Gå till innehåll

Recommended Posts

Halloj! Jag ska köpa en dator för, främst, videoredigering/compositing osv. Detta har jag sagt till mig själv o andra sedan början på året.

 

Surfar runt en del och kollar på alla grejer man behöver, väntar in de nya processorerna. När de kommit ska jag bara vänta in det nya grafikkortet, osv...

 

Det jag känner är att jag skulle vilja ha en fysisk butik/ställe att gå till där jag kan prata med en människa som kan sina grejer om datorbyggande, för att bara internetshoppa en dator visade sig svårare än jag trodde.

 

Nåt tips på ett sånt ställe i stockholmstrakten?

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack båda =) och ursäkta att jag borde specificerat mera. Det är en PC jag tänker köpa. Jag köper delarna själv och bygger ihop hemma.

 

Webhallen är en superb butik för snabb handel men det jag är på jakt efter nu är ett ställe där man kan stå och snacka med personalen om t.ex. hur starkt nätagg man kan behöva, vilka minnen som är bäst, de olika grafikkortens för och nackdelar osv. Kunnig och insatt personal

 

Vilka butiker på Fridhemsplan och Sveavägen är det du åsyftar? Det kanske är dit jag bör dra mig =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Humac och, eh, vahettere, MacCenter eller något sånt. Den ena ligger precis vid ingången till Västermalmsgallerian på Fridhemsplan - i stort sett ta tunnelbanan till Fridhemsplan, gå upp St Eriksgatan/Fleminggatan and you're there. Den andra ligger bokstavligen bredvid Webhallen. Men om du nu ska köpa en PC och inte en Mac är jag nog rädd att de inte kan hjälpa dig sådär fruktansvärt mycket :)

 

Personligen, som något insatt geek, skulle jag rekommendera Vista, en quad-core av något slag(Intel Q6600 använder jag själv, inga problem där), 2-3GB RAM etc. Firewire är det givetvis också viktigt att du tänker på, och förmodligen gärna ett chassi som har en frontport också - gör tillgången mycket lättare. I'm sure you're aware of all this, however. När det kommer till butiker och/eller märken är det lite svårare för min del iom att jag i princip alltid vetat exakt vad jag ville ha och då har Webhallen givetvis visat sig vara ett utomordentligt val. Jag tror visserligen att folket på OnOffs/Sibas IT-avdelningar - som båda har butiker på Kungsgatan - är ganska kunniga.

 

Problemet för dig här är väl att alla butiker som säljer enstaka delar i någon större utsträckning förväntar sig att sina kunder vet vad de vill ha och vad de letar efter - Webhallen till exempel. De flesta jag känner köper sina delar från nätbutiker i stor utsträckning, Komplett eller Dustin. Därmed är det svårt att valsa in i en butik som både har medarbetare som hjälper till mycket och som säljer enstaka delar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Huvet på spiken i din problemanalys där. Jag vet väl egentligen de allra flesta delarna jag vill ha. Bara det att det är första gången jag tänkt bygga ihop en dator o man e väl lite småorolig att man valt fel nånstans. Det visar sig ju dock såsmåningom =P

 

Hade faktiskt tänkt göra ett ryck och trycka in 16GB RAM o en av de senaste quad-corarna med 45nm-tekniken. Mest för renderingen som jag är så oerhört less på att vänta in hela tiden =P Har sparat ihop en del pengar och köper in den här till mitt nystartade mediaföretag, så jag vill ju ha en ordentlig maskin som pallar för framtiden också. Det är väl också därför jag är så noggrann med att försöka hitta precis rätt komponenter.

 

Grafikkort är en grej som jag funderat över länge. Ska man köra ett bra GeForce eller satsa på Quadro? Vet att Quadro ska vara lite bättre för renderingar av övergångar osv. men frågan är om det är värt det när man gärna skulle vilja spela lite spel på burken också.

 

Quite the... conundrum.

 

 

EDIT (passar på när jag har en insatt geek här =P)

Så här ser det ut just nu

 

Chassi: Antec P182

 

Nätagg: Be-Quiet Dark Power 7 650W eller Corsair motsvarande

 

Moderkort: Asus P5Q Deluxe

 

CPU: Intel Q9450

 

Fläkt till CPU: Scythe Ninja Plus B

 

RAM: 16GB (lite svårt att hitta) Eller 8GB Corsair XMS2 Dominator TwinX DDR2 PC8500/1066MHz

 

Grafik: Se ovan.

 

Hårddiskar: En mindre för OS, flera större att arbeta på i någon RAID-kombination.

 

Optisk enhet: Optiarc 7200S

 

OS: Vista 64bit

 

 

Jag ska även fixa fläktar till chassit. Uppdaterar med Blu-Ray när det blir lite vanligare.

 

Bildskärm är jag lite lost på. Har läst lite om olika typer av paneler men inte riktigt fått nån klar bild över vilken man kan satsa på för färgkorrigeringsarbete osv.

Länk till kommentar
Share on other sites

16GB RAM? Herregud människa. Jag vet inte ens om Vista stödjer så mycket ^^ Men det är bra att man satsar på en stark dator, videoredigering som de flesta vet tär ju rätt duktigt på dem. Det är en bra idé som du säger att separera Windows och det övriga på olika hårddiskar; det tenderar att bli generellt sett smidigare, och om det blir något kaiko med Windows kan man isf alltid formatera den disken, ominstallera Windows men låta ens filmer vara.

 

Jag kan säga dig att Antec P182 är ett väldigt bra chassi. Det säger jag eftersom jag sitter med ett just nu. Det var lite problematiskt för min del att den är byggd på ett lite speciellt sätt; jag fick hålla på med förlängningskablar och så för att få kablarna från PSUn att nå hela vägen runt. Men när det kommer till kylning är den väldigt smidig och flexibel och om du märker att datorn blir lite pressad kan man on the fly trycka upp fläkthastigheten något på någon av dess tre stora fläktar. Det är därför jag känner mig lite osäker på om det är värt att köpa en ny CPU-fläkt sådär. Många av mina polare gillar det men personligen har jag hållt mig till Intels bifogade. Jag kan tänka mig att till en ny, fin, dyr Quadcore så är nog fläkten tämligen duglig också.

 

När det kommer till grafikkort finns det ju lite val. ATM har jag för mig att Nvidia-konkurrenten ATI har lite bättre kretsar, eftersom de har tryckt på ganska väl. Nvidia var ju väldigt snabba med DX10, vilket i stort gav dem dominans på den marknaden, men om jag skulle köpa en spelburk skulle jag nog satsa på ATI. However, en filmburk har lite andra krav och jag är lite mindre insatt på just det. Men jag kan tänka mig att en GeForce kan ge ett troget, kompatibelt kort som aldrig kommer ge några problem. Personligen har jag suttit på ett Radeon-kort sedan två år tillbaka, och jag har märkt en hel del kretsrelaterade problem genom åren. Exempel är vissa grafikkrävande applikationer som börjar flimra etc, vilket inte är speciellt kul. För att undvika alla typer av problem kan det alltså vara en bra idé med ett Geforce-baserat kort. Sen om vissa kort är starkare eller inte, det får man överleva.

 

Glad att du har fattat det här med nätagg dock. Många av mina polare sitter och adderar alla nätaggskrav på sina delar för att få ihop att de måste ha ett nätaggregat med strax över 2000 watts styrka. Not true. 650w kommer tjäna dig mer än väl. Personligen tror jag att jag kör något kasst med en 350- eller 400w, och några elrelaterade problem har jag aldrig fått.

 

Men du verkar ju ha grepp om det hela. Visst blir det lite nervigt om man är ovan och just försöker sätta ihop en burk för x antal tusen kronor, med vetskapen om att varenda litet kretskort är känsligt för lite vad som helst. Det gäller ofta att helt enkelt vara försiktig och så. Läsa manualen till de stora kretskorten, ta det lugnt, se till att man är jordad etc.

 

När det kommer till bildskärm är det alltid svårt att säga. Då får man faktiskt ge sig ut, gå till ett par affärer. Såväl Webhallen som run-of-the-mill elektronikaffärer har oftast flera på display(a-hah, ordvits. displays on display, a-hah.) Då kan man ofta få en känsla för storlek, färger, etc.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du skriver inte vilken redigering du ska köra, men rent generellt föredrar de flesta PC program (läs Avid Xpress/Media Composer och Adobe Premiere/After Effects) nVidia kort. I Adobes fall ändras detta ngt snart (till att det inte spelar ngn större roll), då ATI hjälpt till lite extra på sista tiden.

 

De flesta videoplugins och effekter som drar nytta av GPU:n i renderingen är också ngt mer "förtjusta" i nVidia - framförallt då Quadro-korten. Men jag är själv osäker på hur de är att game:a på. Vad jag vet finns det inga videoprogram som drar ngn som helst nytta av DX10 än. Däremot kommer säkerligen en hel del att dra nytta av nVidias CUDA-teknologi (http://www.nvidia.com/object/cuda_home.html), men det är en teknik för framtiden.

 

Att tänka på att det fortfarande är många plugins, drivers och spel som inte fungerar i Vista 64. Själv kör jag ett trippelboot system hemma: XP32, Vista 32 och Vista 64.

 

Hade också en P182 låda som jag skickade åt fanders just eftersom det var ett j*kla mek med kablar och sånt. Bytte till en Cosmos 1000 (http://www.coolermaster.com/products/product.php?language=eu&act=detail&tbcate=246&id=2585). Dyr var den, men det var det värt i mina ögon.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Groovy med så genomgående svar =D Känns betryggande.

 

Du kanske har rätt om fläkten. Ska nog prova Intels först och se hur det lirar. Men det här med förlängningskablar... Är det något man får ge sig ut och inhandla själv eller följer det med moderkortet? För det är en grej som jag känner mig osäker på, alla dessa kablar och hur de ska dras. Följer det med SATA-kablar när man köper hårddiskar t.ex? Någon speciell sladddragningstaktik för att få bra luftflöde?

 

Grafikkort är lite krux alltså. Datorn är främst till för Adobe-programmen i Production Premium CS3, mycket photoshop/premiere/after effects, men jag känner ju att jag vill kunna spela och ha kul också, så för mig kanske det är bäst att gå på ett starkt GeForce nu, och så kan jag kanske uppgradera till CUDA sen, låter som en hållbar strategi? Det visar sig om inte annat.

 

Att hitta skärm blir ett projekt i sig självt. Utöver det här med att ha bra färger och kontrast vill jag också ha en som klarar 50Hz mm för att få en så mjuk och rättvis bild av videon som möjligt. Har tänkt gå på upplösningen 1920x1200. Får nog punga ut en del där =P

 

Vistainkompatibiliteten (shit, vilket ord) är jag medveten om. Gillar det inte. Tycker det är dåligt av microsoft att inte kunna göra bättre ifrån sig. Har kvar min barndomsdator med windows95 bara så jag ska kunna spela Dark Forces utan problem =P

Länk till kommentar
Share on other sites

Kablaget kommer med alla delar. Inga problem på den fronten. Den enda gången jag har behövt köpa extra kablar var dock just när jag bytte till mitt nuvarande Antec P182, då jag fick köpa förlängningskablar eftersom PSUn sitter i botten istället för i toppen som normalt. Annars kommer alla kablar du behöver med dina nya enheter.

 

Du letar nog efter en mycket bra skärm skulle jag tro. 1920x1200 är en ganska duglig upplösning - de flesta kör AFAIK på 1600x1200, personligen kör jag 1280x1024 eftersom min skärm inte pallar högre.

När det kommer till grafiken vet jag inte hur hård just videoredigeringsprogram är på GPUn. Personligen får jag överhettningsproblem med GPUn när det kommer till nyare spel, men datorn pallar After Effects och Premiere utan problem. Visserligen kan det vara kompatibilitetsproblem med mitt Radeonkort, men jag vet inte.

GeForce tror jag. Bra för både spel och film. Har du pengarna så satsa på ett av deras riktiga high-end. Med en quadcore är du framtidssäkrad som tusan. Å andra sidan, om du vill köra på ett CUDA kanske du vill byta inom en viss framtid i vilket fall det inte är riktigt lika värt att köra på det dyraste av allt nu.

 

När det kommer till kabelläggningsteknik så eh... Personligen har jag inte brytt mig. Jag är en sådan där person som inte riktigt går för trivialiteter. Jag har polare som jobbar hårt med diverse kabelsamlare etcetera, men jag ser bara till att de inte faller in i fläktarna. Man kan säkert peta in vissa strömkablar under moderkortet, eller tejpa fast dem på sidan av chassit eller CPU-fläkten eller så. Annars vetefan.

Länk till kommentar
Share on other sites

Fan va nice, alltså. Nu känner jag mig mycket säkrare =)

 

Jag gör så att jag tar ett high-end GeForce o börjar med. Ju bättre dator jag fixar desto snabbare kan jag ju jobba, desto snabbare får jag in desto mer pengar som kan läggas på CUDA senare. Desto fler gånger kan jag skriva "desto".

 

Jag tar och kirrar ett P182 tror jag, så jag undrar vilka förlängningskablar det var du behövde köpa?

 

Har några kardborr-kabelsamlare som kanske äntligen kommer till nån nytta här =)

 

EDIT

Okej, EN grej till =P

 

Moderkort.

 

Har som sagt spanat in Asus P5Q Deluxe, men har ni något tips på annat kanske?

Kommer sätta in videokort från AJA eller BlackMagic och ett ljudkort till att börja med, så PCIE-platser är ju viktiga.

Länk till kommentar
Share on other sites

Justfan, sorry. Skrev det där med kablarna i mitt ursprungliga inlägg men det försvann innan jag hann posta.

Problemet var att, till skillnad från de flesta chassin, så har P182 placerat det i botten, vilket gör att vissa kablar kräver längre kablar än annars. Nu är det inte säkert att längden på kabeln är densamma med alla strömenheter, eller att placeringen av strömpluggen är densamma på alla moderkort. Men det jag behövde var en förlängningskabel till huvudströmmen till moderkortet, alltså en 24-pin till 20-pins förlängningskabel, per denna. Som du ser är det ingen större utgift. Som sagt, jag är inte alls säker på om förhållandena är desamma med din nya burk men så var det i varje fall för mig. Något frustrerande då jag inte fick igång datorn på ett antal dagar innan jag hann hitta problemet(hade av misstag använt en 24-pins förlängningskabel, något som INTE fungerar om du har 20-pins kontakt på moderkortet). Man blev lite rädd att man hade råkat bränna något i installationen eller att en enhet var korrupt eller så. Men datorproblem av den stilen är oftast ganska triviala(en annan gång hade jag bara glömt att koppla in startknappen!)

 

Faktum är att när jag tittar på en bild av ditt moderkort kan jag med största säkerhet tippa på att du inte kommer att behöva en förlängningskabel. Dumt av mig att inte tänka på det förut. Ser ju att strömkontakten sitter på ett dugligt ställe.

Moderkortet i sig som du nämner verkar som ett mycket bra moderkort av hög kapacitet. Flera PCIE-platser är bra, även om den har färre PCI-platser. Vilket i sin tur innebär att du får satsa på dyrare kort som kör PCIE men du verkar inte precis köra budget ^^ Att den funkar med FireWire är ju också det en fördel vilket gör att du slipper skaffa ett extern firewirekort om du inte vill. 2 firewireportar brukar duga om du inte absolut måste överföra film och bilder från femton filmkameror samtidigt. Firewire använder man ju inte alls på samma sätt som USB och du kommer endast använda firewire-portarna då och då, när du överför från vissa enheter. Möjligen om du skaffar en extern hårddisk så kan du vilja köra den på firewire, i vilket fall den kommer ta upp en port konstant. Det är då inte riktigt värt att köra på hubbar eftersom de lär dra ned hastigheten till den punkt att det är mer värt att satsa på USB-prylar.

 

Det fanns tydligen ett visst knorr på Komplett regarding minnesproblem med just det moderkortet; jag hittar dock inget benämnande av detta på Google och man tycker att det borde ha dykt upp om det vore ett stort problem(på Komplett verkar det som att det har gigantiska minnesproblem, men jag betvivlar inläggsförfattarens tekniska kompetens). Slutligen så är jag övertygad om att det går att byta ut om det skulle visa sig vara grövre problem.

 

Jag tycker dock att det moderkort du siktar på ser väldigt bra ut. In the end of the day så spelar dock moderkortet inte jättestor roll utan det gäller att titta på om det (a: är av ett bra märke - and they don't come better than Asus - (b: har den kapacitet du letar efter. Här ser det ut som det klarar quadcores, 16GB DDR3, ett antal SATA-diskar etcetera. Ser bra ut imo.

 

Det verkar som att du mycket väl kan finna dig i besittning av en mycket fin mediadator med den här planen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har som sagt spanat in Asus P5Q Deluxe, men har ni något tips på annat kanske? Kommer sätta in videokort från AJA eller BlackMagic och ett ljudkort till att börja med, så PCIE-platser är ju viktiga.

 

Ytterligare en notis: Ska du ha ett AJA/Decklink kort är det svårt med SNABB extern lagring om du ska köra okomprimerad HD. Bandbredden på moderkortens PCI-buss räcker inte till för både AJA/Decklink och RAID-kontrollern om du inte kör ett Dual-channel moderkort (oftast Xeon-baserat).

 

Kör du intern lagring är det oftast inget problem då "datatrafiken" går via olika "bryggor" på kortet.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Ni är så hjälpsamma allihopa =)

 

Tänkte att när jag ändå håller på som jag gör kan jag ju hoppa upp ifrån P5Q Deluxe till Maximus II Formula. Det verkar vara i stort sett samma fast med bättre ljudkort. Det ser ganska likt ut när jag jämför bilder med förstnämnda så förhoppningsvis blir inte strömkabeln nåt problem. Är lite rädd att det blir för få PCI/-E portar men det är väl inte så mycket man kan göra åt saken =P Går väl att jobba runt annars.

 

Jag har tänkt satsa på en del bra hårddiskar internt för arbete, och sen bara spara de färdiga grejerna på externa diskar (och supersäkra verbatim-skivor), så firewire-porten kommer inte gå varm för det. Däremot lär ju åtminstone en port gå ganska varm för videoöverföring (jag är ju en sån där band-kille). E-Sata porten har jag för avsikt att använda också, allra främst i lagringssyfte dock.

 

Måste erkänna att jag inte helt o hållet förstår innebörden av Max_H:s inlägg =P Alltså, AJA-kort kan dra ner RAID-prestationen i externt arbete. Jag trodde moderkortets RAID-kontroll bara var för de interna diskarna. Om du eller någon kan förklara lite mer om det här och RAID-kontrollern vore jag tacksam =) Har ju tänkt köra RAID-konfigureringar när jag kommer igång men har inte riktigt fått grepp om hur man gör.

 

Känns som att jag sitter o tackar i varje inlägg men jag är verkligen tacksam för hjälpen här =D.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...