Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej, för ett tag sedan började jag skriva mitt första manus (kortfilms manus). Manuset heter "Förlåt, Matias" och är till en kortfilm. Manuset är inte riktigt klart, jag skulle gärna vilja höra andras åsikter om det, så jag vet vad jag kan förbättra.

I mitt manus har jag en del olika scener, 3 av dom är jag lite osäker på. Jag vet inte riktigt om jag vill att dem ska vara med. Vad tycker ni?

Vänliga Hälsningar

Emelia

Förlåt, Matias. Emelia Hansson (version 6, grovmanus.).doc

Postad

Hej Shelly!

Tack för tipset, jag ändrade dokumentet till ett word 97.

Är lite nyfiken. Läste du manuset? (Om du läste det,) vad tyckte du om det?

Vänliga Hälsningar

Emelia

Postad

Dåså, efter mycket om och men

Känns som mycket text, kanske städa upp lite. Att Lovisas rum är ”halvstort” känns inte särskilt intressant eller viktigt, inte heller vart alla saker är placerade. Mycket text men väldigt lite av värde gör att det blir jobbigt att läsa.

2 montage i en kortfilm känns helt klart som ett för mycket så tre stycken… Jag orkar knappt läsa de tredje och skummar mest igenom det.

Um, en matta på däck? Låter som en dum idé, någon kan ju snubbla.

Skriv sånt vi ser, ”Han tror att hon ramlat över bord och är chockad över det.” detta blir svårt att visa visuellt men det är överflödigt eftersom Robin sedan säger, ”Vem?” så vi förstår ju att han inte vet att det är någon mer i vattnet.

Känns lite segt, mycket i början som känns ganska onödigt. Kanske hade det varit roligt om historian började en bit in, ”Vad hände på båten egentligen?” Det finns ingen egentlig handling, inget som driver historian framåt.

Vill inte vara elak eller så, kanske var det helt enkelt inte min typ av historia? Kanske finns det någon annan här som gillar den bättre.

Postad

Hej!

Okej, ja. Tack för att du tog dig tid att läsa manuset och för all kritik. Jag tog åt mig och ska snart börja ändra i mitt manus. Som sagt är detta det första jag skriver, så jag har inte så stor koll på vad som är rätt att skriva i ett manus och vad som är fel.

Jag förstog att du inte ville vara elak, som du skrev. Jag la (som alla andra här), ut min manus för att få andras synpunkter på det. Jag fick ju dina synpunkter och det var ju det jag ville.

"Um, en matta på däck? Låter som en dum idé, någon kan ju snubbla." Tänkte bara säga att jag åkte båt (westkust) och där hade dom blöta mattor, för att hålla däcket fuktigt så att det inte skulle spricka. Så det med mattorna är inget jag själv hittat på.

Tack för att du tog dig tid. Ha det bra.

Emelia

Postad

Jag läste igenom det ganska snabbt. men jag tycker det såg bra ut. men jag kan ju tipsa dig om en sak. i filmmanus så skriver man inte vilken musik som ska spelas, eller hur regin ska se ut. det är upp till regissören. annars tyckte jag det var kanon! :P

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...