Gå till innehåll

PPro cs3 error


Skrytsson

Recommended Posts

Sitter i början av ett PPro projekt som ska bli slutprodukten för mitt projektarbete (i åk 3 på Gymnasiet). Har knappt börjat, en 24 minuter lång berättarröst (en fil utan klipp) är infogad som ett klipp på ett ljudspår, mellan 10 och 20 bilder ligger också på timelinen. Jag har börjat lägga på filter (fast blur, Lens Flaire) och dra animation points, och så när jag börjar spela från timelinen är preview-fönstret alldeles svart, jag fortsätter jobba med nästa bild, två minuter senare är den också svart. När jag därefter ska fortsätta jobba kommer det upp en dialogruta där det står nått med att minnet är fullt. Jag jobbar på extern hårddisk med ca 100 GB ledigt och C: har 0,99 GB ledigt. Vad kan problemet vara? Någon fil där det lagras tillfällig data som har begränsad kapacitet och man bör tömma manuellt?

Nämnvärt är kanske också att jag flera gånger testat att start om programmet och starta om datorn - utan resultat.

 

Tacksam för hjälp!

Länk till kommentar
Share on other sites

Alla cachefiler lagras på C: (om premiere är installerat på C: )och 0,99 Gb räcker absolut inte.

 

När du lagt på effekterna har du lagt dem på rätt spår? Effekterna du nämner ska nämligen ligga på samma spår som klippet. Lägger du dem på ett spår över ditt klipp blir det just svart.

 

Hur mycket RAM-minne har du? Får du meddellandet "Datorn har nästan slut på virtuellt minne....." Så har du antingen för lite RAM eller så är det fel på operativsystemet om det inte tömmer minnet på gammal information.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för snabbt svar, DDeridex.

 

PPro är installerat på C. Okej, jag ska rensa mer.

 

3 GB Ram.

 

Startade upp projektet på nytt och fick återigen meddelandet som inte är så som jag trodde det var, se bifogad bild.

 

Hur menar du med att effekterna ska ligga på samma spår? (Menar du videospår, eller finns det andra spår?) Såvitt jag vet går det inte att lägga en effekt på ett spår ovanför ett annat om detta är tomt. Eller missförstår jag helt vad du syftar på?

 

Tillägg: Det kan inte vara så att effekterna som läggs på måste ligga i en speciell inbördes ordning för att alla ska kunna verka/fungera korrekt? T ex Lens Flaire och Fast blur.

Error.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Får du det meddelandet TROR jag att du måste importera klippet på nytt. Det kan ha blivit något fel när du körde Capture så om du har kvar bandet så kör in klippet igen. Observera att jag gissar en smula nu.

 

Ordningen på effekterna ska inte påverka hur det ser ut om du inte satt olika opacitet på dem. Prova att ta bort animationen för att kolla om du gjort den rätt. Det är bara att testa vilt men glöm inte undo innan du stänger projektet annars kan autosave ha sparat dina "misstag" och det är ju inte alltid kul.

 

Det finns effekter som måste ligga på ett separat videospår, vissa texteffekter är ett exempel.

 

Jag är lite ute och cyklar nu så ta inte mitt inlägg som fakta, mer som råd.

 

Mvh. Ronny

Länk till kommentar
Share on other sites

Ger du alltid ett råd på ett råd, hon har redan förstått att det är ett problem.

DDeridex, har du problem med att jag svarar i trådar så är du välkommen att skicka ett PM och visa mig de trådar som jag enligt dig alltid ger "råd på ett råd" i. Är så fallet, får jag väl tänka över mina svar i framtiden då jag tydligen enligt dig ofta ger "råd på ett råd". Eller handlade det om något annat?

 

Utgår du alltid ifrån att den som frågar efter hjälp en hon? Skrytsson är faktiskt en han, inte en hon...

Länk till kommentar
Share on other sites

Har redan testat importera klippet på nytt. Usch, C: fylls väldigt fort när man jobbar med mycket och högupplöst material, får jämt och ständigt gå in och rensa från gamla avlagda projekt under Media Cache Files. Visst finns det någon funktion som gör att man kan se till att alla filer som på något sätt har med projektet att göra sparas i undermappar under en och samma mapp?

 

Klippet som är svart är "bara" en bild som ursprungligen är lågupplöst (ca 800x600), uttänjd till 1920x1080, blurrad (för att få bort "pixligheten") samt en pålagd Lens Flaire med animation points inlaggda. Jag tar bort Lens Flaire = bilden syns igen. Jag testar att lägga dit Lens Flaire en gång till (utan animation points) = svart igen. Nämnvärt är kanske att första gången jag la till "Soleffekten" funkade den felfritt, det var först när jag hade stängt projektet och startat det på nytt en annan dag som problemen kom.

 

Inga texteffekter = jag har det på samma spår.

 

Någon idé, någon?

Länk till kommentar
Share on other sites

om du har trubbel, testa att rendera stillbilden som video 'innan' du lagger pa effekterna. Alternativt ga in i preferences och andra optimize rendering for memory installet for performance.

 

Och som namnts, 1gb ram ar lite for lite...

 

 

/max (utan svenska tecken).

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...