Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej.

Har en svår nöt att knäcka (tycker jag själv i alla fall)

har ett material som är filmat dels i 50fps och i 75 fps, på super 16. (Sitter i AVID men kan byta program om det skulle hjälpa)

Nu skulle jag vilja använda materialet i dess normala hastighet altså i realtid.

trodde detta skulle vara peace of kaka men det visade sig vara svårt.

Jag klipper från ett dvband med det framkallade materialet och det ska stanna på den kvalitén. har någon nån matematiskt formell för detta? dvmaterialet går ju i 25fps, och då tänkte jag att rimligtvis att man bara ökade hastigheten till 300% (på 75fps materialet) att det då skulle gå 3ggr snabbare och resultatet skulle bli att tagningen skulle se ut o vara i realtid. men det ser upspeedat och mycket onaturligt ut...

extremt tacksam för svar på detta.

Mvh

Rickard

Postad

uberille, när du spelar upp det material du tankat in i 25fps, är det inte realtid då?

Jag tycker det låter som om dina 50fps samt 75fps är inbakade i en 25fps-signal och därför spelas upp i normalhastighet vid just 25fps.

Är signalen du tankar in från band verkligen 50fps respektive 75fps och inte 25fps oavsett framerate på originalmaterialet?

Postad

Altså, orginal materialet är filmat på 16, i 75 fps samt 50 fps. Sen är det överfört till dv.

Dv visar altid 25 bilder per sekund. (så det är inbakat) o mitt digitala material går ju så klart i 25 bilder per sekund. så dom orginal framraten har igentligen inget med den nya att göra på det sättet. Har helt vanliga dvfiler oförändrade i ett valigt 25i projekt. och dom bilderna går i slomotion för vi tänkte att vi skulle ha en scen i slomotion. därför spelade vi in dom så. men nu har vi ändrat oss och vill ha det i normal hastighet...

• 1 år senare...
Postad

då har du tur eftersom du inte förlorar någon kvalité när du snabbar upp ett klipp i redigeringen, öka med 200% för 50 fps klippet och räkna ut vad det blir på 75 fps klippet (orkar inte själv) tänk på att stänga av frameblending och allt vad det kan heta i olika redigeringar, interpolering etc, det NLEn gör är helt enkelt att kasta bort de rutor som inte används, det kan se lite hackigare ut pga att rörelseoskärpan är mindre på highspeed material (men det kan ju vara en effekt i sig också). En snygg effekt är ju speed rampning, alltså att du kör ett klipp uppspeedat så det känns som normal hastighet och sedan, helst i en snabb rörelse, tar tillbaka det till 75 fps, då stannar rörelsen upp och personen/objektet fryser plötsligt, djävligt effektfullt (om än lite uttjatat)

editerat. (ha ha, nu såg jag att inlägget var 1 år gammalt, inte från igår som jag trodde... oups)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...