Joey Postad 8 augusti 2008 Postad 8 augusti 2008 Tjenna! Jag har en fråga, vilket är bäst spela in på hårdisk eller på minneskort? Kan inte så mycket om kameror (knappt nåt) så jag skulle bli glad för svar. 0 Citera
Zyx Graphics Postad 9 augusti 2008 Postad 9 augusti 2008 Minneskort är bättre av flera anledningar. 1. Minneskort tål mycket mer stryk (Folk har t.o.m tvättat de med kläderna och de har funkat efteråt) Hårdiskar pajar. Det har väl hänt alla att en hårdisk slutat funka bara sådär. 2. Minneskort är lätta att byta och det kommer hela tiden nya med mer utrymme. 3. Man kan ha flera minneskort. Vilket gör att du kan filma samtidigt som du för över film från andra minneskort till datorn för efterbearbetning eller klippning. OBS. då behöver du minneskortläsare. Men de kostar inte så mycket och det är väldigt bekvämt att koppla minneskortet till datorn istället för kameran. 4. Kameran behöver inte vara lika stor o tung eftersom minneskortet är väldigt litet jämfört med en hårddisk _____________________________ http://www.yablo.se 0 Citera
Pehrbau Postad 9 augusti 2008 Postad 9 augusti 2008 Jag tror också att minneskorten kommer att bli mycket vanliga men för närvarande är de väldigt dyra jämfört mot t ex en kassett för DV (ca 25:-) eller för HDV (ca 80:-). Hårddiskarna har ju också sina problem som t ex att de måste tömmas. 0 Citera
Cherry Postad 9 augusti 2008 Postad 9 augusti 2008 Jag tror också att minneskorten kommer att bli mycket vanliga men för närvarande är de väldigt dyra jämfört mot t ex en kassett för DV (ca 25:-) eller för HDV (ca 80:-). Hårddiskarna har ju också sina problem som t ex att de måste tömmas. Vad menar du? Vad du än spelar in på, måste du väl alltid tömma? Sedan så kommer det nog ta ett tag innan man får in lika mycket på minneskort som man får på en hdd, men dom har ju fördelen att vara mycket mindre, så om något år kanske tekniken har utvecklas mycket mer än hårddiskarna kommer göra:) Om man jämför hårddisk & minneskort med band, så blir det nästan som att använda kameran hälften så mycket, då du inte behöver ha kameran igång när du tömmer ditt footage. Har inte hört om så många hårddiskar som har pajjat, men antagligen fler än minneskort. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.