Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej

När jag nu har installerat Final Cut Pro och kört den lite visar det sig att min dator vill rendera i princip allt som jag lägger i timeline.

Jag la en liten klipp av 20 sec, det visade direkt den röda strecket, vilket gjorde att jag var tvungen att rendera den först för att kunna se den.

Sedan la jag till en övergång "fade in fade out" som visade att även den behöver renderas, samtidigt som man kan se på fettstilen att den egentligen inte behöver renderas alls.

Jag har en Mac G5 med 2 Gib processor. Förstår inte att den ska vara så seg.

Är det något jag kan göra?

Har tidigare kört Avid Xpress Pro men nästan aldrig behövt rendera något (inte några klipp i alla fall).

Tacksam för hjälp.

Neo

Postad

Vilken sorts sekvens har du ställt in timeline för som du lagt in klippen i?

Om du har annan sekvens än klipp behöver de renderas. FCP drar CPU-kraft men att allt behöver renderas även för en enkel fade tyder på olika format mellan sekvens och timeline.

Postad
Vilken sorts sekvens har du ställt in timeline för som du lagt in klippen i?

Om du har annan sekvens än klipp behöver de renderas. FCP drar CPU-kraft men att allt behöver renderas även för en enkel fade tyder på olika format mellan sekvens och timeline.

Ja, det är såhär att när jag nu fått mina skivor (Final Cut Studio) så fanns det med en skiva med tutorials från Apple. En annan skiva hade filerna som man kunde jobba med. Jag valde de PAL- filerna och öppnade ett projekt. Vad jag mins, har jag valt Pal systemet (DV-Pal). Så jag vet inte riktigt vad som kan vara.

Det är samma sekvens där också klippen finns.

Postad
Ja, det är såhär att när jag nu fått mina skivor (Final Cut Studio) så fanns det med en skiva med tutorials från Apple. En annan skiva hade filerna som man kunde jobba med. Jag valde de PAL- filerna och öppnade ett projekt. Vad jag mins, har jag valt Pal systemet (DV-Pal). Så jag vet inte riktigt vad som kan vara.

Det är samma sekvens där också klippen finns.

Kolla settings o se så du har 5:4 dv pal i aspect o dv som compressor.

Om du vill køra en annan setting æn orginalet skriv ut/konvertera filerna

o redigera på dom så slipper du rendera till en børjan. hjælper också att

grovklippa, inga toningar/effekter føræn slutet så slænger du på det som ska

dit o renderar øver natten om du har en bamsefil.

Postad

Om klippen du lägger in inte är importerade i FCP eller om de är importerade för en annan sequence setting så kommer du måste rendera varje klipp (dvs har du filmat i HDV och tankat in klippen som HDV och vill köra en DV sekvens, får du rendera om, och mig veterligt är det samma i alla redigeringsmjukvaror..?)

Postad
Om klippen du lägger in inte är importerade i FCP eller om de är importerade för en annan sequence setting så kommer du måste rendera varje klipp (dvs har du filmat i HDV och tankat in klippen som HDV och vill köra en DV sekvens, får du rendera om, och mig veterligt är det samma i alla redigeringsmjukvaror..?)

Inte i FCP 6 eller Avid (men avid gor val om alla filer innan anda...).

Postad

Jag har FCP 5. Hur ska jag göra (från början) för att fixa detta? För, jag har inte varit med om något sådant tidigare. Det känns därför lite förvirrande.

När jag först öppnade ett projekt i FCP, valde jag Pal DV. Så nu vet jag inte riktigt vad man kan ändra i det.

Jag tankade in en låt (mp3) i FCP, även den behövde renderas.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...