02simond Postad 22 juli 2008 Postad 22 juli 2008 Hej Jag har gjort en musikvideo till en kund och de vill nu skicka in videon till bland annat MTV Off Beat och även TV-stationer. Jag vet att det inte finns någon exakt guideline för vilket format mm som dessa vill ta emot men jag har några frågor kring ämnet. 1. Jag antar att alla tv-stationer och hemsidor mm vill ha videon i ett färdigt format som de kan använda. Alltså att de slipper konvertera den. Hur får man reda på vad de vill ha för format och så? Får man kontakta alla separat och fråga helt enkelt eller? 2. Om man tex vill skicka ut videon till olika ställen så de kan se på videon i förhoppning att de kanske vill visa den, hur gör man då? Skickar man bara ut en DVD med filmen så får de återkomma till en om de vill visa den och i så fall gör jag en konvertering till deras önskade format? I princip undrar jag hur man promotar videon på bästa sätt så de direkt kan använda den utan att behöva en speciell konvertering via mig, om en sådan procedur nu är möjlig. Jag behöver verkligen hjälp här, det är ganska bråttom. Tack så hemskt mycket på förhand! 0 Citera
Team_fagott Postad 22 juli 2008 Postad 22 juli 2008 1. En master på DV-band är rätt vanligt (AVI) 2. Ska du skicka en promotion ska du skicka på ett format som dom kan se utan krångel, i fikarummet. Det vill säga VHS eller DVD 0 Citera
16kolon9 Postad 22 juli 2008 Postad 22 juli 2008 Du kan även skriva till TV-stationens tekniker och fråga vilket leveransformat de vill ha programmen i. Det kan skilja sig i nivåer mellan olika stationer. 0 Citera
Joel_1980 Postad 22 juli 2008 Postad 22 juli 2008 Jag skulle säga att digi beta eller beta sp är det formatet som tv-stationer oftast vill ha material i. Har aldrig hört om en tv-station som jobbar med mini-dv. Det är också viktigt att du kontrollera att färger är broadcast-anpassade. 0 Citera
02simond Postad 22 juli 2008 Författare Postad 22 juli 2008 Jag skulle säga att digi beta eller beta sp är det formatet som tv-stationer oftast vill ha material i. Har aldrig hört om en tv-station som jobbar med mini-dv. Det är också viktigt att du kontrollera att färger är broadcast-anpassade. Typ kolla så den är Broadcast safe med vit å sånt lr? Det verkar lite svårt bara att få tag på rätt person på en kanal. Man hittar ju typ bara en kontaktform oftast på deras hemsida. Sen har jag ingen Digibeta lr beta sp mojäng så de blir ltie svårt :P De ska skicka ut en DVD nu som promotion. Antar att man får göra i den ordningen att om de är intresserade så säger de vilket format mm de vill ha så får man fixa det då i ett andra skede liksom 0 Citera
Joel_1980 Postad 22 juli 2008 Postad 22 juli 2008 jo, det är dumt att börja skicka ut massa dyra beta kopior om de ändå inte vill visa den. 0 Citera
Team_fagott Postad 23 juli 2008 Postad 23 juli 2008 Jag skulle säga att digi beta eller beta sp är det formatet som tv-stationer oftast vill ha material i. Har aldrig hört om en tv-station som jobbar med mini-dv. Det är också viktigt att du kontrollera att färger är broadcast-anpassade. Har iaf inte fått några klagåmål från UR/SVT. Nu är jag ju inte så insatt i branchen. Men jag kan lova att det inte är något ovanligt,, Skulle vilja påstå att väldigt mycket av svt:s dokumentärmaterial levereras på MINI-DV. kan ha fel. 0 Citera
02simond Postad 24 juli 2008 Författare Postad 24 juli 2008 Har iaf inte fått några klagåmål från UR/SVT. Nu är jag ju inte så insatt i branchen. Men jag kan lova att det inte är något ovanligt,, Skulle vilja påstå att väldigt mycket av svt:s dokumentärmaterial levereras på MINI-DV. kan ha fel. Ok. Men säg att man skulle skicka mini-dv. Hur vill de ha widescreen material på dv? Ska den vara letterbox eller stretched? 0 Citera
Kimster Postad 24 juli 2008 Postad 24 juli 2008 SVT säger själva så här Produktion Endast två ramformat accepteras för videoproduktion inom SVT; 4:3 och 16:9. Inkommande material i andra format, konverteras först till något av dessa två. Observera vidare att alla former av ”brevlåda” bör undvikas som produktionsformat och i stället främst ses som utsändningsformat över analoga PAL-nätet. Inköp Inköpta TV-produktioner komponerade för 16:9 tas givetvis in som (fullhöjds, anamorf) 16:9. Filmproduktioner komponerade för 1,66:1 och 1,85 tas även de in som fullhöjds anamorf 16:9. Detta förutsätter pan/scan, tilt/scan eller beskärning av originalformatet i producent-/distributörsledet. Hanteringen av filmproduktioner i ännu bredare format - t ex 2,35:1 - är ännu mer kritisk, eftersom formatmatchningen mellan ram (16:9) och bild är så dålig, och generell rekommendation kan därför inte ges. 0 Citera
02simond Postad 24 juli 2008 Författare Postad 24 juli 2008 SVT säger själva så här Produktion Endast två ramformat accepteras för videoproduktion inom SVT; 4:3 och 16:9. Inkommande material i andra format, konverteras först till något av dessa två. Observera vidare att alla former av ”brevlåda” bör undvikas som produktionsformat och i stället främst ses som utsändningsformat över analoga PAL-nätet. Inköp Inköpta TV-produktioner komponerade för 16:9 tas givetvis in som (fullhöjds, anamorf) 16:9. Filmproduktioner komponerade för 1,66:1 och 1,85 tas även de in som fullhöjds anamorf 16:9. Detta förutsätter pan/scan, tilt/scan eller beskärning av originalformatet i producent-/distributörsledet. Hanteringen av filmproduktioner i ännu bredare format - t ex 2,35:1 - är ännu mer kritisk, eftersom formatmatchningen mellan ram (16:9) och bild är så dålig, och generell rekommendation kan därför inte ges. Så ett bra sätt att promota videon och snabbt få den att visas om tv-stationerna gillar den är att skicka en DVD där de enkelt kan kolla på videon och även ett mini-dv band med videon i anamorfisk 16:9 eftersom videon är i Widescreen. DV-band är ju inte så dyra så det borde väl gå ganska bra att skicka både dvd och dv-band, lr? Sen en annan grej jag kom på nu. VI har filmat i 1080i. Behöver vi då konvertera ner videon till DV-kvalité innan vi lägger över det till dv? För jag antar att de inte vill ha HDV på DV-bandet? 0 Citera
Kimster Postad 24 juli 2008 Postad 24 juli 2008 HDV/DV-band eller DVD är format som fungerar för alla stora TV-stationer. VHS kan man glömma såvida man inte har något riktigt sevärt. De kör in det i sitt system som sen gör om det automatiskt till det format som passar sändningen. Det som däremot är viktigt och som man själv måste tänka på är saker som de ofta inte kan fixa själva såsom ljudnivåer, färger, vitbalans motsv. Ingen där har lust att sitta och redigera någon annans material. Så innehållet på mediet är viktigare än förpackningen, kan man säga. Självklart är det bäst att man ringer själv till deras tekniker och fråga. Ibland skiljer sig det lite från tv-bolag till tv-bolag, man bör alltid höra direkt med dem om deras rutiner, det är mitt tips iaf. 0 Citera
02simond Postad 24 juli 2008 Författare Postad 24 juli 2008 HDV/DV-band eller DVD är format som fungerar för alla stora TV-stationer. VHS kan man glömma såvida man inte har något riktigt sevärt. De kör in det i sitt system som sen gör om det automatiskt till det format som passar sändningen. Det som däremot är viktigt och som man själv måste tänka på är saker som de ofta inte kan fixa själva såsom ljudnivåer, färger, vitbalans motsv. Ingen där har lust att sitta och redigera någon annans material. Så innehållet på mediet är viktigare än förpackningen, kan man säga. Självklart är det bäst att man ringer själv till deras tekniker och fråga. Ibland skiljer sig det lite från tv-bolag till tv-bolag, man bör alltid höra direkt med dem om deras rutiner, det är mitt tips iaf. aha så de tar ofta dvd-skivor med. Men i så fall ska det väl vara i vob-format? Vill de ha meny lr så då? 0 Citera
Joel_1980 Postad 24 juli 2008 Postad 24 juli 2008 DVD skivor har jag aldrig varit med om att en TV-Kanal skulle godta för sändning. Men han verkar ju rätt säker på sin sak. märkligt. 0 Citera
Kimster Postad 24 juli 2008 Postad 24 juli 2008 Det är inte DVD-skivan som sänds utan innehållet, efter att det är överfört i sändningsservern då. Kvalitén kan ju sen variera på en DVD beroende på hur man komprimerat osv. Men är innehållet i den tekniska klass en DVD klara som mest så är det tekniskt sätt inga problem. Men visst, om man frågar vilket deras favoritmedium är så kommer inte DVD högst upp av naturliga skäl. Det jag menade var att det "fungerar", sen att de säger Band är mer att de ska slippa lägga ner någon större tid på hanteringen. Bäst av allt är ju om ni kommer in med färdigt material på P2-kort, iaf till SVT och TV4, räkna dock inte med att få tillbaka kortet..... ;) 0 Citera
Happe Postad 24 juli 2008 Postad 24 juli 2008 Det är inte DVD-skivan som sänds utan innehållet, efter att det är överfört i sändningsservern då. Kvalitén kan ju sen variera på en DVD beroende på hur man komprimerat osv. Men är innehållet i den tekniska klass en DVD klara som mest så är det tekniskt sätt inga problem. Men visst, om man frågar vilket deras favoritmedium är så kommer inte DVD högst upp av naturliga skäl. Det jag menade var att det "fungerar", sen att de säger Band är mer att de ska slippa lägga ner någon större tid på hanteringen. Bäst av allt är ju om ni kommer in med färdigt material på P2-kort, iaf till SVT och TV4, räkna dock inte med att få tillbaka kortet..... ;) Huu, att bli av med ett P2 kort känns väl knappast som ett förstahandsval. :) 0 Citera
Kranen Postad 1 augusti 2008 Postad 1 augusti 2008 ...VI har filmat i 1080i. Behöver vi då konvertera ner videon till DV-kvalité innan vi lägger över det till dv? För jag antar att de inte vill ha HDV på DV-bandet? Jag tror inte att interlaced blir så bra. "Deinterlace"-a filmen i t.ex Cleaner XL. Du kanske kan lägga upp filmen på en FTP? 0 Citera
video_sync Postad 3 augusti 2008 Postad 3 augusti 2008 Någon sändsingsdistributör skulle aldra minst vilja motta en färdig Master i en DVD redo MPEG-2 ström. Att sedan ett DVD-5 eller DVD-9 medium skulle kunna fungera som ett transport alternativ av en DV25 / HDV Master, är en annan sak och underlättar Mastringen för den någolunda amatörproducenten. För TV-stationer har DV-S (MiniDV) inte varit ett vanligt medium för DV25 video, som redan postats. Dock har DV-S (DV Tape) varit flitigt använt inom videofoto för TV bruk, för att inte prata om DVCPRO25 samt DVCPRO50 som SVT duktigt användt genom åren. Att leverera din färdiga Master på ett DV-S band är deffinitivt inget förhinder. Samtliga TV stationer tar utan problem emot ett signalmässigt korrekt band. Har din inspelning skett i standard DV25 eller HDV->DV25 kodek , så är något kodek / kontainer byte meningslöst för transport. Precis som även postats, din Master överförs till sändningsserver och konverteras till sändningsformat i realtid (SD Television: MPEG-2 HP@ML). 0 Citera
spawnjack Postad 8 augusti 2008 Postad 8 augusti 2008 Om man ska sälja en reklamfilm till ett företag som i sin tur vill kunna spela den i tv och på seminarier (eller vad helst dom vill), vilket format ska man erbjuda dom då? 0 Citera
StenR Postad 8 augusti 2008 Postad 8 augusti 2008 digi-beta + dvd En digi-beta-kopia är inte precis gratis, hur mycket sämre kvalitet ger Beta SP? 0 Citera
video_sync Postad 8 augusti 2008 Postad 8 augusti 2008 Om man ska sälja en reklamfilm till ett företag som i sin tur vill kunna spela den i tv och på seminarier (eller vad helst dom vill), vilket format ska man erbjuda dom då? En DVD kopia är det mest lämpliga, en Digi-Beta kopia borde inte anses som lämplig för visning på slumpmässiga platser, speciellt inte för ett företag som inte är insatta eller har resurser / utrustning för att kunna hantera digital video i denna klass. En Beta SP kopia ger avsevärt sämre kvalité än vad en Digi kopia gör. Analogt format, jämtemot ett Digitalt. DigiBeta går att jämföra med DVCPRO 50, Beta SP håller inte mått i närheten. 0 Citera
Joel_1980 Postad 9 augusti 2008 Postad 9 augusti 2008 vill kunna spela den i tv man kan inte skicka en DVD till en kanal för tv-sändning. 0 Citera
video_sync Postad 9 augusti 2008 Postad 9 augusti 2008 En DVD-Ready skiva skall INTE skickas till en TV distributör för att användas som en sändningsmaster. En DVD kopia är endast ett alternativ om tredjeparten i fråga skall använda kopian för visning inom områden som INTE involverar någon form utav sändning där DVD strömmen behöver genomgå en komprimering. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.