Johansson Postad 24 juli 2008 Postad 24 juli 2008 Hej jag har planer på att göra en stop motion film med en enkel kamera och lego gubbar. Jag har byggd allting och nu vill jag gärna veta hur man bäst kan göra en Stop motion film med en Kamera för 699:- Windows moviemaker och lego. Hur fungerar tekniken? Tar man 1000 kort tex. i minuten och lägger ihop dom på windows Moviemaker? I sånna fall hur många kort på minuten och hur gör man för att det inte ska se hackigt ut när lego gubbar går osv? 0 Citera
Team_fagott Postad 24 juli 2008 Postad 24 juli 2008 Hej jag har planer på att göra en stop motion film med en enkel kamera och lego gubbar. Jag har byggd allting och nu vill jag gärna veta hur man bäst kan göra en Stop motion film med en Kamera för 699:- Windows moviemaker och lego. Hur fungerar tekniken? Tar man 1000 kort tex. i minuten och lägger ihop dom på windows Moviemaker? I sånna fall hur många kort på minuten och hur gör man för att det inte ska se hackigt ut när lego gubbar går osv? 1. Sök i forumet! 2. 12 eller 24 bilder per sekund är lagom (12 är enklare men blir hackigare). Ju mindre gubben rör sig mellan varje bild dess mjukare blir rörelsen. Du kan lägga bilderna efter varandra i moviemaker, men tyvärr tror jag inte att du kan ställa in att bildenshastighet att bara visas i en frame (dvs 1/24 dels sekund) så det kommer inte bli vackert. dvs seeegt och hackigt. har för mig att gränsen är 0.25 sek (dvs 4 frames per sek om jag inte räknar helt fel) per minut alltså 24x60 (1440/bilder per minut), eller 12x 60 (720 bilder/minut) Du kan naturligtvis använda lite mindre änn så, men det är lätt att det blir väldigt hackigt. Om du har en webkamera eller videokamera med firewire rek jag att du hämtar ner GRATIS programmet animatorDV. väldigt bra. då kan du dessutom använda oninonskinning och se förra bilden, dessutom kan du exportera filmen direkt i programmet, utan att använda det vedervärdiga skräper moviemaker. Se till att du har mycket bra ljus (inte dags ljus då kommer bilden flimmra då detta ändrar sig ständigt) några rejäla 60 wats skrivbordslampor kan nog funka fint. Se till att kameran sitter oredntligt fast så att du inte nuddar den mellan bilderna. LYCKA TILL!! 0 Citera
Kimster Postad 24 juli 2008 Postad 24 juli 2008 stop motion = hackigt Man kan göra stop motion med alla sorters digitala kameror egentligen. Bara ta en bild, ändra objektet lite, ta en bild till, ändra objektet ta en till osv. Ju mindre förändringar på objektet desto mjukare rörelse desto fler bilder måste man ta desto längre tid tar det. 0 Citera
Team_fagott Postad 24 juli 2008 Postad 24 juli 2008 stop motion = hackigt Man kan göra stop motion med alla sorters digitala kameror egentligen. Bara ta en bild, ändra objektet lite, ta en bild till, ändra objektet ta en till osv. Ju mindre förändringar på objektet desto mjukare rörelse desto fler bilder måste man ta desto längre tid tar det. Varför skulle stopmotion var hackigt??? Är nightmare before cristmas, corpes bride, flykten från hönsgården, alla kalle och långben,95% av alla disneyfilmer, spirited away, det levande slottet hackiga?? 0 Citera
Kimster Postad 24 juli 2008 Postad 24 juli 2008 Tecknat är hackigt i mina ögon ja. Med det säger jag inte att det är kasst. Ska man göra stop motion hemma på köksbordet så blir det oftast "hackigt". Datoranimerat räknar jag inte in då jag tror inte det är det som är aktuellt för trådstartaren. 0 Citera
Anhool Postad 24 juli 2008 Postad 24 juli 2008 http://www.brickfilms.com - Första och största sidan om brickfilming http://www.bricksinmotion.com - Ny sida gjord av gamla admins och medlemmar från brickfilms.com då brickfilms.com nyligen köptes upp av ett "ont" företag som gjort stora förändringar på sidan. http://www.stopmotionanimation.com - Största och bästa sidan om stop motion i allmänhet. Gogogogo. 0 Citera
jernby film Postad 25 juli 2008 Postad 25 juli 2008 Toppen att flera vill göra rörliga bilder/figurer på sitt sätt. Som Team Fagott nämde, Nightmare before cristmas, är exempel. Finns även Skrotnisse och Norges största succé, Flyklåpa grand prix. Dom tre nämda är mina favoriter. Idag vuxna känner avsky mot nytt amerikansk tecknat och animerat, enl. vad jag hör. Barn tycker ungefär likadant. Dygnet runt på TV:n blir trist. Läser hellre Arne Anka än ser Kalle Anka på TV. Var och en gör på sitt sätt. Börja med en enkel digital-kamera och Movie-maker. "Blir lika bra som du själv tänker" om du förstår. /nils 0 Citera
ale.. Postad 3 augusti 2008 Postad 3 augusti 2008 Har grymma erfarenheter med stop motion i movie maker :x Timmar av jobb gick till spillo när det började lagga ( borde iofs ha sparat;)) Har själv gjort en del stop motion men det krävs en del bilder per sekund för att inte få det att se "hackigt" ut :bire 0 Citera
Filip Bergström Postad 28 december 2008 Postad 28 december 2008 Jag har gjort lego filmer i över två år nu, så jag har lite erfarenheter. Jag skulle nog tipsa om att använda en webkamera, bäst är det om den har manual fokus och inte någon auto skit. Sen ska du skaffa dig ett animations program, anasazi SMA är ett billigt och simpelt program som fungerar utmärkt. Sen ska du ställa in din FPS (bilder per sekund). Jag använder 15FPS, för det ser jätte bra ut medans det inte tar för lång tid att använda, om du har på 15FPS så är alltså 15 bilder en sekund. Gå in på det här forumet för LEGO filming så kan du nog få lite mer tips. 0 Citera
beta75 Postad 28 december 2008 Postad 28 december 2008 När du väljer digitalkamera så välj en där du kan låsa exponeringen och vitbalansen. ANnars kan det flimra För att göra en film av stillbilderna har jag använd quicktime och "öppna bildsekvens". Där väljer man också fps. Lycka till. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.