan vad pinsamt (om du undrar varför - kolla min profil om vart jag jobbar ;) )... du hade rätt: ca 20 på macen (klipper personligen på PC - men har mac också).

Citat är enklast via "Citera inlägg-knappen"

/Max

Postad
Fan vad pinsamt (om du undrar varför - kolla min profil om vart jag jobbar ;) )... du hade rätt: ca 20 på macen (klipper personligen på PC - men har mac också).

Citat är enklast via "Citera inlägg-knappen"

/Max

Haha, då förstår jag! :-) Då kan du kanske svara om PP CS4 kommer att ha flera övergångar? ;-) Och när det kommer? Ja ja, jag vet att du inte kan även om du vet.

Det är lite pinsamt för mig också att fråga om citatet. :-) Jag har letat överalt efter Citera-knappen tills jag fattad att det är AdBlock Plus som strular till det. Efter jag lagt in voodoofilm till undantag ser det som det ska ut. :-D

Postad
när... §e . (Silence...)

Ska jag tolka det som "när helvetet fryser"? ;-)

Kan du säga åtminstone om hela sviten kommer att uppdateras samtidigt eller kommer Adobe att uppgradera varje programvara för sig?

Logiskt vore naturligtvis att uppgradera hela sviten på en gång men jag är inte säker om det är genomförbart med tanke på hur många program som ingår.

Postad
Appropå övergångar så, är det inte så att ju mer "professionellt" ett verktyg är desto mindre färdiga "bra-o-ha" funktioner finns det ?! :)

Det är det jag försökte antyda på i mitt första inlägg. Men som sagt behöver man ibland något "cheesy" och det känns jobbigt att snickra det själv.

Dessutom (som redan kommit fram) har Windows versionen avsevärt flera effekter och övergångar.

Här kan man se skillnaden. 150 effekter saknas i Mac versionen! Och man ändå betalar samma pris. :-/

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...